Verschillende Russische websites hebben gemeld dat internationale deskundigen Oekraïne verantwoordelijk houden voor het neerhalen van de MH17. De bron van dit bericht is de pro-Russische blogger Vladimir Kornilov.

Ukraina.ru meldt: “Het Nederlandse kamerlid Pieter Omtzigt meldt dat internationale experts erkennen dat Kiev verantwoordelijk is voor het neerhalen van het Maleisische vliegtuig in de buurt van Donetsk, iets wat de media verzwijgen.”

Screenshot website ukraina.ru

Screenshot website ukraina.ru

Het bericht op ukraina.ru gaat verder met een Facebookbericht van de pro-Russische blogger Vladimir Kornilov, waarin hij schrijft over de tweet van Pieter Omtzigt.

Het CDA-Kamerlid twitterde op 22 januari 2016: “CTIVD (toezichthouder geheime diensten) bevestigt: volgens diensten had alleen Oekraine operationele BUK systemen in Oost Oekraine 17/7”

Screenshot Facebookpagina Vladimir Kornilov

Screenshot Facebookpagina Vladimir Kornilov

Screenshot Twittertijdlijn Pieter Omtzigt

Screenshot Twittertijdlijn Pieter Omtzigt

Het is een passage uit het rapport dat op 22 januari in de Tweede Kamer is ingediend. Het fragment is uit zijn verband gerukt en Russische media hebben het gebruikt als bewijs voor de vermeende schuld van Oekraïne voor de aanslag op de MH17.

Omtzigt refereert in zijn tijdlijn op Twitter aan dit rapport. Dit is wat er daadwerkelijk over het Buksysteem in het rapport staat: “De AIVD had geen informatie die erop wees dat de separatisten voor de crash van MH17 de beschikking hadden over een operationeel krachtig luchtafweersysteem, bijvoorbeeld een Buk­systeem, ook wel SA-­11 genoemd.”

nid4

Dit betekent dat de AIVD geen informatie had over deze wapens; het rapport is op geen enkele manier een aanklacht tegen Oekraïne.

Pieter Omtzigt zet deze valse Russische beweringen recht door op 10 februari op Twitter te melden: “Sommige Russische media lijken vandaag de dag te denken dat Oekraïne Buksystemen had op 17 juli 2014 in de door rebellen bezette gebieden. Dat moet onmogelijk zijn.”

Screenshot Twittertijdlijn Pieter Omtzigt

Screenshot Twittertijdlijn Pieter Omtzigt

Pravda.ru, Russkaya vesna, Golos Pravdy en andere websites hebben dit fake bericht overgenomen.

Screenshot website pravda.ru

Screenshot website pravda.ru

Screenshot website Holos Pravda

Screenshot website Holos Pravda

Screenshot website Russkaya vesna

Screenshot website Russkaya vesna