Джерело: Юрій Бершидський, для The Insider

Весь 2018 рік команда факт-чекерів The Insider уважно відстежувала і викривала недостовірну інформацію в російських ЗМІ й сьогодні пропонує вашій увазі 10 найбезглуздіших і абсурдних фейків.

1. Як Путін придумав 700 заручників ІДІЛ

У 2018 році Путін став абсолютним рекордсменом Росії за обсягом недостовірної інформації. За підрахунками The Insider, впродовж року він вводив росіян в оману з середньою швидкістю 1 фейк на 20 хвилин чистого часу виступу. За цей рік The Insider нарахував 61 приклад очевидної неправди в виступах президента. Найчастіше це були якісь випадкові числа, які Путін видавав за економічну статистику, або намагання заперечувати неприємні факти. Наприклад, Путін заявляв, що Бошіров і Петров не мають стосунку до Міноборони (хоча особисто вручав їм зірки Героїв Росії), або також заявляв, що Євгеній Пригожин – звичайний бізнесмен, до якого він не має жодного стосунку (хоча зламане листування Пригожина свідчить про протилежне) . Але іноді він просто від початку до кінця вигадує історії, як це було, наприклад, у жовтні, коли на засіданні дискусійного клубу «Валдай» Володимир Путін, говорячи про події в Сирії, заявив:

«Зараз ми бачимо, що відбувається на лівому березі Євфрату. Напевно, колеги знають: ця територія перебуває під патронатом наших американських партнерів. Вони спираються на курдські збройні формування.

Але вони явно недопрацювали, в кількох населених пунктах залишилися представники ІДІЛ, і вони почали останнім часом розширювати зону своєї присутності: захопили 130 сімей, це майже 700 людей, у заручники.

Напевно, мало хто з тих, що сидять у залі, знає: вони висунули ультиматуми, певні вимоги і попередили, що якщо ці ультиматуми не будуть виконуватися, то вони будуть кожен день розстрілювати по 10 людей. Позавчора розстріляли 10 осіб, стратили. Вони почали виконувати свої погрози».

Як вдалося встановити, вся ця історія про 700 заручників, сповнена конкретних деталей, не мала жодного стосунку до реальності.

2. Як Марія Захарова придумала цитату Маргарет Тетчер про те, що в Росії економічно доцільне проживання 15 млн осіб

За кількістю потраплянь у рубрику «Антифейк» Марія Захарова поступається тільки Володимиру Путіну. То вона розповідає, як в Білому домі приймали Усаму бен Ладена, то невміло намагається висміяти  британське розслідування отруєння Скрипалів, виставляючи напоказ своє незнання облаштування аеропорту «Гетвік», але найяскравішим прикладом фейку від речника МЗС був її виступ про Маргарет Тетчер. У червні вона  стала автором історичної сенсації, повідомивши таке: в листопаді 1991 року в своїй промові в Х’юстоні екс-прем’єр-міністр Великої Британії Маргарет Тетчер заявила, що «за оцінками світового співтовариства, економічно доцільним є проживання на території Росії тільки 15 мільйонів людей».

Біда в тому, що, по-перше, в 1991 році Тетчер не виступала з промовою в Х’юстоні. По-друге, єдине згадування схожої «промови» Тетчер міститься у книзі публіциста Андрія Паршева «Чому Росія не Америка».

Паршев у своїй книзі пише таке: «Якось мені потрапив у руки в звукозапису якийсь публічний виступ М. Тетчер із зовнішньої політики. Я поважав і поважаю цю політичну діячку, особливо за її англійську мову. Вона говорить чітко, з оксфордською вимовою, простою, зрозумілою мовою, це вам не Буш який-небудь, з ніби набитим арахісом ротом. Так ось, говорячи про перспективи СРСР, вона заявила приблизно таке, ніяк це не пояснивши: «На території СРСР економічно виправдане проживання 15 мільйонів людей». Я ще раз прокрутив запис, можливо, хоча б «фіфті» ( «п’ятдесят»)? Ні, точно «фіфтіін» – «п’ятнадцять», я не помилився. Це мене здивувало і зацікавило, адже Тетчер не відноситься до діячів, схильних до несерйозних висловлювань. На моїй пам’яті вона ні разу не ляпнула якоїсь дурниці, від чого не застрахований жоден англомовний політик, який говорить про Росію, – в цьому відношенні вони всі, як на підбір».

«Лапшезнімальний» Олексій Ковальов звернувся до Фонду Маргарет Тетчер з питанням, чи існує такий вислів колишньої очільниці британського уряду, хто міг стати першоджерелом цитати і чи не було це помилкою перекладу. Представник фонду Тетчер Кріс Коллінз відповів, що цитата – однозначна фальшивка, таких думок Тетчер не висловлювала ні публічно, ні в приватній обстановці. Він зазначив, що зустрічав цю цитату в китайських джерелах, і пообіцяв «зайнятися цією історією, якщо вже вона черговий раз спливла».

3. Перший канал видав мітинг проти підвищення пенсійного віку за мітинг проти індексації пенсій

28 липня на Першому каналі вийшла новина про мітинг КПРФ в Москві проти пенсійної реформи. «Мітинг проти змін у пенсійному законодавстві відбувся в Москві… Законопроект, який почала розглядати Держдума, дасть змогу щороку індексувати пенсії на рівень, значно вищий за інфляцію», – йшлося в сюжеті. Про те, що ця ініціатива полягає насамперед у підвищенні пенсійного віку, не було сказано ні слова.


Цікаво: міф про те, що пенсійна реформа дасть змогу щороку нараховувати непрацюючим пенсіонерам по 12 тис. руб., до якого відсилає Перший канал, оснований лише на голослівному твердженні віце-прем’єра Тетяни Голікової, що прозвучало практично відразу після оголошення про підвищення пенсійного віку. До речі, про те, що це автоматично проіндексує її на рівень вище інфляції, вона не говорила, що не дивно: передбачити, якою буде інфляція через два, три, п’ять, десять років просто неможливо. Що ж до обіцяного зростання пенсій, то законопроект про підвищення пенсійного віку ніяких подібних гарантій не містить. Зберігається нинішній порядок, при якому уряд приймає рішення про індексацію пенсій «за ситуацією».

4. Про те як німці тікають в Росію від «пропаганди гомосексуалізму»

У червні РІА «Новости» опубліковало матеріал Ігоря Кармазіна під заголовком «”Дочку вчили лесбіянству”. Чому російські німці повертаються з Німеччини». Починає Кармазін з такого абзацу:

«Країна ідеальних доріг і смачного пива – життя в Німеччині видається впорядкованим і забезпеченим. Після падіння залізної завіси сотні тисяч етнічних німців зважилися на переїзд із пострадянських республік на батьківщину предків. В останні роки, однак, намітилася протилежна тенденція – німці повертаються в Росію. Переселенці розповіли РІА «Новини» про причини неприйняття німецьких порядків».

Нічого подібного, зрозуміло, не відбувається, та й в іншому стаття рясніє фейками. Цікаво, що фіксація російських ЗМІ на німецьких гомосексуалах, від яких нібито місцеві жителі тікають в духовну Росію, – явище не нове. Так, у 2016 році героєм російської преси став фермер Ойген Мартенс, якого заарештували на добу за те, що він забороняв своїй дочці відвідувати уроки статевого виховання. Після цього Мартенс вирішив врятувати свою сім’ю від згубного впливу німецької школи і, скориставшись російською програмою переселення співвітчизників, переїхав в Новосибірську область. Щоправда, спробувавши жити в духовній Росії, повернувся в Німеччину.

5. «Американський аналітик», який в ефірі НТВ заявив про провал США в гонці озброєнь, виявився співаком і продавцем мила

У березні програма «Итоги дня» на НТВ була присвячена, серед іншого, «бурхливій ​​реакції на Заході», викликаній оприлюдненими напередодні посланням Володимира Путіна. Ситуацію на НТВ коментував Деніел Патрік Уелш, представлений як американський політичний аналітик: «Ця істерія пов’язана з тим, що США щиро вважали, що у військовій сфері випереджають Росію. Для тих, хто стоїть біля керма Америки, було немислимо, що Росія і Китай можуть нас наздогнати і стати реальною загрозою. Це вже було раніше, коли Штати хотіли зруйнувати СРСР і витрачали, витрачали, витрачали на це гроші. Але тепер зовсім інша справа – трильйони доларів, які американці вливають в оборонку, пустили за вітром. Це просто повний провал».

Де Уелш розгледів істерію, він не пояснив. Реакція на послання Путіна виявилася досить слабкою. Дональд Трамп не тільки не зробив жодної публічної заяви, а й не торкнувся цієї теми навіть у твіттері; в американських ЗМІ реакція також була досить скупою. Зате сам Уелш виявився вельми цікавим персонажем.

Деніел Патрік Уелш (або Уелч, в російських ЗМІ його прізвище Welch передають по-різному) живе в передмісті Бостона Сейлемі, разом з дружиною він тримає приватну школу. На своєму сайті, де він називає себе «письменником, співаком, перекладачем, активістом – “співаючим поетом”», Уелш торгує диском зі своїми піснями, написаною не ним книгою, яка критикує американську зовнішню політику, а також листівками та милом.

Гречка-убийца, бегство натуралов из Германии и военная аналитика от продавца мыла: 10 самых нелепых фейков года

Своїх книг у цього письменника, вочевидь, немає, але статті про політику він час від часу публікує – в маловідомих інтернет-виданнях, таких як Truth Out, Consortium News, Third World Traveler. Здебільшого він критикує американську політику, яку вважає мілітаристською і експансіоністською. Уелш співчуває сепаратистам на сході України, а її офіційну владу називає «хунтою, контрольованою Вашингтоном».

6. Як держканали видали художній фільм за постановку хіматаки «Білими касками»

У квітні в «Вестях недели» з Дмитром Кисельовим вийшов сюжет з «викриттям» відеодоказів хімічної атаки в сирійському місті Дума 7 квітня 2018 року. Чоловік, якого представили як колишнього бойовика угруповання «Джейш аль-Іслам» на ім’я Фарес Мухаммед Майяса, розповідає, що працював асистентом режисера на зйомках сфальсифікованого сюжету:

«Ми ще знімали, як діти в кварталі були розкидані: хто в машинах, хто поряд із машинами, хто під машинами. Всі вони були нібито загиблими. Їхні обличчя були жовтими. Ми знімали інших людей, яких ми привезли з собою. Ми поклали їх на землю, бризкали водою, щоб вони малий такий вигляд, ніби вони дійсно постраждали від хімічної атаки. Ми не змогли зняти відео ні з першого, ні з другого, ні з третього дубля. Довелося багато з ними попрацювати, щоб вигляд у них був насправді дуже болісниц. Потрібно було домогтися, щоб було видно, що людина не грає, а насправді дуже хвора і каже правду. У нас це вийшло тільки з п’ятого чи навіть з сьомого разу».

Розповідь про ці зйомки проілюстрована фотографіями, на яких артисти і статисти зображують постраждалих при хімічній атаці, а члени знімальної бригади діловито дають їм вказівки і тримають полотнища, щоб яскраве сонячне світло не зіпсувало кадр. Ці ж фото використовував і Перший канал у своєму сюжеті – з такими ж самими висновками.

Ось тільки всі ці фото були опубліковані ще в 2016 році китайським виданням Global Times, і це був фоторепортаж зі зйомок художнього фільму. Знімав його тридцятирічний сирієць Хумам Хусарі, що живе у Великій Британії і приїхав на батьківщину, щоб зняти фільм про те, як мирні люди стають бойовиками. Дія його фільму відбувається в 2013 році, коли режим Асада обстріляв ракетами з боєголовками, що містять зарин, контрольоване опозицією передмістя Дамаска Східну Гуту. У героя фільму гинуть дружина і дитина, і у нього навіть немає часу поховати їх – він мусить захищати своє місто від урядових військ.

Хусарі був в Східній Гуті в 2013 році й знімав документальні кадри про війну. Тепер він робить перші кроки в ігровому кіно. За його словами, сюжет фільму оснований на реальних подіях, свідком яких він був. Про вихід його фільму інформації немає; мабуть, він ще не завершений.

The Insider раніше вже писав про те, як «Вести» видають фотографії зі знімального майданчика ігрового кіно за докази того, що відео «Білих касок» – постановочна фальшивка. Минулого разу це були зйомки фільму метра сирійського кіно, лояльного до режиму Асада. Цього разу до них у руки потрапив фоторепортаж про зйомки антивоєнного фільму режисера-початківця. Режисер живе в Британії, і на цій підставі «Вести недели» оголосили його агентом іноземних спецслужб.

7. Таємниця бойової гречки. Як російські телеканали повірили першоквітневому жарту

2 квітня у програмі «Время» ведучий Кирил Клеймьонов з блискучим сарказмом заходився викривати британську пресу:

«У справі Скрипалів з’явилися нові, прямо скажемо, шокуючі подробиці. Англійська преса працює. Повідомляє про витоки. Якщо їй вірити – а як же інакше, це ж найбільш об’єктивна преса у світі, – в останні дні обговорюються дві основні версії.

Перша – Скрипалі отруїлися гречкою. Зрозуміло, отруєну гречку доставили з Росії. Звідки ж ще? І доставила її подруга Юлії Скрипаль. Версія, як прийнято говорити, робоча. Емігрантам завжди хочеться гречки. Щоправда, версію з газом доведеться коригувати. Як шкідливий аерозоль може втриматися в гречці? Не зрозуміло. Мабуть, в Росії розробляється особливий вид бойової гречки. Спеціально для труїння шпигунів».

Далі в сюжеті кореспондента Антона Вольського було викладено зміст статті в таблоїді The Sun: «За традицією з посиланням на анонімні джерела в поліції газета повідомила, що Сергій Скрипаль попросив свою дочку привезти йому c батьківщини поїсти гречки, а також лавровий лист та інші спеції. Але Юлія забула і передала прохання своїй знайомій, яка нібито прилетіла з чоловіком іншим рейсом». Кореспондент робить висновок: «Версія дивна, адже купити гречку, а вже тим паче лавровий лист в Британії неважко. Англійці її, щоправда, не їдять і називають “російським порріджем”, тому отруєна каша цілком укладається в нав’язувану версію про російський слід в отруєнні Скрипалів».

Ще ґрунтовніше підійшли до нової версії отруєння Скрипалів на каналі «Россия 1». Їй присвятили значну частину денного випуску програми «60 минут». Про неї розмірковували запрошені експерти, а високотехнологічна студія програми була оформлена відповідно до теми: на відеостінах комбайни збирали гречку, а під ногами учасників шоу було величезне зображення мішка з гречаною крупою, що оберталося.

Ведучі «60 минут» особливо наголосили, що газета, яка опублікувала версію про гречку, –таблоїд. Версію викривали, потішаючись над неспроможністю спроб Скотленд-Ярду розгледіти в отруєнні російський слід. Гість програми, секретар президії Центральної ради «Справедливої ​​Росії» з міжнародних питань Олександр Романович дивувався: «Маразм, який там кажуть… ось вони там пишуть, що в гречці щось… Всі давно вже забули возити щось із Росії, там все продається на місці, й гречка там продається так само, як у нас. Ця лажа, яку городять вони, вона дивує нормальних людей». Висновок такий самий: британська влада придумує найбезглуздіші версії, намагаючись зганьбити Росію.

Все б добре, але ніхто не здогадався подивитися на дату публікації в англійському таблоїді – 1 квітня.

І це далеко не єдиний випадок, коли держканали всерйоз ретранслюють пародійну новину. Схожий приклад продемонстрували RT і РІА «Новости». Спочатку Telegram-канал RT, за ним – сайт «Р-Спорт» з групи РІА «Новости», потім інтернет-радіостанція Sputnik повідомили і почали коментувати новину про спробу самогубства інформатора ВАДА, колишнього директора Московської антидопінгової лабораторії Григорія Родченкова. Цю сенсацію вони запозичили у сайту пародійних новин «ИА Панорама»; всі подробиці події взято звідти. Цікаво, що перше повідомлення в Telegram-каналі має позначку «Ексклюзив RT».

8. Як НТВ «переклав» данців, приписавши їм те, що вони не говорили

17 квітня НТВ потішив російських телеглядачів сюжетом «Росіяни пливуть!» («Русские плывут!») про «масову істерію» навколо «уявної російської загрози» в Данії. Ведучі розповіли про те, що місцева влада будує «секретну вежу» для стеження за Росією на острові Борнхольм. Вежа буде перехоплювати сигнали російських підводних човнів в Балтійському морі, щоб Копенгаген мав точне уявлення про військові плани Росії.

Кореспондент НТВ Олексій Петрушко прогулявся по Борнхольму, в якого Росія нібито перебуває «на передньому фланзі» (ймовірно, малася на увазі Калінінградська область), і зазначив, що тамтешні вулиці порожні, наче «місцеві, злякавшись росіян, чи то сховалися по підвалах, чи то з них не виходили».

Потім він узяв інтерв’ю у власника місцевого музею Майкла Мьоллера, назвавши його «місцевим активістом», якого в Данії «вважають мало не агентом Кремля». Той нібито розповів кореспонденту НТВ, що в місцевому бункері, де в 60-ті передбачалося зберігати атомну бомбу, «багато екранів, апаратури, яка спостерігає за російськими кораблями і літаками», щоправда, охороняє все це тільки одна людина.

Сам Мьоллер, послухавши переклад сюжету НТВ, заявив  Radio24syv, що точно нічого подібного не говорив.

Вежа Петрушка не вразила, тому він вирушив на станцію прослуховування часів холодної війни, нині перетворену в той самий музей, і поговорив там з німецьким туристом, якого видав за місцевого жителя. Бернт Медс розповів, що «бідні датські люди, як і бідні німецькі люди, під тиском увійшли в НАТО», і тепер вони «фактично повинні робити те, що скажуть Велика Британія і США». Про те, що Медс насправді німецький турист, повідомив власник музею.

Потім кореспондент НТВ вирушив у парламент Данії й поговорив з колишнім міністром закордонних справ Могенсом Люккетофтом і екс-міністром оборони і депутатом від соціал-демократів Ніком Хеккерупом. Останнього він запитав, чи потрібні йому докази причетності Росії до отруєння Скрипалів і Солсбері. Той нібито відповів: «Я як парламентарій довіряю своєму парламенту».

Хеккеруп також пізніше заявив місцевим журналістам, що його слова переклали неправильно. «Моя заява в російській версії програми ніяк не співвідноситься зі словами, які я сказав. У мене залишилося відчуття “фейк ньюс”, зловживання і, можливо, навмисно неправильного перекладу», – зазначив він.

«Ця програма – одна велика історична маніпуляція, наповнена брехнею, яка, на жаль, типова для “політики пропаганди”, яка зараз проводиться. Я дав інтерв’ю за умови, що наші цитати будуть використані осмислено, а наші заяви – зрозуміло пояснені. Цього не сталося», – заявив Люккетофт. Він додав, що «російській аудиторії так і не пояснили, чому ми боїмося агресивної і непередбачуваної політики Путіна».

Після того як сюжет засудив і діючий міністр оборони Данії Клаус Хьорт Фредеріксен, за НТВ вирішило заступитися посольство РФ в Копенгагені. Їхня версія виявилася несподіваною: на думку співробітників дипмісії, депутатів, які поскаржилися на те, що їх слова перебрехали, в сюжеті взагалі не було. Насправді їх вирізали з відео на сайті постфактум, щоправда, забули це зробити на своєму каналі в YouTube.

Тактика псевдо-перекладу для створення фейків була взята держканалами на озброєння досить давно. Так, в 2016 році Перший канал неправильно «переклав» слова активістів, які протестували проти нового закону про працю. Їх представили як учасників мітингів проти мігрантів, які нібито заявляли про неприязнь французів до мігрантів і страх перед ними, після чого всі вони заявили, що нічого подібного кореспонденту не говорили.

9. Як «у США визнали» перевагу російського винищувача Су-57 над американським F-35

20 червня агентство РІА «Новости» випустило замітку під назвою «Идеальный выбор»: ЗМІ пояснили, чому Су-57 «не можна порівнювати» з F-35. У ній наводилася посилання на якийсь «військово-історичний журнал» Military Watch, який проаналізував можливості російського винищувача Су-57 і американського F-35 і дійшов висновку, що Су-57 «набагато більше пристосований до ведення повітряного бою». «Це проявляється в його (Су-57) швидкості, висоті польоту, датчиках, оснащенні ракетами, дальності ураження і маневреності – у всіх характеристиках, де більш важкий російський винищувач має перевагу, – сказано в матеріалі. На думку автора статті в Military Watch, якщо Туреччина обзаведеться Су-57 замість F-35, це придбання зробить повітряний флот країни «значно більш небезпечним».

Цю новину відразу  підхопили інші прокремлівські ЗМІ, змагаючись у красі заголовка: РЕН ТВ («В США признали превосходство Су-57 над F-35»), Lenta.ru («В США признали преимущество Су-57 над F-35»), «Царьград» («Российский самолет-невидимка захватил умы военных аналитиков США»), «Московский комсомолец», Life, «Известия», «Газета.Ru» і URA.Ru.

Між тим «авторитетний американський журнал» Military Watch, з’явився тільки в лютому, і за останній місяць набрав трохи більше ніж 100 тис. відвідувачів (у більш-менш серйозних ЗМІ стільки зазвичай набирає 1 матеріал), причому посилаються на цей сайт тільки в Росії. Доменне ім’я сайту було зареєстровано тільки в лютому 2018 року.

Ось статистика відвідуваності сайту:

А ось ЗМІ, що посилаються на нього:

Причому посилаються на нього в основному кремлівські видання, і це не дивно – безліч матеріалів сайту присвячено потужності російської зброї та безсиллю Заходу перед величчю Росії й Китаю. Так, на початку травня «Вести.Ru» (сайт телеканалу «Россия 24») процитували твердження Military Watch про те, що російський авіаносець «Шторм» змінить баланс відразу в трьох регіонах світу: в Середземномор’ї, Арктиці і Південно-Східній Азії. При цьому сам корабель планується побудувати тільки до 2025 року. Також цьому «американському сайту» присвячено кілька новин Sputnik Türkiye – турецького відділення російського інформагентства.

На самому сайті всі статті анонімні, а в розділі «Про нас»  немає ані слова про власників і редакцію, проте для журналу про Азіатсько-Тихоокеанському регіоні The Diplomat пише  якийсь Абрахам Аіт, якого представляють як головного редактора Military Watch. В Diplomat його представляють як «військового аналітика, який спеціалізується на безпеці Азіатсько-Тихоокеанського регіону і ролі авіації в сучасних військових конфліктах». Ніхто із західних ЗМІ більше на «військового аналітика» не посилається, однак його порожня сторінка є на прокремлівському сайті Russia Insider (не плутати з The Insider).

Що ж стосується порівняння Су-57 і F-35, то тут на користь російського літака не ризикують висловитися навіть російські ж експерти: «Зараз Су-57 не відповідає вимогам п’ятого покоління за цілою низкою параметрів: раніше [пред’являли претензії до] двигуна і помітності. Літак зараз на початку життєвого шляху. Його ще будуть доводити до розуму, потім він пройде модернізацію. Тільки потім, коли це вийде або не вийде, можна буде судити про те, наскільки він перевершує четверте покоління і були виправдані витрати», – пояснив авіаексперт, колишній конструктор ОКБ «Сухой» Вадим Лукашевич в ефірі «Національної служби новин» наприкінці травня цього року.

10. Як США виробляють біологічну зброю в Грузії і труять нею туристів

25 грудня Перший канал розповів про те, що кишкова інфекція, яка уразила влітку кількох російських туристів в Грузії, могла бути виведена штучним шляхом.

«Наші вчені з’ясували, що це за збудник, з яким діти приїхали сюди в такому важкому стані. Виявилося, що такого варіанту Escherichia coli не описано і не представлено в генбанку. Це викликає у нас певні питання, на які сьогодні немає відповідей. Що кажуть наші експерти – вони не виключають штучної зміни цього штаму», – заявила керівник Росспоживнагляду Анна Попова.

Чиновниця не називає версію «штучної зміни штаму» пріоритетною. З її повідомлення також не випливає, що хтось спеціально створив новий вид кишкового грипу, щоб отруїти кількох російських громадян – тим паче, що на сьогодні двоє хворих дітей вже приступили до навчання і тільки одна дитина залишається в лікарні. Однак Перший канал у своєму сюжеті примудрився зв’язати цей випадок з «лабораторією смерті» в Тбіліському дослідному комплексі імені Річарда Лугара, існування якої Кремль і підконтрольні йому ЗМІ намагаються довести вже кілька років.

Божевільну теорію про «секретну лабораторію США з біологічною зброєю» російські ЗМІ розкручують дуже давно. Однак у квітні 2018 року вона вперше почала звучати на офіційному рівні, перш за все з подачі представника МЗС РФ Марії Захарової. Таким чином чиновниця намагалася відповісти на звинувачення в отруєнні Скрипалів і застосуванні хімічної зброї на території Великої Британії.

«Викликає занепокоєння масштаб американської діяльності на пострадянському просторі. США через програми, що фінансуються Пентагоном, створюють мережу мікробіологічних лабораторій в Закавказзі та Центральній Азії. Наочним прикладом є відкриття в 2013 р. в селищі Олексіївка під Тбілісі лабораторії третього рівня біологічного захисту, яка дає змогу проводити експерименти зі збудниками особливо небезпечних захворювань. Зараз це «Дослідницький центр імені Лугара». І зрозуміло, що в таких центрах можуть проводитися дослідження не тільки в інтересах санітарно-епідеміологічного благополуччя населення сусідніх з нами держав. Тому сам факт масштабної медико-біологічної діяльності Пентагону саме біля кордонів Росії викликає у нас особливе занепокоєння», – заявила представник МЗС.

Відтоді лабораторія Лугара стала постійною темою на брифінгах Захарової, а в середині вересня екс-співробітник КДБ, міністр держбезпеки Грузії в 1993-1995 рр. Ігор Гіоргадзе представив «докази» її заяв. Після замаху на лідера Грузії Едуарда Шеварнадзе Гіоргадзе, який був його політичним опонентом, втік до Москви. Незабаром після цього прокуратура Грузії звинуватила екс-міністра в причетності до замаху на Шеварднадзе. З того часц Гіоргадзе регулярно влаштовує прес-конференції в Москві, де виступає з черговими «сенсаційними» викриттями грузинської влади.

11 вересня, незабаром після того, як у Великій Британії назвали імена двох співробітників ГРУ, підозрюваних в отруєнні Скрипалів, Гіоргадзе на своїй черговій прес-конференції розповів про те, що американські військові проводять випробування біологічної зброї над людьми в грузинській лабораторії під виглядом забезпечення хворих людей різними лікувальними вакцинами. На доказ своїх слів він продемонстрував нібито передані йому з Грузії документи про масову загибель пацієнтів в грудні 2015 року, пообіцявши опублікувати їх згодом. Крім того, він представив креслення «безпілотника, здатного розсіювати в повітрі заражених комах для нейтралізації військ противника».

У Міноборони РФ ці відомості назвали «кричущими». Після «перевірки» документів, поданих Гіоргадзе, начальник військ радіаційного, хімічного і біологічного захисту (РХБЗ) генерал-майор Ігор Кирилов заявив, що «США розгорнули масштабну військово-біологічну програму в сусідніх з Росією державах» – зокрема, «на території України, Азербайджану та Узбекистану». Про «небезпечні розробки», що проводяться в лабораторії Лугара, говорив навіть Володимир Путін на щорічному засіданні клубу «Валдай» в жовтні.

І у Вашингтоні, і в Тбілісі ці звинувачення назвали абсурдними. Офіційний представник Міністерства оборони США Ерік Пахон нагадав, що Центр Лугара належить Національному центру з контролю захворювань і громадської охорони здоров’я Грузії, а не Сполученим Штатам. Сама лабораторія неодноразово пропонувала представникам Росії і фахівцям Всесвітньої організації охорони здоров’я провести свою власну перевірку приміщень. Однак в МЗС РФ назвали цей захід «пропагандистським фарсом» і відмовилися від відвідування центру.

Пізніше Гіоргадзе виклав усі «документи» в публічний доступ. Це виявилися звичайні медичні довідки про смерть хворих на гепатит C. 73 людини померли в процесі лікування протягом дев’яти місяців в 2015-2016 роках. У лабораторії їх лікували зовсім не «біологічною зброєю», а препаратами Harvoni і Sovaldi (софосбувір). Sovaldi був  схвалений Управлінням із санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів США (FDA) в грудні 2013 року і включений до всіх стандартів лікування хронічного гепатиту С. У перший рік після свого запуску він став найбільш успішним препаратом за обсягом продажів за всю історію фармгалузі. Він схвалений в 65 країнах світу (в тому числі в Росії), ним скористалися вже понад 1 млн пацієнтів. Harvoni також був схвалений FDA в 2014 році і є одним з найбільш надійних ліків проти гепатиту C. Єдина проблема цих препаратів у тому, що вони неймовірно дорогі: МОЗ РФ навіть пропонувало  видати примусову ліцензію виробнику софосбувіра – Gilead, щоб передати права на виробництво якого-небудь іншому виробникові, який зробить його дешевше.

Коли журналіст BBC звернув увагу Марії Захарової на те, що документи, представлені Гіоргадзе, не є доказами, вона відповіла: «Ви знаєте, якщо у вас зараз немає доказів, це не означає, що їх немає взагалі».

Джерело: Юрій Бершидський, для The Insider

Над матеріалом працювали: Юрій Бершидський, Іва Цой