Každý rok se představitelé účastnických zemí, partneři, představitelé občanské společnosti a mezinárodních organizací sjíždějí na mezinárodní lidskoprávní konferenci OBSE známou jako Human Dimension Implementation Meetings (HDIM). Tato událost, na které jsou projednávány otázky důležité pro globální mír, poskytuje prostor vyslovit se jak vládním představitelům, tak i společenským aktivistům, což může být také dobrým prostředkem šíření nejrůznější propagandy.

 

Snímek tass.ru: „Rusko upozornilo OBSE na porušování práv médií na Ukrajině“

 

Konference ukázala, že základním problémem v Rusku například v oblasti svobody slova je Ukrajina. Většinu svých projevů totiž Ruská federace věnovala sousední zemi, aniž mluvila o té své.

Takto například znělо vystoupení zástupce ředitele odboru informací a tisku Ministerstva vnitra Ruské federace Maxima Bujakeviče:

„V tomto ohledu je situace nejnapjatější na Ukrajině. Kyjevské úřady evidentně pokračují v totální čistce informačního prostoru a dalším rozpoutávání protiruské hysterie v mediálním prostoru. Jsou vyhošťováni zástupci ruských a zahraničních médií, které hlásají pohled odlišný od oficiální pozice, pokračuje praxe nezákonného zatýkání a držení ve vazbě představitelů novinářské profese.“

K vládním představitelům Ruska se přidávali i ruští „společenští aktivisté“, kteří také vyjádřili znepokojení ohledně osudu svobody slova na Ukrajině. Koordinátor ruské organizace Informační skupina pro zločiny proti osobnosti Maxim Vilkov například věnoval celý svůj projev Ukrajině a prohlásil: „Situace se svobodou slova a médií na Ukrajině neodpovídá žádným, nejen evropským, nýbrž obecně lidským standardům“.

 

Snímek z tvzvezda.ru: „Dvacet tři let ukrajinské okupace: zástupce Krymu mohl vystoupit v OBSE“

Snímek z rian.ru: „V OBSE nechtějí slyšet, že Krym žije v míru, prohlásil novinář Belanov“

 

Další delegací z Ruska byla skupina z Krymu. Maxim Bujakevič z ruského ministerstva vnitra prohlásil, že krymská delegace představuje „občany Ruské federace žijící v neoddělitelné části Ruské federace, na Krymském poloostrově“. Mezi zúčastněnými „občany“, „představiteli občanské společnosti“ byli i zástupci televizního kanálu Millet, který je financován ruským státem, a také tajemník tzv. krymského oddělení Svazu novinářů Ruska Alexandr Belanov a další organizace financované Kremlem.

Mimo standardní výroky o útlaku, pronásledování a cenzuře na Ukrajině zazněly i nové narativy. Například novinář Denis Simonenko prohlásil, že „Krym se legálně, prostřednictvím všelidového projevu vůle vrátil k Rusku po 23 letech „okupace Ukrajinou“. Belanov oznámil, že na Krymu fungují desítky periodik v různých jazycích, dokonce i v ukrajinštině, zatímco na Ukrajině jsou zakazovány ruské televizní stanice a filmy.

Ruská média zase zdůrazňovala, že Ukrajina chtěla překazit projevy členů krymské delegace. Nicméně proti těmto projevům vystoupili rovněž představitelé USA, Kanady, Rakouska. Alexandr Belanov později v komentáři pro ruskou agenturu RIA Novosti prohlásil: „Myslím, že je rozčílila má slova o tom, že na ruském Krymu je pokoj a klid a Krymský most jako symbol družby je postaven. Všechny zvu, aby přijeli na návštěvu na Krym a neposlouchali fake news v ukrajinských médiích“.

 

Snímek z webu uspishna-varta.com

 

Jménem Ukrajiny a občanské společnosti také na zasedání vystoupili mluvčí jako zástupkyně platformy Uspišna varta Natalja Natalinová, manželka známého proruského bloggera Anatolije Šarije Olga, šéfka mediálního holdingu Vesti-Ukrajina Olha Semčenko, kteří jednohlasně mluvili o tom, že na Ukrajině neexistuje svoboda slova, vyprávěli o utlačování a cenzuře ze strany ukrajinské vlády. Jejich projevy byly doprovázeny aplausem ruské delegace.

Dlužno podotknout, že Uspišna varta je ve skutečnosti platformou ukrajinské politické strany Uspišna krajina, jejímž lídrem je bývalý ministr z období vlády bývalého prezidenta Janukovyče Olexandr Klymenko, který utekl ze země po událostech na Majdanu a je obviňován z rozsáhlých finančních podvodů.

Mediální holding Vesti-Ukrajina také dříve patřil Olexandru Klymenkovi. Mimo to jeho noviny i webové stránky v minulosti opakovaně šířily a nadále šíří fake news, prokremelský diskurs a propagandu.

 

Snímek z webu Ukraina.ru

Snímek z webu Strana.ua

 

Velmi výmluvným článkem je materiál na prokremelském webu Ukraina.ru věnovaný konferenci OBSE. V textu článku se píše, že „propagandisté kyjevského režimu chtěli na tomto fóru upevnit svůj úspěch, sklidili však fiasko“. Konkrétně dle názoru webu fiasko spočívalo v tom, že „přítomnost alternativních názorů z Ukrajiny pro ně byla nepříjemným překvapením a evidentně nabourala obvyklý scénář“. Dále jsou vyjmenováni ti, kteří představovali ony „alternativní názory z Ukrajiny“ a později se zúčastnili společné oddělené akce, na které probírali situaci svobody slova na Ukrajině. O delegaci s „alternativními názory z Ukrajiny“ psal i prokremelský web Strana.ua.

 

Snímek z webu rusvesna.su

Snímek @m.dvorovyi


Během konference ruská delegace také požadovala vyšetření vraždy „Pavla Šarije“ na Ukrajině, o čemž informovali mnozí přítomní, kteří zároveň vysvětlili, že Rusové měli zřejmě na mysli novináře Pavla Šeremeta. Tato chyba vyvolala mnoho článků v ruských médiích o tom, že na Ukrajině se šíří fake o vraždě bloggera Anatolije Šarije. I samotný Šarij na svém blogu oznámil, že tento výrok na setkání nepadl.

Připomeňme, že Anatolij Šarij je videobloger z Ukrajiny, známý svými proruskými a protiukrajinskými názory. Na svém YouTube kanále pravidelně kritizuje ukrajinské vládnoucí politiky, média i události spojené s Ukrajinou. Proti Anatolije Šarije probíhá několik trestních řízení. Šarij získal azyl v Litvě, přesné bydliště však tají.