Facebook zlikvidoval na Ukrajině trollí farmu

Foto: FB skupina Trolls and fun

Zdroj: Stas Jurasov, pro Liga.tech

Materiály publikované v rubrice „Kontext“ nejsou nepravdivé. Zveřejňujeme je, abychom Vás informovali o událostech a trendech informační války vedené Ruskou federací.

Kyjevská firma utratila za reklamu 1,6 milionů dolarů. Podařilo se jí přilákat 4 miliony sledujících. Mezi smazanými facebookovými stránkami byli i Hyser, Znaj.ua, Politeka.

Facebook pozastavil činnost ukrajinských facebookových účtů a skupin, které vedli koordinované dezinformační kampaně. Serveru Liga.Tech o tom řekl předseda politik pro kybernetickou bezpečnost sociální sítě Nathaniel Gleicher. Rozsáhlou kampaň se podařilo identifikovat na základě analýzy chování podezřelých, a ne podle zveřejňovaného obsahu.

Štědré rozpočty

Podle jeho slov se v průběhu vyšetřování podařilo zjistit spojení smazaných účtů s ukrajinskou PR agenturou Pragmatico. „Domnívám se, že sídlí v Kyjevě. Ale radši bych to dvakrát prověřil,“ dodal Gleicher.

Celkově Facebook smazal 168 účtů, 149 stránek a 79 skupin. Dohromady měly okolo 4,2 milionů sledujících. Přibližně 400 000 účtů se připojilo ke skupinám. Stránky a skupiny byly řízeny z falešných profilů a jména se často měnila. A co je nejdůležitější – rozpočet, který byl vynaložen na reklamu na Facebooku a Instagramu Gleicher odhaduje na cca 1,6 milionu dolarů. „Platili především v dolarech,“ upřesňuje Gleicher.

Z ukrajinského hlediska se jedná o obrovskou sumu. Na příklad jeden z nejdražších příspěvků na téma voleb byl zveřejněn ve fanouškovské skupině Jsem pro Timošenko – fanklub. Stálo v něm: „Pokud jsi pro vítězství Ukrajiny – dej like“. Získal milion zobrazení a podle odhadu Facebooku mohl stát 10-50 tisíc dolarů. Příspěvky jiných politiků stály zpravidla desetkrát méně.

Jaké byly cíle?

Gleicher se domnívá, že organizátoři kampaní odkláněli lidi mimo Facebook na stránky, které se tvářily jako zpravodajství. Je zajímavé, že v seznamu smazaných stránek se objevily například účty Znaj.ua, Politek a Hyser, které nyní nefungují.

Gleicher říká, že PR agentura nepracovala pro žádného konkrétního politika nebo firmu. Podle něj agentura pracovala pro různé klienty a cílem bylo vydělat peníze. Angažovala se v tématech jako sport, známé osobnosti, showbyznys, politika a ekonomika.

Dodatek z 19. 9. 2019, 12:15: Redakce poslala dotaz na adresu, která byla uvedena na stránce Znaj.ua, jelikož telefonní číslo nefungovalo a tiskové oddělení požádalo o zaslání dotazu. Podle SimilarWeb zhruba 20 % návštěvnosti desktopové verze Znaj.ua přichází ze sociálních sítí, přičemž 88 % z tohoto čísla jde z Facebooku. U stránky Politek je to 12,3 % a 84 %. U webu Hyser okolo 14 % a 93 %.

Podobné firmy Facebook odhalil v Izraeli a na Filipínách. Gleicher ovšem zdůrazňuje, že ukrajinská kampaň nemá žádný vztah k ostatním zemím a není součástí informační války ze strany Ruska. I když dříve se nepřátelské skupiny, které řídil východní soused, na Ukrajině mazaly.

Dáváme dohromady fakta po zrnkách

O firmě Pragmatico se lze z otevřených zdrojů dozvědět jen málo. Stránky se najít nepodařilo a na facebookové stránce byly celkem 4 liky. Avšak podle nepřímých indicií je vidět, že firma s podobným názvem přeci jen fungovala. Například na webu Work.ua je napsáno, že ve firmě Pragmatico, která se zabývá reklamou, PR a marketingem, pracuje od 10 do 50 lidí. Na konci roku 2018 se v některých médiích objevil článek s názvem PR v době války, jejímž autorem byl ředitel Pragmatico Valerij Savčuk.

V jednom CV na Jobs.ua jeden uchazeč napsal, se do srpna 2019 zabýval formováním mediálního obrazu, propagací dobrého jména a podporou pověsti zákazníků na sociálních sítích. Na facebookové stránce samotného Pragmatika se píše, že se firma specializuje na ochranu pověsti na sociálních sítích, založení a vedení osobních značek.

Novinářům z LIGA.net se podařilo spojit s ženou, která byla ve společnosti Pragmatico na pracovním pohovoru v roce 2018. Podle jejího tvrze, se firma zabývala politickým PR a prezentací politiků na Facebooku. Podle ní společnost měla několik kanceláří v Paláci sportu. „Říkali, že mají velké oddělení zabývající se marketingem na sociálních sítích,“ vzpomíná si.

Dotyčná novinářka předala kontakty na několik vedoucích, se kterými se seznámila. Avšak ti poté, co si přečetli otázky redakce, řekli, že bohužel o žádném Pragmaticu neslyšeli a nikdy v něm ani nepracovali.

Tato konverzace byla Andrejem záhy smazána.

Trollí farma?

Nejasnosti ohledně manažerů a celkově nedostatek veřejných informací dává tušit, že agentura pracovala partyzánským stylem. Pět odborníků na PR, kterých jsme se zeptali, o Pragmatico nikdy neslyšeli.

O to pozoruhodnější je, že o práci stejnojmenné agentury psal v červenci dlouhý příspěvek oděský bloger Olexandr Kovalenko. Psal o Pragmatico jako o trollí farmě, která při volbách na zakázku diskreditovala kandidáty. Bloger píše, že se údajně jednalo o objednávku oponenta kandidáta Ihora Smeška.

„…ve skupině trollů pracují lidé mezi 20-30 lety na tři směny, každá po deseti. Měsíční mzda jednoho trolla činí přibližně 9 tisíc hřiven,“ píše Kovalenko s odkazem na vlastní zdroje. Norma denní směny je 300 komentářů, noční 200.

Podle něj se farma nacházela v kyjevské čtvrti Podil. „U vstupu stojí ochranka, která lidem odebírá telefony a další prostředky, které mohou nahrát nějaké informace,“ upřesnil bloger.