Celá řada ruských, ale i anglo– a španělskojazyčných webů 28. září informovala o tom, že se Katalánsko chystá uznat anektovaný ukrajinský poloostrov Krym za součást Ruska. Některé články však poznamenávají, že takové uznání by bylo možné pouze v případě, že samotné Katalánsko získá nezávislost.

Snímek z webu Izvestia

Snímek z webu Izvestia

Snímek z webu NTV

Snímek z webu NTV

Snímek z webu Sputnik

Snímek z webu Sputnik

Zdrojem těchto zpráv je ruský deník Izvestia, který cituje Josého Enriqueho Folcha, představitele strany Katalánská solidarita za nezávislost, který ujišťoval Izvestia o katalánské podpoře anexe Krymu.

Co však žádný z těchto článků nezmiňuje, je skutečnost, že Katalánská solidarita za nezávislost není zastoupena v katalánském parlamentu, její názor tedy ani nereprezentuje oficiální pozici Katalánska.

Tato dezinformace se objevila například na webech Ukraina.ru, Sputnik International, RIA Novosti, ruském vojenském kanálu Zvezda, Life.ru, Komsomolskaya Pravda, TV Tsentr, Argumenty I Fakty, Hispan TV i řeckém portále Elkatros.

Snímek z webu Hispan TV

Snímek z webu Hispan TV

Snímek z webu Elkratos.gr

Snímek z webu Elkratos.gr

Za zmínku také stojí, že koncem září Folch navštívil Kremlem sponzorovanou antiglobalizační konferenci Dialog národů na podporu separatistických hnutí a „multipolárního světa bez americké hegemonie“.