Fake: Ukrajina získá „osekaný bezvízový režim“ s EU

Na webu rádia Sputnik a také v textové publikaci webu RIA se 1. března 2017 objevil autorský článek Vladimira Filippova s titulkem „Ukrajina získá bezvízový režim. Ale neúplný“, který pojednává o budoucím bezvízovém režimu mezi EU a Ukrajinou.

Kromě toho, že se celý článek nese v duchu toho, jak budou Evropané Ukrajince „učit civilizaci postupně“, obsahuje text řadu faktů, se kterými byla ukrajinská veřejnost od počátku obeznámena prostřednictvím vlastních médií.

 

Snímek z webu RIA

 

Autor píše, že Ukrajinci „nejvíce ze všeho počítali s možností pracovat“ v EU, nicméně bezvízový režim jim takové právo neposkytne.

Ukrajinská média se již otázce, jak bude vypadat bezvízový režim s EU, věnovala. V květnu 2016 periodikum Evropská pravda společně s organizací Evropa bez bariér uváděly na pravou míru stereotypy, které se ve společnosti o bezvízovém režimu s EU šíří, a mimo jiné vysvětlovaly, že bezvízový režim nezakládá právo na pobyt, práci či studium v zemích schengenské zóny. To, že bezvízový režim neuděluje právo na práci v EU lze ukázat i na příkladu jiných zemí, které nejsou součástí EU a které už mají bezvízový režim – například Moldavsko.

Autor článku na Sputniku také informuje, že „Dohoda se nevztahuje na Velkou Británii a Irsko. A nejen proto, že Britové vyhlásili Brexit. Ve Spojeném království je již imigrantů až až…“ Nutno vysvětlit, že hlasování pro odchod Velké Británie z Evropské unie, nazývané Brexit, nijak nesouvisí s tím, že Velká Británie a Irsko již předtím nebyly součástí schengenské zóny. Takže bezvízový režim s EU nikdy nepředpokládal možnost cestování bez víza do Velké Británie či Irska. Autor článku také zapomněl zmínit, že do schengenské zóny patří ještě 4 státy, které nejsou členy EU: Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko.

Ruský novinář tedy naprosto bezdůvodně nazývá bezvízový režim „osekaným“, neboť podle pravidel je stejný jako pro všechny ostatní státy, které nejsou členy EU, ale už mají bezvízový režim.

Článek byl také přetisknut na Rambler Novosti, News-Front, PolitVesti a v jiných médiích.