Fake: Ukrajinci prosí Krym o elektřinu

Ruská zpravodajská agentura RIA Novosti prohlásila, že Ukrajinci „opakovaně prosí krymské úřady o dodávky elektrické energie do jižních oblastí Ukrajiny“. Agentura se odvolává na hlavu krymského Státního výboru pro mezinárodní vztahy Zaura Smirnova. Žádné důkazy pro takové tvrzení ale Smirnov nemá. Zmiňovaná Chersonská oblast na Ukrajině nemá žádné problémy s dodáváním elektrického proudu, a dokonce se aktivně věnuje rozvoji alternativních zdrojů energie.

 

Snímek z webu RIA

Podle Zaura Smirnova „obyvatelé oblastí sousedících s Krymem byli sami postiženi energetickou blokádou Krymu a nyní mají omezené prostředky“. Smirnov také prohlásil, že „běžní Ukrajinci nadále udržují styky s Krymem a schvalují rozhodnutí obyvatel Krymského poloostrova o připojení se k Rusku“. Svá prohlášení Smirnov ovšem opět ničím nedoložil.

Tuto falešnou zprávu publikovaly také REN TV, TRK Zvezda, Russia Today, Vzgljad, Argumenty i fakty, Pravda.ru, Vestnik Kavkaza a mnohá další média.

 

Snímek z webu renews.biz

Není potvrzeno, že by v Chersonské oblasti byly problémy se zásobováním elektřinou. Například společnost Chersonoblenergo v březnu roku 2017 pouze jednou upozornila odběratele na dočasný výpadek elektřiny kvůli plánovaným opravám. V oblasti také posilují využívání alternativních zdrojů energie. Dánská společnost Vindkraft Tavria investuje do rozvoje větrných elektráren a v blízké době plánuje zhotovit 12 větrných turbín.

 

 

Naopak na okupovaném Krymu  dochází periodicky k výpadkům elektřiny а, jak píšou úředníci, „spolehlivost dodávek elektrické energie ke spotřebitelům se zhoršuje“. Na administrativních webech úřadů jsou zveřejňovány rozpisy plánovaných výpadků elektřiny.

 

Snímek z webu focus.ua

 

Falešné zprávy o tom, že Ukrajinci prosí o pomoc s plynem či s elektřinou, nejsou ruskými médii šířeny poprvé. Například v roce 2016 se objevila informace, že město Henyčesk a Henyčeský okres prosí Putina o plyn a údajně jej obdrželi z okupovaných území na Krymu.