Konspirační teorie o tajných laboratořích: sjednocující narativ

Zdroj: EUvsDisinfo

Někteří pozorovatelé v poslední době polemizují o sbližování prokremelských a čínských dezinformačních sítí. My jsme se zaměřili na konspirační teorii o “tajných amerických biolaboratořích”.

“Spojené státy po světě rozmístily více než 200 biologických laboratoří. Odhaleno bylo více než 30 z nich. Zbývající se ukrývají na neznámých místech. Mohou být hned vedle vás.” varovala znepokojující zpráva uživatele YouTube ve videu sdíleném 21. května. Jeho tvůrci tvrdili, že mají z amerických biologických laboratoří husí kůži a vyzývali “síťaře” z celého světa, aby těchto více než 200 záhadných amerických biologických laboratoří hledali.

Jen o několik týdnů později, 11. června, “síťaři”, jak jsou nazýváni aktivní účastníci online komunit, zadání splnili. Další video na YouTube představilo “průběžná odhalení od síťařů”, „zpracováváme narůstající seznam odhalených laboratoří ve Spojených státech, v Evropě, na Kavkazu a v Asii“. „Armáda Spojených Států založila k výzkumu a vývoji biologických zbraní, jako jsou nebezpečné bakterie, více než 200 biologických laboratoří ve 25 zemích“, bylo uvedeno ve videu spolu s výzvou, jménem globálních „síťařů“, aby mezinárodní organizace vyšetřily americké biologické laboratoře.

Na první pohled video připomíná již známé konspirační teorie rozsévající pochybnosti o původu koronaviru, nebýt několika významných rozdílů. Video bylo šířeno v pěti jazycích z YouTube účtů televizního kanálu China Global Television Network (CGTN). CGTN je mezinárodní divizí CCTV tedy čínské centrální televize – státem kontrolované televizní sítě Čínské lidové republiky. Tato stanice byla letos sankcionována britským mediálním regulátorem za neobjektivní zpravodajství o protestech v Hongkongu. Ještě překvapivější je však to, že průběžná odhalení od „síťařů“ se téměř doslovně shodovala s odhaleními učiněnými prokremelskými médii a ruskými funkcionáři.

Znovuzrození tajných laboratoří

Dezinformační evergreen o tajných amerických biolaboratořích na ruských hranicích se po léta objevoval v prokremelských médiích, zaměřoval se především na laboratoř v Lugaru v Gruzii. Propuknutí pandemie COVID-19 dodalo těmto snahám nový náboj, když prokremelská média doplňovala a rozšiřovala již existující dezinformační šablony. Několik prokremelských zdrojů se neomezilo na tvrzení, že nový koronavirus je americkou biologickou zbraní proti Číně, kterou vytvořily laboratoře financované NATO a Pentagonem, ale také uváděly, že tajné americké laboratoře působí po celém světě a obklopují Rusko, Čínu a Írán.

V ukázkovém příkladu interakcí v dezinformační sféře opakovala čínská státem kontrolovaná média nepodložené spekulace o tajných amerických laboratořích, vymyšlené prokremelskými zdroji. Koncem dubna mluvčí čínského ministerstva zahraničních věcí vyjádřil obavy místních lidí ohledně fungování, účelu a bezpečnosti amerických biologických laboratoří v postsovětských republikách, čímž přímo odkázal na dřívější nařčení ruského ministerstva zahraničních věcí. Čínská státem kontrolovaná média rozsáhle informovala o “volání po reakci Spojených států na obavy mezinárodní komunity”, která doprovázela výše uvedená nařčení.

Následně ruská verze RT zveřejnila článek zdůrazňující čínské obavy ohledně amerických biolaboratoří na ruských hranicích, čímž byl desinformační kruh uzavřen. Za méně než dva týdny konspirace ohledně amerických biolaboratoří docestovala z Kremlu do Pekingu a zpátky, získávajíce po cestě legitimitu a mezinárodní význam. A v čínských státních médiích, se tato teorie stala součástí širšího obviňování z domnělého podezřelého chování Spojených států ohledně viru.

Překrývání dezinformačních narativů

Videa na YouTube o tajných amerických biolaboratořích byla sdílena v angličtině, ruštině, francouzštině, španělštině a arabštině – ve všech vysílacích jazycích CGTN. Byla celkem shlédnuta pouze něco přes 40 tisíckrát, ale dokreslují překrytí prokremelského dezinformačního narativu a narativu Komunistické strany Číny.

Je pozoruhodné, že zneklidňující počet tvrzených 200 tajných biolaboratoří pochází přímo z prokremelského desinformačního manuálu. V lednu 2020 Evropskou unií sankcionovaný tajemník Ruské bezpečnostní rady, Nikolay Patrušev, uvedl, že Spojené státy mají po světě více než 200 biologických laboratoří a varoval, že jejich činnost má máloco společného s mírumilovnou vědou. Zejména znepokojivé byly podle ruských funkcionářů experimenty na lidech.

Videa shrnují několik dezinformací šířených prokremelskými médii. Zahrnují tvrzení o tajných laboratořích na “smrtící bakterie” na Ukrajině, o vývoji útočných biologických zbraní, včetně krev sajícího hmyzu, v laboratoři v Lugaru, a o zacházení s Kazachy a příslušníky jiných národů jako s „materiálem pro biologický výzkum“. Mnohá z těchto tvrzení byla již dříve, poté co se objevila v prokremelských zdrojích, demaskována diplomaty, mezinárodními médii a nezávislým fact-checkery, což však neodradilo takzvané “síťaře” a čínská státní média od jejich opakování.

Přínosy desinformací

Nejedná se o první případ, kdy čínské úřady profitují z prokremelských dezinformačních kampaní. Koncem dubna ruský státem kontrolovaný kanál Russiya 24 TV vystoupil proti Spojeným státům, když hájil čínské úřady proti kritice jejich způsobu řešení epidemie COVID 19. Dmitryj Kiseljov, Evropskou unií sankcionovaný televizní moderátor, přirovnal kritiku čínské vlády k tvrzením o ruské odpovědnosti za chemické útoky v Salisbury a zasahování do prezidentských voleb v USA v roce 2016, odkazujíc na dva významné prokremelské desinformační evergreeny.

A není to ani poprvé, kdy jsou čínské úřady a státní média šíří konspirační teorie: v březnu, jeden z mluvčích čínského MZV tweetoval konspirační teorie, které vinily armádu Spojených států z přinesení COVID-19 do Číny. Toto tvrzení se také objevilo v prokremelských médiích.

V roce 2019, během protestů v Hongkongu, zdroj spojený s Komunistickou stranou Číny, označil nepokoje za americkou barevnou revoluci, což je oblíbené označení v prokremelských dezinformačních médiích.

Vzhledem k zatím sporadickým interakcím těchto aktérů ve sféře dezinformací, zůstává nejasným, zda a jak jsou tyto aktivity koordinovány. Avšak podle Australského institutu strategické politiky “mnohé naznačuje, že propagandistický aparát komunistické strany Číny se učí ze strategií a účinků ruských dezinformačních kampaní.“

A skutečně, v červnu Twitter uvedl, že odstranil tisíce s Čínou spojených účtů, které se podílely na manipulativní a koordinované kampani k šíření dezinformací o protestech v Hongkongu a o čínské reakci na koronavirus – chování ne nepodobné neslavně známé továrně trollů v Petrohradě. Toto bylo již druhé zneškodnění dezinformační sítě napojené na Čínu za méně než rok, k předchozímu došlo v srpnu loňského roku.

Zdroj: EUvsDisinfo