Op 28 september meldden tientallen Russische media, samen met hun Engels- en Spaanstalige websites, dat Catalonië van plan is om het geannexeerde schiereiland de Krim als onderdeel van Rusland te erkennen. Sommige publicaties meldden dat de erkenning alleen mogelijk is nadat Catalonië zelf onafhankelijk wordt.

Screenshot Izvestia

Screenshot Izvestia

Screenshot NTV

Screenshot NTV

Screenshot Sputnik

Screenshot Sputnik

De bron van dit verhaal is het Russische dagblad Izvestia, dat op zijn beurt Jose Enrique Folch citeert, een vertegenwoordiger van de Catalaanse Partij voor Solidariteit voor Onafhankelijkheid. Hij verzekerde Izvestia van de steun van Catalonië voor de annexatie.

Wat geen van deze publicaties noemt, is dat de Catalaanse Partij voor Solidariteit voor Onafhankelijkheid niet eens in het Catalaanse parlement zit en daarom geen enkele officiële positie representeert.

Ukraina.ru, Sputnik International, RIA Novosti, de televisiezender van het Russische ministerie van Defensie Zvezda, Life.ru, Komsomolskaja Pravda, TV Tsentr, Argumenty I FaktyHispan TV en de Griekse publicatie Elkatros hebben dit nepbericht overgenomen.

Screenshot Hispan TV

Screenshot Hispan TV

Screenshot El Kratos

Screenshot El Kratos

Eind september heeft Folch deelgenomen aan een wereldwijde separatistische conferentie in Moskou.