Russische media hebben gemeld dat Nederland Oekraïne beschuldigt van een misdrijf tijdens het onderzoek naar de MH17; het vliegtuig dat in Oost-Oekraïne door een Russische Buk-raket werd neergehaald. De bron van dit bericht is blogger Vladimir Kornilov, die oorspronkelijk uit Donetsk komt en momenteel in Moskou woont.

Kornilov’s Facebookbericht wordt in meerdere verhalen in de Russische media als bron gebruikt, waarin Kiev beschuldigd wordt van “ernstige misdrijven” omdat “Oekraïne de radarbeelden van de MH17 heeft achtergehouden”. Volgens de civieleluchtvaartexpert David McMillan moet dit in overeenstemming met het Nederlandse strafrecht bestraft worden, schrijft Kornilov.

Screenshot van de Facebookpagina van Vladimir Kornilov

Screenshot van de Facebookpagina van Vladimir Kornilov

De Telegraaf publiceerde het oorspronkelijke bericht op 29 januari 2016 met de kop “Oekraïne en Rusland strafbaar”. Het artikel is via Blendle te lezen (betaald).

b2

In dit artikel zegt voormalig topman David McMillan van de VN-luchtvaartorganisatie ICAO dat het “hoogstwaarschijnlijk strafbaar” is dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen toegang heeft gekregen tot de radarbeelden van de MH17. Hij verwijt zowel Oekraïne als Rusland dat deze gegevens niet zijn verstrekt. McMillan zegt bovendien dat de Nederlandse overheid druk moet uitoefenen op Moskou en Kiev om de beelden alsnog te krijgen. Hij zegt verder dat Rusland beweert de primaire radarbeelden te hebben gewist en dat Kiev beweert dat hun radarinstallaties “in onderhoud” waren.

De Telegraaf, 19 januari 2016, pagina 17

De Telegraaf, 19 januari 2016, pagina 17

Kornilov vermeldt dit echter niet in zijn Facebookbericht; hij noemt alleen Oekraïne in de beschuldigingen. Zowel Kornilov als de Russische media laten de beschuldiging aan Rusland volledig achterwege, terwijl ze McMillan citeren. (Overigens werkt McMillan inmiddels niet meer voor ICAO en ook niet meer voor Eurocontrol.) De bewering dat Nederland Oekraïne beschuldigt van een misdrijf is duidelijk onjuist.

Kornilovs versie van het originele bericht werd onder andere overgenomen door de Russische militaire televisiezender Zvezda.ru, Riafan.ru, RENTV, Ukraina.ru.

Screenshot Zvezda

Screenshot Zvezda

Screenshot riafan.ru

Screenshot riafan.ru

Screenshot REN TV

Screenshot REN TV

Screenshot Ukraina.ru

Screenshot Ukraina.ru