Een niet zo bekende blog, Optimist, heeft ten onrechte beweerd dat de Amerikaanse president Barack Obama de Oekraïense president Petro Porosjenko heeft gevraagd om hem uit te nodigen voor een vakantie op de Krim, het schiereiland dat geannexeerd is door Rusland.

Website screenshot oppps.ru

Website screenshot oppps.ru

Obama deed dit naar verluidt in september, toen hij en Porosjenko beiden aanwezig waren op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York voor een Algemene Vergadering van de VN. De blog noemde CNN als bron. Het bericht werd vervolgens overgenomen door Nefakt.info, newscrimea.net, lazare.ru, hollivizor.ru en andere.

Website Screenshot nefakt.info

Website Screenshot nefakt.info

Website screenshot sannews.com.ua

Website screenshot sannews.com.ua

Ondertussen meldde Newsli.ru onterecht dat Obama had geweigerd de hand van Porosjenko te schudden.

Website screenshot newsli.ru

Website screenshot newsli.ru

Porosjenko had tijdens de Algemene Vergadering van de VN op 29 september weliswaar een informeel gesprek met Obama, maar er zijn geen officiële bevestigingen van andere ontmoetingen tussen de twee.

Website screenshot president.gov.ua

Website screenshot president.gov.ua

De links van de blog naar CNN leiden tot de startpagina van CNN, maar niet naar het betreffende artikel. Een zoektocht op de website van CNN leverde ook geen bevestigend verhaal op.

In enkele berichten werd bovendien beweerd dat CNN-journalist Nick Paton Walsh aanwezig was tijdens de 70e Algemene Vergadering van de VN, maar op de website van CNN staan geen artikelen van hem over die vergadering. Paton Walsh is een internationale correspondent met standplaats Beiroet.

Screenshot twitter.com/npwcnn

Screenshot twitter.com/npwcnn

De blog Optimist bedacht onlangs een nepbericht over Obama, die de Oekraïense autoriteiten beschuldigd zou hebben van “genocide op hun eigen volk”, waarbij wederom CNN onterecht als bron werd vermeld.