Russische en Oekraïense media waren vorige week in de ban van een nieuw café in Lviv. In de West-Oekraïense stad werd naar verluidt een horecagelegenheid geopend met de naam “Eerst Slettencafé Lviv”. De opschudding was een storm in een glas water, aangezien het café niets anders is dan een virtueel project van het Agentschap Golova. Het laat vooral zien hoe iets dat niet bestaat viraal op sociale media gaat en een eigen leven begint te leiden.

Screenshot Zvezda

Het idee begon als grap, schrijft het bureau op de Facebookpagina van Golova. De initiatiefnemers kozen voor een provocerende naam, maakten nepaccounts voor het Slettencafé op sociale media, plaatsten nepmenu’s met seksueel getinte namen voor gerechten en publiceerden zelfs recensies van gasten die het scandaleuze café bezocht zouden hebben.

Al snel schreven journalisten over wie de mogelijke eigenaar van het provocerende café zou zijn. Anderen meldden dat journalisten niet welkom waren bij de officiële opening van het café.

Vesti.ru, REN TV, de tv-zender van het Russische ministerie van Defensie Zvezda, Korrespondent.net, Strana.ua, ICTV, Ukrainski novyny, Obozrevatel, zachem.com.ua, Kulemet.com, Depo.ua, Komsomoslaya Pravda v Ukrainie en vele andere Russische en Oekraïense media verspreidden dit nepbericht.

propagande russe fake

Screenshot kp.ua

propagande russe fake

Screenshot REN TV

propagande russe fake

Facebookpagina Agentschap Golova

“Dit project laat zien hoe hedonistisch de huidige samenleving is geworden. In een race naar digitale zelfontplooiing is men zelfs bereid om naar niet-bestaande plaatsen te gaan,” legt het Golova-team uit.

Het bericht over het Slettencafé laat zien hoe makkelijk nepnieuws te verspreiden is en hoe onzorgvuldig de meeste media omspringen met factchecking. Dit nepbericht werd meer dan honderd keer gepubliceerd.