Het Russische staatspersbureau RIAFAN heeft een verhaal gepubliceerd waarin beweerd wordt dat de Duitse krant Süddeutsche Zeitung de Oekraïense president Petro Porosjenko heeft gediagnosticeerd met autisme. Zonder direct naar de Duitse publicatie of met een link te verwijzen, schrijft RIAFAN dat “journalisten van de Süddeutsche Zeitung tot de conclusie zijn gekomen dat de Oekraïense president Porosjenko, afgaande op zijn gedrag van de laatste tijd, doet alsof hij autistisch is”.

Website screenshot RIA FAN

Screenshot RIAFAN

Uiteraard heeft de Süddeutsche Zeitung nooit zo’n verhaal gepubliceerd, maar de Russische publicatie Dni.ru deed dat wel, in april van dit jaar. Sindsdien verschijnt dit nepbericht regelmatig in Russische publicaties, variërend van samenzweerderig tot mainstream.

Screenshot Süddeutsche Zeitung

Screenshot Süddeutsche Zeitung

De publicatie van dit bericht lijkt verwant aan een bericht in de Duitse krant Der Tagesspiegel in 2015, waarin de krant een Pentagonstudie citeert waarin beweerd wordt dat de Russische president het syndroom van Asperger heeft, een vorm van autisme.

Screenshot Der Tagesspiegel

Screenshot Der Tagesspiegel

Brenda Connors, een expert op het gebied van bewegingspatroonanalyses aan de US Naval War College in Newport, Rhode Island, zei dat Poetin een neurologische afwijking heeft, omdat zijn neurologische ontwikkeling aanzienlijk is verstoord in zijn jeugd.

Screenshot USA Today

Screenshot USA Today