Оригиналната статия на Digital Forensic Research Lab (AtlanticCouncil) на английски можете да прочетете тук.

Как един фейк, създаден на основата на пародия, проникна във водещите западни СМИ

Източник: „Вести„. Локаторът на ескадрения миноносец «Донълд Кук».

На 15 април в емисията новини „Вести“ на руския държавен телевизионен канал „Россия 1“ е показан сюжет за последните разработки в областта на радиоелектронната борба в Русия. Сюжетът е посветен на руския Ден на специалиста по радиоелектронна борба – един от многото дни останали от Съветската епоха, посветени на различни военни сфери.

В сюжета, който след два дена е преведен на английски, прозвучава твърдението, че последните руски технологични разработки могат да извадят извън строя всеки самолет или кораб чрез генериране на смущения в работата на електронните му системи. Като доказателство прозвучава твърдението, че през април 2014 година руски изтребител Су-24 (с НАТО-вско кодово обозначение „Fencer“) бил извадил извън строя ескадрения миноносец на ВМС на САЩ „Донълд Кук“, снабден със система „Иджис“ (Aegis) за ПВО, чрез радиоелектронно поразяване на цялата му система.

След няколко дена историята се разпространява по целия свят и е подхваната от водещи СМИ от двете страни на Атлантика. За тази история с различна степен скептицизъм съобщават такива британски таблоиди като The Sun и Daily Express, и американските средства за масова информация, включително и Fox News.

DFRLab може да покаже, че тази история е фейк и че в нейната основа е „публикация в социалните мрежи“ на моряк, който никога не е съществувал. Нещо повече, този фейк се появи още през април 2014 година, включително и в руските държавни СМИ, и той вече е опроверган.

Откъде се появи тази история, как може да се докаже, че тя е фалшива и как тя се разпространява до този момент?

Сюжетът на „Вести“

Сюжетът на „Вести“ се съсредоточава върху инцидент станал на 12 април 2014 година, за да покажа какви са руските възможности за радиоелектронната борба. Руски самолет Су-24 извършва десетки полети на ниска височина близо до „Донълд Кук“ в международните води на Черно море. „Вести“ твърдят, че Су-24 прелетял ниско над палубата на „Кук“, „включил апаратурата си и мощните радиоелектронни вълни извели извън строя всички системи на кораба“.

Източник: YouTube канала на „Вести“

Като единствено доказателство на това сензационно заявление е цитиран пост в социалните мрежи на член на екипажа на „Донълд Кук“, като на екрана е показан текстът на руски и английски субтитри.

„Ето как описва тези събития в социалните мрежи един от членовете на екипажа на ескадрения миноносец“

Следващите скрийншотове на видеото демонстрират текста на този предполагаем пост на руски заедно с превода на английски, който е точен, но не е идиоматичен.

Източник: Россия 1 / Вести / YouTube, тайм-код с 1:38. Руският текст, който е частично закрит от субтитри, гласи: „Писмо от ескадрения миноносец „Донълд Кук““.

Източник: Россия 1 / Вести / YouTube, тайм-код 1:41.

Източник: Россия 1 / Вести / YouTube, тайм-код 1:43.

Източник: Россия 1 / Вести / YouTube, тайм-код 1:47.

„Вести“ твърдят, че Су-24 бил оборудван с най-новия комплекс за радиоелектронна борба „Хибини“ (кръстен на най-големия планински масив на Колския полуостров – бел.ред.). За да звучи историята по-достоверно е използван цитат на американския генерал Франк Горенк, бивш командващ на ВВС на САЩ в Европа: „Руското електронно оръжие напълно парализира функционирането на американската електроника, установена на ракети, самолети и кораби“.

Източник: Россия-1 / Вести / YouTube, тайм-код 2:56.

Сюжетът завършва с бомбастично заявление: „Експертите са сигурни, че при съвременните войни радиоелектронната борба е ключов елемент. Не е нужно да имате скъпи оръжия, за да спечелите, мощното радиоелектронно заглушаване е достатъчно“.

Фактите

Какви факти имаме в тази история?

Су-24 действително е летял в този район и по онова време това бе широко отразено. Според изявление на Пентагона, публикувано на 14 април 2014 година, един Су-24 е прелетял десетки пъти близо до кораба „Донълд Кук“, докато вторият самолет е оставал на безопасно разстояние. Говорителят на Пентагона полковник Стив Уорън обвини руския пилот в „провокативно и непрофесионално“ поведение; кремълският телевизионен канал RT съобщи за изявлението, позовавайки се на информация на Reuters and the Associated Press, добавяйки руските обвинения, че НАТО нарушило Конвенцията от Монтрьо, която ограничава времето, което чуждестранни военни кораби могат да прекарат в Черно море.

Нито една страна не споменава радиоелектронната борба; вместо това Уорън подчертава, че „Кук“ никога не е бил в опасност и е „повече от способен да се защити от два Су-24“.

След инцидента „Донълд Кук“ акостира в Констанца, Румъния, след което румънският президент Траян Бъсеску го посещава, като тази визита е предварително планирана, и провежда учения с румънския флот и с американската фрегата „Taylor“. След това на 24 април 2014 година корабът напуска Черно море, където се намира от 10 април.

От пародия до фейк

Първият въпрос е дали историята на „Вести“ е истина. И дали Су-24 действително е могъл с радиосмущения да извади извън строя системата за ПВО „Иджис“, която е една от най-съвременните системи, стояща на въоръжение във ВМС на САЩ?

Според изявлението на Уорън отговорът е „не“, но едва ли можем да приемаме за чиста монета изявленията на военните, когато става дума за възможностите на техните системи за въоръжение, особено пък ако те са претърпели крах. Затова е необходимо да разгледаме доказателствата за твърдението на „Вести“.

Единственият източник на твърдението, че „Донълд Кук“ е бил изваден извън строя, е „публикация в социалните мрежи“ на член на екипажа. Като вземем предвид дължината й (твърде дълга за туит), това е по-скоро публикация във Facebook. Вероятно тя е била на английски език, тъй като уж е написана от американски моряк. И въпреки че „Вести“ не показват оригиналната публикация, или каквато и да е информация за източника й, в руската версия има достатъчно ключови думи, които могат да се преведат и да се формира заявка за търсене (например „Иджис“, „локатор“, „мистика“ и „позор“).

Като въведем тези думи за търсене във Facebook, получаваме редица постове, като най-ранният е датиран от 19 април 2014 година.

Източник: Търсене във Facebook по думите „Иджис, локатор, мистика, позор“. Частичен скрийншот на резултатите от търсенето. Най-ранните известни резултати са от 19 април 2014 година. Всичките можете да погледнете тук (архив).

Тези публикации имат много сходни черти. Те са представени във вид на писма до „Моята любима Мери“ („My favorite Mary“) (явно това е буквален превод на руската дума „любима“, която означава „beloved“ или „favorite“) от член на екипажа на „Кук“ на име Джони. Те са написани от човек, чийто роден език явно не е английският и най-вероятно са преведени с помощта на машинен превод („Ние три пъти извикахме „хип-хип-ура“ и се приготвихме да покажем на руснаците какво ги очаква, ако вдигнат ръка срещу втората половина на Украйна“). Има линк към руска публикация, която се появява за пръв път на уебсайта fondsk.ru на 17 април 2014 година.

Източник: fondsk.ru. Като автор е посочен Дмитрий Седов, а самата публикация е публикувана в рубриката „Мнение“.

В статията на fondsk.ru е даден пълният текст на писмото на Джон до Мери на руски. Но то не е представено като новина или превод на английски от оригинала, а като мнение на човек на име Димитрий Седов, който е постоянен автор на този сайт.

От голямо значение за нашето разследване е фактът, че статията с мнението на Седов описва момента, когато Су-24 поразява системата „Иджис“ на кораба „Донълд Кук“ точно със същите думи, които след три години се цитират в сюжета на „Вести“.

Източник: fondsk.ru. Подчертаните редове показват кои фрази са били използвани дословно в сюжета на „Вести“. Архивирано на 2 май 2017 година.

Твърде много съвпадения, за да е случайност. Публикацията, уж открита от „Вести“ ,като под индиго възпроизвежда текста от fondsk.ru и дори съдържа скоби (…)  на нужните места, за да се покаже кои думи липсват.

Освен това потърсихме в Google английските думи „Mary“, „Aegis“, „fleet“ и „shame“ между 12 април 2014 година (датата на инцидента) и 17 април 2014 година (датата на публикация на fondsk.ru) и получихме само един резултат: несвързан пост на realjewnews.com.

С други думи нито една публикация на английски език не съвпада с посочения от „Вести“ източник, но мнението написано на руски съвпада точно.

Така че статията на fondsk.ru е единственият източник на новинарския сюжет на „Вести“. И все пак няма никакви потвърждения, че авторът на статията е имал намерение да я представи за истинска. Тя е обозначена като мнение и авторът е посочен. Изборът на имена – Джони и Мери – е карикатурен елемент. Да не говорим пък за описанието на поведението на екипажа:

Мери, не можеш да си представиш какво се случи! Никога през живота си не сме преживявали такъв позор! Някои от момчетата плачеха като бебета, други си удряха главите в безполезното оборудване. Старшият офицер изпи цяла бутилка уиски пред очите ни, докато викаше: „тези шибани руски Хибини!“, а капитанът ни беше зелен от ярост. В такова състояние ние едва успяхме да доплуваме до румънския бряг и веднага след акостирането три дузини от нашите момчета подадоха рапорт за уволнение. Те не можаха да преживеят мисълта, че в най-решаващият момент нашата техника може да се превърне в (екскременти), с които да отидат на дъното на морето“.

По всичко личи, че това е пародия, създадена за подигравка над ВМФ на САЩ.  Потвърждение за това е, че след два дена статията е качена на сайта freepress.ru, в раздела за хумор, както личи от URL на материала, в който се среща думата „yumor“ (юмор – хумор)  http://freepublish.info/yumor/etot-proklyatyiy-russkiy-metallolom/.

И последното потвърждение, че тази история е фейкова, дойде – от къде мислите? – от самия производител на системите „Хибини“. Компанията с название КРЕТ (Концерн за радиоелектронни технологии) е част от държавното предприятие Ростех.

На 26 февруари 2015 година КРЕТ публикува статия, в която хвали преимуществата на руската продукция за радиоелектронна борба и по-конкретно на „Хибини“. Оригиналът на статията вече е изтрит, но статията е архивирана през октомври 2016 година.

Източник: КРЕТ / archive.is

В частта за „Хибини“ има такъв ред:

Между другото в днешно време „Хибини“ се установяват на Су-30, Су-34 и Су-35, така че знаменитата априлска атака на Су-24 в Черно море срещу ескадрения миноносец на САЩ „Донълд Кук“ с използването на „Хибини“ е просто вестникарска патица. Самолетите действително са летяли около ескадрения миноносец. Но системата за радиоелектронна борба, която може напълно да неутрализира електронната система, не е били установявана на Су-24″.

Друга статия на КРЕТ, публикувана през януари 2016 година и съществуваща и досега (архив), също потвърждава казаното и нарича „заслепяването“ на „Донълд Кук“ „обрасло с многобройни фантастични детайли“ и пример за „съвършено нелепа история“ за електронната борба.

С една дума телевизионният сюжет на „Вести“, показан през 2017 година, с неговата помпа и натруфен национализъм, се е основавал изключително върху изопачена рускоезична пародия, още повече, че дори производителят на „Хибини“ вече е опровергал тази история. Това са или катастрофални пропуски в професионалната предпазливостта, или е съзнателна лъжа.

Разпространението на фейка

Ако намерението е било да бъде разпространена пропаганда, то ефектът е достигнат. Сюжетът на „Вести“ е подхванат от водещи западни СМИ, като се започне от двата британски таблоида The Sun и The Daily Star. На 19 април и двете издания излизат със сензационни заглавия, които гласят, че Русия има „електронна бомба“, която може да извади извън строя ВМС на САЩ:

Източник: The Daily Star, 19 април 2017 г.

След няколко часа историята е разказана от британския таблоид Daily Express и Fox News.

Източник: Daily Express, 19 април 2017 г., 2.24. Обърнете внимание, че в материала е вграден сюжетът на „Вести“.

След това историята влиза в трендовете на социалните мрежи и „алтернативните СМИ“, както в САЩ, така и във Великобритания.

Диаграмата показва как се разпространяваше фейкът на „Россия-1“ / „Вести“.

Според анализа на BuzzSumo, версията на Fox News е била споделена 27 хиляди пъти, основно във Фейсбук, оригиналната статия на The Sun е била разпространена повече от десет хиляди пъти, и също главно във Фейсбук.

Източник: Анализ на BuzzSumo (скрийншот на част от екрана).

Пропагандиране на пропаганда

Все пак не всички представят сюжета на „Вести“ от една и съща гледна точка. Например The Sun се отнася скептически и подчертава в заглавието, че тази история е „странен пропагандистки доклад“ и посочва в текста, че „всъщност руските СМИ са контролирани от държавата“. Изданието съобщава, че американските военни отричат Горенк да е правил изявленията, които му приписват.

Източник: The Sun, 19 април 2017 г., 12.12.

Fox News взима историята на The Sun, съкращава заглавието като изпуска думата „пропаганда“, най-вероятно за да запази дължината му, но включва коментара, че руските СМИ са контролирани от държавата.

Източник: Fox News.

Daily Express не са толкова внимателни и заявяват, че руските системи за радиоелектронна борба „могат да унищожат американското оборудване, установено на ракети, самолети и кораби“, но все пак показват известна предпазливост като посочват в заглавието, че това са „твърденията“ на Русия. Изданието също цитира Горенк, без да споменава, че в САЩ вече са опровергали цитата му.

Алтернативните новинарски сайтове, които често не са особено критични към дезинформацията, просто раздуват тези публикации, без да изменят общия тон. Например изданието Before It’s News, изцяло копира статията на The Sun, включително и заглавието с „пропагандата“, като добавя от себе си малко блясък – „пропаганда или технологична реалност?“ War News Updates възпроизвежда версията на Fox, а ReportUK.org представя версиите на The Daily Star и Daily Express в няколко последователни дни.

Дори сайтът Investment Watch Blog (IWB), известен като разпространител на фейкови новини и наричан „един от най-недостоверните източници в медиите“ цитира статията на Fox News и задава въпросите си:

Нека да разгледаме инцидента 1. Русия твърди, че може да извади извън строя всички ВМС на САЩ за един път с използването на мощно радиоелектронно заглушаване на сигнала. В новинарски сюжет от тази страна се твърди, че технологията може да направи безполезни самолетите, корабите и ракетите. Уау, ако това е вярно, аз дори не знам … какви биха били нашите шансове срещу нея, ако започнем война? Знам, че IWB има няколко експерта, които със сигурност знаят отговора.

Сега ще подложим на съмнение новината от Русия. В новината се твърди: „днес нашите подразделения с руско електронно оборудване могат да откриват и неутрализират всякакви мишени – от системи на кораб и радари, до сателити. В съобщението се твърди, че руски военни самолет на няколко пъти са прелетявали над американския ескадрен миноносец „Донълд Кук“ в Черно море преди няколко години, поразили са системата му и са го оставили в безпомощно състояние. Ако това е истина, уау… това са лоши новини.

Въпреки че подлага на съмнение сюжета на „Вести“, IWB не го отхвърля окончателно:

Ето това твърдение не го разбирам: в сюжета се казва „Не е необходимо да имате скъпо оборудване, за да побеждавате – достатъчно е да имате система за мощно радиоелектронно излъчване“. Да не би да искате да ми кажете, че това оборудване и способностите му не струват скъпо? А САЩ дали също го притежават? Ако не, то защо не?

Общо взето сюжетът на „Вести“ е посрещнат с различна степен скептицизъм, но той получава много голямо разпространение, при положение, че новината е споделена десетки хиляди пъти и е разпространена от десетки сайтове.

Да ти провърви два пъти

Кремълските СМИ не за пръв път разпространяват тази история.

Първото повторение на фейка датира от 21 април 2014 година, когато немската служба на кремълския ресурс Sputnik заявява, че руският Су-24 „осакатил“ американски ескадрения миноносец в Черно море (архив). Историята се появява същия ден на английски в индийската служба на „Русское радио“; оригиналният линк вече не е активен, но историята е съхранена в блога jhaines6, в конспиративния блог Northerntruthseeker (който е представя като фактическа) и в архива web.archive.org.

Източник: Sputnik Deutsch. Снимка на ВМС на США / Pendergrass. „Руски Су-24 обезвреди американски ескадрен миноносец“. Архивирано на 2 май 2017 г.

Според английската версия на статията:

Всичко вървеше нормално, американските радари изчисляваха скоростта на приближаващата се цел. И изведнъж всички екрани угаснаха. „Иджис“ вече не работеше и ракетите не можеха да получат информация за целите“.

А след това:

След инцидент чуждестранните медии съобщиха, че „Донълд Кук“ е акостирал в румънското пристанище по спешност. Всички 27 члена на екипажа подадоха рапорт за уволнение. Изглежда, че всичките 27 са написали, че не искат да рискуват живота си. Това косвено е потвърдено от Пентагона, според който случилото се деморализирало членовете на екипажа на американския кораб“.

Немската версия е почти дословен превод. Главните източници, на които се позовават за изваждането извън строя на системата и „чуждестранните медии“ за визитата в Румъния, са „руски СМИ и блогъри“.

Описанието на хода на събитията много напомня за текста в писмото на „Джон до Мери“: отначало угаснали екраните на радарите, след това се изключила системата „Иджин“, след това излезли извън строя и ракетите за ПВО. Тъй като Sputnik не посочва източника за тази част от историята, затова е много трудно да се каже дали не са се вдъхновили от фалшивото писмо; позоваването на „руски медии и блогъри“ със сигурност е свидетелство, че историята не се основава на достоверни източници, такива като военни от САЩ или РФ.

Много лесно може да се проследи твърдението за масовите оставки, тъй като се споменава конкретна цифра. Тя може да се проследи до статия, публикувана в средата на април 2014 година от онлайн изданието novorus.info, което нарича себе си „централна информационна агенция“ на Новороссия – термин, използван от проруските сепаратисти в Източна Украйна.

Статията е датирана от 18 април, но търсенето в Google показва, че руският агрегатор pikabu.ru се е обръщал към нея още на 14 април, а материалът е бил опроверган от руския потребител „Максим“ късно вечерта на 15 април (рано сутринта на 16 април по московско време).

Търсене в Google за периода от 12 до 14 април на заявката „донълд кук 27“, показващ резултата на pikabu.ru от 14 април.

В статията се твърди, че 27 члена на екипажа на „Донълд Кук“ подали рапорт за уволнение заради опасното приближаване на бомбардировача, те били казали, че „не възнамеряват да подлагат живота си на опасност“. Позовавайки се на съобщение на Reuters, което цитира изявлението на официалния представител на Пентагона за Уорън, в статията се твърди, че корабът „Донълд Кук“ бил „спешно евакуиран“ в Румъния, тъй като екипажът бил „деморализиран“ от прелитането на самолета и в момента военнослужещите били подложени на „психологическо лечение“.

Източник: novorus.info. Заглавието гласи: „Пентагонът призна, че имитацията на атака на Су-24 срещу ескадрения миноносец на ВМС на САЩ е оказал деморализиращ ефект върху екипажа на кораба“. Видеото, на което се позовават в заглавието, не е активно.

Всъщност, както изтъква сайтът за проверка на факти StopFake, в новината на Ройтерс за коментара на Уорън не се споменава нищо за спешна евакуация, нито за деморализация, нито пък за психологическо лечение.  Дори наобратно, посещението на „Кук“ в Констанца е планирано от рано, за да бъде уредено посещението на президента и серията от учения.

Комбинацията от невярна информация и неправилно цитиране на посочени източници усилва вероятността,че това е преднамерен фейк, представен като новина, чиято цел е да прослави Русия и да злепостави ВМС на САЩ.

Независимо от това на 20 април 2014 година руският държавен вестник „Российская газета“ публикува дълга и ехидна статия, в която се твърди, че Су-24 е насочил срещу „Кук“ системата „Хибини“ и е извел извън строя цялата система „Иджис“, както и, че корабът „спешно се отправил към румънското пристанище, за да възстанови нервите си“. В статията се позовават на „редица СМИ“, които подали „информацията“, че 27 члена от екипажа написали рапорт за уволнение.

Източник: „Российская газета“: “ Какво изплаши американския ескадрен миноносец“.

„Американците са свикнали отдалеч да ликвидират зле въоръжените отряди на пустинните партизани с ракети, докато самите се намират в пълна безопасност. Но ако не става така, те не играят“, – се подиграват преди да преминат към дълъг списък с руски разработки за радиоелектронна борба.

В статията погрешно приписват твърдението, че „екипажът бил деморализиран“, на Пентагона. Твърдението за 27 оставки се приписва на „редица СМИ“, без да ги посочат или да представят доказателства. И отново, съществува много голяма вероятност, че тази статия на „Российская газета“ – на официалния вестник на Руската федерация – е преднамерен фейк.

Но в този случай фейкът достига до по-малка аудитория. Но през септември 2014 година той започва да се разпространява в чужбина. На 13 септември антиамериканският сайт voltairenet.org превежда съдържанието на статията на „Российская газета“ на испански, като добавя коментара, че „Водещите медии на Атлантическата преса не споменаха за този инцидент, но военни наблюдатели и експерти в целия свят не спират да говорят за него“.

Източник: Voltairenet.org. „Какво наплаши толкова силно ескадрения миноносец „Донълд Кук“ в Черно море?“

През следващите 10 дни се появяват преводи на френски, португалски, арабски, немски, италиански и полски. А през ноември се появява и английска версия.

След инцидента, който атлантическите СМИ щателно крият, въпреки реакциите по цял свят сред експертите в отбранителния сектор, нито един американски кораб повече не се е приближавал до руските териториални води.

Историята на Voltaire Network story е подхваната от редица алтернативни ресурси и сайтове за фейкови новини в САЩ. Например InfoWars (които твърдят, че историята е била пропусната от приятелски настроените към Пентагона корпоративни медии“), Before Its News, Futurist Trendcast, Veterans Today, Gary North: The Tea Party Economist, LewRockwell.com, The Smirking Chimp, The Tap Blog, Above Top Secret и други.

Диаграма, показваща как се разпространяваше новината на Voltaire Network.

Въпреки всичко историята не попада във водещите СМИ и дори в таблоидите. До декември 2014 година следите й изчезват и тя лежи забравена, докато „Вести“ не я възкресяват отново.

Извод

Фейковата история за „електронната бомба“ подчертава няколко важни момента за разбирането на масмедиите, както в Русия, така и на Запад.

На първо място, тя отново подчертава ролята на официалните СМИ на Кремъл като инструменти за държавна пропаганда. Всичко говори за това, че и официалният вестник и националният телевизионен канал, преднамерено съобщават за изцяло фалшифицирана история, за да прославят Русия (и нейните специалисти по радиоелектронна борба) и да се надсмеят над Съединените щати. Нещо повече, те го правят многократно, дори след опровергаването на историята. Кремълската пропаганда работи на пълни обороти, а държавните СМИ са неразделна част от нея.

На второ място фейкът подчертава, че Кремъл има нужда от вътрешна пропаганда, за да заздрави подкрепата си вътре в страната. Както през 2014-а, така и през 2017 година, фейкът отначало се появява на руски; международното му разпространение е вторично. Той е насочен към руските читатели, като целта му е да укрепи моралния дух на народа.

На трето място, той показва, че Кремъл може би не е толкова уверен в своите високотехнологични военни технологии, с които често се хвали. Историята със заслепяването на „Кук“ е измислица, която се повтаря дори след като самият производител я опровергава. Решението на „Вести“ да я разкаже след 3 години издава немарливостта от страна на пропагандистката машина на Кремъл; но това също така може да е свидетелство за липса на истински новини.

И накрая, той подчертава колко са важни основните западни СМИ, особено таблоидите, които разпространяват фейкови новини. Разликата между фейковете през 2014 г. и 2017 г. се състои в това, че the Sun и the Daily Star взимат най-последните версии и им вдъхват живот. Но въпреки че The Sun подхожда към историята предпазливо, все пак това, че таблоидът съобщава тази новина, го превръща в главна движеща сила за проникването на фейка на Запад.

Бен Нимо е старши научен сътрудник по въпросите на информационното отбраната на Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (@DFRLab). Ника Алексеева и Донара Бароян са изследователи в DFRLab.