Маргарита Симонян била обидена на френските власти заради обвиненията в пропаганда. Три примера за фейковете на RT и Sputnik за Франция

Маргарита Симонян

Източник: Юрий Бершидский за The Insider

RT публикува поредния си гневен отговор на обвиненията на френските власти в разпространение на фейкови новини. Този път обвинението бе отправено от официалния представител на правителството Бенжамен Гриво, който заяви, че руските френскоговорещи медии са се намесвали в президентските избори през 2017 година.

В нощта след дебатите с Марин Льо Пен те [RT и Sputnik] започнаха да разпространяват дезинформация за офшорните сметки на Макрон на Бахамите. Преди да се появи във Франция, тази фейкова новина мина през Русия„, – цитира Гриво RT.

Маргарита Симонян отговори на това така:

Рецепта за фейк за RT и Sputnik, изпълнена от AFP [Агенция France Presse] и щаба на Макрон: вземете история, която няма нищо общо с нас, опишете стъпка по стъпка механизма на нейното разпространение, който отново няма нищо общо нито с RT, нито със Sputnik , добавете повече праведен гняв и накрая – задължително! – без причина споменете RT и Sputnik. Готово – можете да подгрявате истерията за „руската заплаха“ във френското общество„.

Маргарита Симоньян обиделась на французские власти за обвинения в пропаганде. 3 примера фейков RT и Sputnik о Франции

За „механизма стъпка по стъпка, който не е свързан с RT и Sputnik“, The Insider написа в рубриката си „Антифейк“ още през май 2017 година.

Снимките на откровено фалшиви финансови документи, където вместо подписа на Макрон ръкописно са написани неговото име и фамилия, копирани от предизборния му плакат, първоначално бяха публикувани в някакъв малко известен уебсайт, който не беше пряко свързан с RT и Sputnik, но след това бяха разпространени в социалните мрежи чрез акаунти, свързани с тези руски медии. Тази връзка бе установена от белгийския журналист Николас Вандербист.

Сред акаунтите в Twitter, които разпространиха фалшификата за Макрон, имаше доста такива, които официално бяха регистрирани на някакви жители на западни страни, но те фактически преимуществено се занимаваха с публикуването на препратки към RT, Sputnik и официалните Twitter-и на руските посолства. Сега много от тях са изтрити.

Друг пример за дезинформация, към който RT и Sputnik имат отношение, бе разпространението на слухове по време на президентската кампания, че уж Еманюел Макрон имал нетрадиционна сексуална ориентация. Тук ботовете също поработиха в социалните мрежи, а след това, през февруари 2017 г., два месеца преди първия тур на президентските избори, на сайта на френската редакция на Sputnik се появи статия с любопитното заглавие „Откъде идват слуховете за Макрон?“. Sputnik формално опроверга своето отношение към разпространението на слуховете, но го направи по много странен начин – като цитира думите на Никола Саркози за „андрогинността“ на Макрон и публикува скандални туитове, където открито се говореше за хомосексуалността на кандидата за президент.

В същата публикация Sputnik споменава още един скандален слух – че през януари 2017 г. Макрон, който по онова време не е заемал никакви държавни постове, бил отседнал в официалната резиденция на френския посланик в Ливан за сметка на френските данъкоплатци. Sputnik отново заяви, че той не е публикувал тази информация (въпреки че самото споменаване за това два месеца преди изборите вече е публикация), но призна, че за това бил писал сайтът на RT, позовавайки се на два френски уебсайта, които го съобщили първи, с предупреждението, че тази информация е трудно да се провери.

Колкото и да е странно, но на сайта на RT не може да се намери подобно споменаване. Има статия за ливанското посещение на Макрон, която съдържа връзки към двата френски сайта, има дори думите, че информацията трудно можела да се провери, но се има предвид съвсем друга информация – че френските власти негласно одобрили пътуването, за да установи връзки с близкоизточните политици и по този начин фактически го подкрепили като кандидат за президент. Очевидно, или Sputnik е объркал нещо, или в RT са редактирали публикацията си със задна дата.

Източник: Юрий Бершидский за The Insider