V oddílu „Blogy“ na webu ukrajinského online magazínu Korrespondent zveřejnil jistý Ivan Bessmertniy 19. ledna materiál o tajných jednáních mezi Německem a Ukrajinou, kde se nejvyšší političtí činitelé Ukrajiny měli dopustit zrady ukrajinských národní zájmů ve prospěch Ruska.

V článku s názvem „Dobrovolníci: Porošenko se pod tlakem MZV Německa připravuje vydat východ agresorovi“ je zmíněn jakýsi dopis německého velvyslance na Ukrajině Ernsta Reichela adresovaný ukrajinskému prezidentu Petru Porošenkovi. Písmo mělo být údajně publikováno na webu InformNapalm, který se zaměřuje na hledání důkazů o ruské agresi a dezinformacích proti Ukrajině.

 

Snímek z webu blogs.korrespondent.net

 

V dopise měly být jmenované podmínky, za jakých Německo podpoří kandidaturu současného ukrajinského prezidenta v nadcházejících volbách. Ukrajina by se měla zavázat, že přijme zákon o zvláštním statutu okupovaných území Doněcké a Luhanské oblasti, stáhne těžké ozbrojení a otevře jednání s proruskými ozbrojenci.

Zakladatel webu InformNapalm Roman Burko na svém facebookovém profilu upozornil, že snímek umístěný na blogu Korrespondentu je falešný. Článek s takovým názvem a obsahem se na webu, který vyšetřuje ruské přestupky proti Ukrajině, nikdy neobjevil.

„S pomocí grafického editoru (například Photoshopu) dali dohromady screenshot (snímek) článku, který na našem webu nikdy nebyl, dokonce na obrázku napodobili tlačítka pro sdílení,“ píše Burko.

 

Вниманию СМИ и читателей, прошу РЕПОСТ.Против международного разведывательного сообщества #InformNapalm и хактивистов У…

Posted by Roman Burko on Friday, January 20, 2017

 

Text na Korrespondentu skutečně nese známky podvrhu. Například chybí odkaz na článek InformNapalm, ze kterého autor údajně vychází. Podle snímku na Korrespondentu měla být stránka mnohokrát sdílena na sociálních sítích. Za předpokladu, že administrátoři InformNapalm text odstranili, by se internetová stránka díky takto vysoké návštěvnosti měla zapsat do mezipaměti cache. Ovšem vyhledávání článku s tímto názvem v Google ani na Facebooku nepřineslo žádné výsledky.

Osoba s uživatelským jménem „Bessmertniy Ivan“ dosud zveřejnila na Korrespondentu jediný článek. S největší pravděpodobností se jedná o smyšlené jméno použité pouze pro účel otisknutí tohoto dezinformačního textu a poškození ukrajinsko-německých vztahů.

Za zmínku také stojí, že stejný materiál byl přetištěn o den později, 20. ledna, na webu Politiko.ua. Autorem je tentokrát jakýsi Anton Kaščejev. Také v tomto případě se jedná o jeho první autorský článek.

 

Snímek z webu blogs.korrespondent.ua