На 19 януари 2017 г. в раздела „Блогове“ на сайта „Корреспондент“ потребител с име Bessmertniy Ivan публикува статия за секретни преговори между Германия и Украйна. В статията „Доброволци: След натиск от страна на МВнР на Германия Порошенко се готви да предаде Изтока на агресора“ се говори за някакво писмо от посланика на Германия в Украйна Ернст Райхел до Петро Порошенко, което уж било публикувано на сайта на InformNapalm. Става въпрос за доброволческата общност InformNapalm, която се занимава със събиране на доказателства за руската агресия срещу Украйна.

Скрийншот на сайта blogs.korrespondent.net

В писмото уж се посочвало при какви условия Германия може да подкрепи украинския президент на следващите избори – Украйна да приеме закон за особения статут на окупираните райони на Донецка и Луганска области, да бъде изтеглено тежкото въоръжение, да се активизира преговорният процес с проруските бойци.

Основателят на проекта InformNapalm Роман Бурко написа на страницата си във Facebook, че скрийншотът, публикуван в блога на „Корреспондент“ е фалшив, тъй като на сайта на общността никога не е била публикувана статия с подобно заглавие или съдържание.

„С помощта на графичен редактор (например Photoshop) се скалъпили скрийн (рисунка) на статия, която никога не е била публикувана на нашия сайт, дори са направили имитация на бутоните за преводи“, – написа Бурко.

Вниманию СМИ и читателей, прошу РЕПОСТ.Против международного разведывательного сообщества #InformNapalm и хактивистов У…

Posted by Roman Burko on Friday, January 20, 2017

Статията на сайта на „Корреспондент“ действително прилича на фейк. Например в нея няма активна връзка към статията на InformNapalm, на скрийншота не се вижда адресът на уеб-страницата в прозореца на браузъра.

Според скрийншота в блога статията е била разпространена 214 пъти във Facebook, 4 пъти в руската социална мрежа „ВКонтакте“ и т.н., което би трябвало да означава, че страницата е била посещавана многократно. Но дори ако администраторите на InformNapalm са премахнали страницата от сайта, то такава висока активност на потребителите щеше да бъде внесена в кеша й. Но търсенето на статия с такова заглавие в Google или Facebook не даде никакви резултати.

Потребителят с ник Bessmertniy Ivan е публикувал само една статия на сайта на „Корреспондент“. Най-вероятно името му е измислено, а целта на статията е да предизвика негативна реакция срещу украинския президент и Германия.

След няколко дена същият материал бе публикуван на сайта Politiko.ua също в раздела „блогове“. Този път като автор на материала е посочен „Антон Кашчеев“ и отново това е единствената му статия на сайта.

Скрийншот на сайта blogs.korrespondent.ua