O čem ve svých reportážích mluvila ruská novinářka, jež byla vyhoštěna z Ukrajiny?

Služba bezpečnosti Ukrajiny (SBU) na konci srpna deportovala do Ruska novinářku ruského provládního Prvního kanálu Annu Kurbatovovou a zakázala jí vstup do země na 3 roky. Podle tiskové mluvčí SBU Eleny Hytljanské bylo rozhodnutí přijato z toho důvodu, že „činnost Kurbatovové poškozovala národní zájmy Ukrajiny“. Představitel OBSE pro svobodu médií Harlem Désir prohlásil, že podobné kroky „ovlivňují svobodný tok informací a porušují závazky vůči OBSE v otázce svobody slova“. StopFake se rozhodl analyzovat poslední reportáže Kurbatovové a odhalil dezinformace, manipulace s fakty a podněcování nenávisti.

 

Snímek z @Novosti_na_Pervom_Kanale

 

Například v reportáži z oslav Dne nezávislosti Ukrajiny použila novinářka Anna Kurbatovová všechna možná propagandistická klišé o Ukrajině běžná v prokremelských médiích. Vojenskou přehlídku označila za „pochod závislosti“ (o tom, jak kremelská média komentovala oslavy Dne nezávislosti StopFake již psal), uniformy ukrajinských vojáků prý byly podobné uniformám vojáků NATO a vojáci „pochodují nesynchronizovaně“, ozbrojený konflikt na Ukrajině je podle novinářky „občanská válka“ a následně je divákům jejím hlasem popisováno, v jaké situaci se nachází Ukrajina („Země se takto změnila, jak říkají politologové, po Majdanu,“ na videu na 04:02). Přitom používá Kurbatovová rétoriku jako „zlá devadesátá léta“, „hluboká ekonomická krize“, „MMF si diktuje podmínky“ atd.

 

Snímek z @Novosti_na_Pervom_Kanale

 

Na doklad svých slov cituje Kurbatovová ve své reportáži ke Dni nezávislosti velmi pochybné experty. Například ředitele Institutu pro problémy globalizace Michaila Děljagina (na videu od 01:45), jednoho z autorů sborníku „Novorusko: povstání z popela“, kde prorokuje velkou budoucnost Krymu a Novorusku jako součástem Ruska. Ředitel zmíněného institutu, který čítá dohromady jednoho pracovníka, a to jeho samotného, z jakéhosi důvodu komentoval v této reportáži, jakou vojenskou techniku může dostat Ukrajina od cizích zemí, a označil Ukrajince za „tuzemce“, kterým je možné prodávat pouze „rum a skleněné cetky“. Jako experti z ukrajinské strany vystoupili v reportáži předseda nyní zakázané Komunistické strany Ukrajiny Petro Symonenko a proruský novinář Jurij Kot, jenž býval moderátorem programu „Nacional’na loterеja“ v ukrajinské televizi a nyní uprchl do Ruska a specializuje se na kompromitaci myšlenky bezvízového režimu pro Ukrajinu. Kot již po několikáté zopakoval fake o tom, že bezvízový režim měl původně pro Ukrajince zajistit právo pracovat v zemích EU a Ukrajinci byli ve výsledku podvedeni.

 

Snímek z webu yuzhmash.com

 

Poslední fráze v reportáži Kurbatovové jsou rovněž velmi výmluvné. „Přece jen existuje něco, co Ukrajina zvládá dělat samostatně. Zemi, která zlikvidovala vlastní letadlový koncern, aby přerušila vztahy s Ruskem, se například podařilo nasmlouvat výrobu levných deštníků a brýlí pro EU“. Letadlovým koncernem je míněn ukrajinský státní podnik Antonov, o kterém se již dříve v ruských médiích objevovaly zprávy, že byl „uzavřen“ a „likvidován“. Stejnou lež použila novinářka i v případě závodu Yuzhmash, který měl údajně pozastavit výrobu. „Závod začal mát problémy po ztrátě ruského trhu, pro který bylo určeno 80 % jeho produkce (na videu od 02:52). Ve skutečnosti však Yuzhmash výrobu nepřerušil a pokračuje ve své činnosti.

V reportáži také Kurbatovová tvrdí, že „země se nachází v hluboké ekonomické krizi“, což zcela neodpovídá skutečnosti, jak jsme také již několikrát psali. Rovněž tvrzení, že „evropské trhy se pro Ukrajinu neotevřely“ není pravdivé.

Dále v reportáži zazní tvrzení, že „průměrná mzda [na Ukrajině] se snížila o trojnásobek a činí méně než deset tisíc rublů“ (na videu od 3:43). To ale není pravda – podle údajů Státní statistické služby Ukrajiny činila v červenci průměrná mzda na Ukrajině 7 339 hřiven, což při přepočtu na rubly k danému období (podle kurzu Národní banky Ukrajiny) činí 16 714 rublů (a asi 6300 Kč).

 

Snímek z @Novosti_na_Pervom_Kanale

 

V předchozí reportáži, taktéž věnované Dni nezávislosti Ukrajiny, dělá Anna Kurbatovová interview s údajnou obyvatelkou Kyjeva. „Minulý rok jsme prakticky sotva přežívali. Důchod mám 1300, jenom za vodu mi teď přišla složenka 995 hřiven. Od prvního září bude ještě dražší,“ říká Ludmila (na videu od 02:40). Novinářka zapomněla zmínit, že pokud je cena za komunální služby vyšší než 15 % celkového příjmu, pro sociálně slabé občany pak 10 %, mají tito občané nárok na státní podporu.

Stejně manipulativní byl i pořad na Prvním kanále „Vremja pokažet“ (Čas ukáže), který byl věnován vyhoštění Anny Kurbatovové (díl z 30. srpna 2017). Tento díl měl provokativní název „Proč se ukrajinské úřady bojí novinářů?“ Ředitel zpravodajství Prvního kanálu Kirill Klejmenov (na videu od 04:00) říká, že „pro naše média je dnes nemožné získat na Ukrajně akreditaci“. To je však lež, protože akreditace pro jakékoli cizí novináře působící na Ukrajině byla zrušena již v roce 2011.