RT twierdzi, że USA wymaga od niej zarejestrowania się jako „agent obcego państwa”

Źródło: Радио Свобода (Radio Swoboda)

Finansowana przez władze rosyjskie stacja telewizyjna RT (znana również jako Russia Today) oznajmiła, że Ministerstwo Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych domaga się od amerykańskiego oddziału Russia Today – RT Amreica – zarejestrowania się – do poniedziałku 13 listopada, jako „agent obcego państwa”. W amerykańskim ministerstwie oświadczenia RT nie skomentowano.

Problemy stacji wynikły w trakcie śledztwa prowadzonego w sprawie ingerowania Rosji w wybory prezydenckie w USA w roku 2016. W pierwszej połowie września redaktor naczelna RT – Margarita Simonjan poinformowała o tym, że Ministerstwo Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych skierowało do obsługującej rosyjską stację telewizyjną firmy RT America list, w którym wymagało zarejestrowania się zgodnie z obowiązującą od 1938 roku Ustawą o rejestracji agentów obcych państw (FARA).

Wcześniej w rosyjskiej Radzie Federacji (Wyższej Izbie Parlamentu Federacji Rosyjskiej) omawiano kwestię ograniczenia działalności na terenach Rosji zagranicznych środków masowej informacji, między innymi Radio Swoboda i Głos Ameryki (Radio Liberty i Voice of America) ze względu na „złamanie przez nie prawa rosyjskiego”. Inicjatorzy rozpatrzenia ustawy uważają, że „Roskomnadzor” (rosyjska Federalna Służba Nadzoru w Sferze Łączności, Technologii Informacyjnych i Masowej Komunikacji) powinien mieć uprawnienia do blokowania takich środków masowego przekazu na terenach Rosji.

Oficjalny przedstawiciel rosyjskiego MSZ – Marija Zacharowa oświadczyła w czwartek, 9 listopada, że działania odwetowe są już opracowane i zostaną wprowadzone w przyszłym tygodniu.

Prezes korporacji medialnej RWE|RL – Thomas Kent oświadczył, że „stacja telewizyjna RT rozpowszechnia swoje programy na terenie Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem telewizji kablowej, a w tym samym czasie w Rosji – Radio Swoboda takich możliwości nie ma nie ma”. Kent zaznaczył również, że „na terenach Rosji dziennikarze Radia Swoboda byli prześladowani, a nawet bici, oraz że ich akredytacje anulowano. Dodał, że w Stanach Zjednoczonych w stosunku do dziennikarzy przedstawiających rosyjską stację telewizyjną podobnych zachowań nigdy nie stwierdzono”.

Źródło: Радио Свобода (Radio Swoboda)