Informacje

Fake: W ONZ Ukrainę nazwano najbardziej niebezpiecznym krajem świata

Rosyjskie środki masowego przekazu opublikowały szereg wiadomości z fałszywymi i manipulacyjnymi nagłówkami mówiącymi o tym, że w ONZ określono Ukrainę najbardziej niebezpiecznym krajem świata. Post ONZ w Twitterze, do którego odwołują się propagandyści, dotyczy „zanieczyszczonych” minami regionów świata wśród których wschód Ukrainy pozostaje jednym z najbardziej naszpikowanych minami terenów. W tekście nie ma żadnej wzmianki o „najbardziej niebezpiecznym kraju świata”, żadnych rankingów, a źródłem informacji jest służba prasowa Biura ONZ

Fake: Stany Zjednoczone przygotowują się do obalenia rządu węgierskiego

Stany Zjednoczone nadal „ingerują w sprawy wewnętrzne innych krajów” i wywierają „polityczną presję” na rządy – stwierdziło dnia 31 stycznia szereg rosyjskich mediów. RT w języku rosyjskim, RIA Nowosti, Ukraina.ru oskarżyły amerykańskich przywódców o ingerencję w niepodległość krajów Unii Europejskiej, w szczególności Węgier, a nawet o próby obalenia władz kraju według „scenariusza wenezuelskiego”. Tak propagandystów wzburzyła rezolucja trzech senatorów USA wzywająca Donalda Trumpa do obrony demokracji na Węgrzech, której tekst został opublikowany 25 stycznia.

Fake: Amerykanie planują walczyć o Cieśninę Kerczeńską

Strona NewsFront opublikowała wiadomość o tym, że Senat USA domagał się, aby prezydent USA Donald Trump przeprowadził operację wojskową „w celu uwolnienia Cieśniny Kerczeńskiej”. NewsFront powołują się na rezolucję, która rzekomo do tego wzywa, a także twierdzą, że „Waszyngton otwarcie demonstruje swoją rolę w eskalacji konfliktu”. W rzeczywistości rezolucja wzywa do działań powstrzymujących rosyjską agresję na Morzu Czarnym, do wzmocnienia pomocy obronnej dla Ukrainy, a także do zatrzymania projektu Nord Stream 2. NewsFront:

Fake: Ponad 10 milionów Ukraińców opuściło kraj z powodu narzucenia języka i NATO

Rosyjskie media rozpowszechniły fake’i, że ponad 10 milionów Ukraińców opuściło kraj z powodu narzucenia im języka ukraińskiego przez Kijów oraz obranie kursu na przystąpienie do NATO. Tak więc: Zwiezda, Izwiestija, Gazeta.RU, REN.TV, Russia Today, powołują się na słowa posła Rady Najwyższej Ukrainy z Platformy Opozycyjnej – Za życie, byłą minister ds. polityki społecznej Natalii Korolewskiej, która rozpowszechniła podobne informacje w kanale telewizyjnym NewsOne. Jak donosi Korolewska, to „przymusowe” narzucenie ze strony „oficjalnego Kijowa” języka

Fake: Wielka Brytania wesprze zwycięstwo prorosyjskiego kandydata w wyborach prezydenta na Ukrainie

Oficjalny Londyn „wymyślił strategię” przywrócenia Donbasu Ukrainie. Takie informacje zostały rozpowszechnione przez rosyjskie media: Regnum, RIA Nowosti i RT po rosyjsku. Powołując się raport Izby Gmin Wielkiej Brytanii propagandyści oświadczyli, że Wielka Brytania „ma zamiar ingerować” w wybory prezydenta na Ukrainie, które odbędą się 31 marca. Według rosyjskich mediów Londyn ma zamiar wprowadzić na stanowisko prezydenta Ukrainy „prezydenta o nowym kursie”, który zrezygnuje z prozachodniego kierunku rozwoju kraju, czym położy kres konfliktu w

Fake: Kampanie wyborcze na Ukrainie są finansowane z „szemranych funduszy”

Wybory prezydenckie na Ukrainie, które odbędą się w marcu 2019 r., stały się jednym z głównych tematów rosyjskiej propagandy. Wraz z „analitycznymi” artykułami i opiniami rosyjskich ekspertów, media propagandowe masowo publikują fałszywe i manipulacyjne informacje o zbliżającym się głosowaniu. 28 stycznia serwis podległy RIA Nowosti – Ukraina.ru – opublikował kilka materiałów, według których kandydaci na prezydenta finansują swoje kampanie wyborcze z „szemranych” funduszy. Tak te media zinterpretowały słowa ukraińskiego ministra spraw wewnętrznych Arsena

Fake: W Donbasie żołnierze armii ukraińskiej ostrzelali cywilne samochody

Rosyjskie środki masowego przekazu kontynuują kampanię, której celem jest dyskredytacja Sił Zbrojnych Ukrainy (SZU), powstrzymujących rosyjskich bojówkarzy na okupowanych terenach Donbasu. 18 stycznia prokremlowskie media doniosły, że żołnierze ukraińscy „po raz kolejny przeprowadzili ostrzał ludności cywilnej na tymczasowo okupowanych terenach obwodów donieckiego i ługańskiego. Tym razem kontrolowany przez Rosję „przedstawiciel dowództwa operacyjnego «DRL»” Daniił Biezsonow oświadczył, że żołnierze SZU „z premedytacją ostrzelali z moździerzy o kalibrze 82 mm dwa cywilne

Fake: Za rządów Poroszenki wartość produktów spożywczych na Ukrainie wzrosła o 500%

Szereg rosyjskich i ukraińskich mediów rozpowszechniło fake o tym, że za czasu prezydentury Petra Poroszenki ceny na produkty spożywcze na Ukrainie wzrosły o 500%. W ten sposób wydania Ukraina.ru («Украина.РУ»),  „Rambler” («Рамблер»), „Gazeta.ru” («Газета.РУ»),  „ZNAJ.UA”, „Twój portal” («Твій портал») zinterpretowały słowa dyrektora Ukraińskiej Asocjacji Dostawców Sieci Handlowych – Ołeksija Doroszenki. W swoim poście na profilu facebook’owym Ołeksij Doroszenko rzeczywiście zaznacza poziom wzrostu cen na Ukrainie za ostatnie 4 lata. Odwołuje się w nim

Fake: Obserwatorzy OBWE zauważyli „nieudane próby wrobienia bojówkarzy «ŁRL» przez żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy”

Szereg rosyjskich mediów rozpowszechnia fake o tym, że OBWE rzekomo odnotowuje przeprowadzenie przez żołnierzy ukraińskich ostrzałów prowokacyjnych w kierunku terenów, kontrolowanych przez ugrupowanie terrorystyczne „ŁRL”. Według rosyjskich prokremlowskich wydań internetowych „Regnum”, „Ługa news.ru” («Луга news ru»), „Newsfront”, „Noworosja” («Новороссия»), „RN”, „Politnawigator” («Политнавигатор»), a także wielu innych, informacja ta została podana przez tak zwanego przedstawiciela „milicji ochotniczej ŁRL” – podpułkownika Andrieja Maroczko. 16 stycznia na konferencji prasowej, Andriej Maroczko oświadczył, że „prowokujące ostrzały”, przeprowadzane przez żołnierzy

Fake: W Donbasie zaginął włoski dziennikarz

10 grudnia ukazujące się w Ługańsku wydanie „Nasza gazeta” («Наша газета») opublikowało informację o zniknięciu włoskiego dziennikarza Roberto Travana, który przebywał w Donbasie w trakcie kręcenia zdjęć do filmu. Wydanie propagandowe informuje, że „prokurator naczelny miasta Ługańsk” wszczął nawet z tego powodu śledztwo, a poinformował o tym zastępca szefa Departamentu ds. nadzoru nad przestrzeganiem prawa w sferze wojskowej fikcyjnej „Prokuratury Generalnej” tzw. „ŁRL” – Janis Piławo. Różne wersje tej wiadomości

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.