Opis sytuacji

Materiały w dziale „Opis sytuacji” nie są fejkami. Publikujemy je w celu informowania Czytelników o wydarzeniach i tendencjach wojny informacyjnej, którą prowadzą władze Rosji.

Media: rosyjska machina internetowa w okresie referendum w Wielkiej Brytanii przełączyła się z Ukrainy na Brexit

Zrzut ze strony The Times z artykułem Źródło: Bogdan Ciupyn, dla Głosu Ameryki Na tle oświadczenia brytyjskiej premier Theresy May o tym, że Rosja prowadzi działalność wywrotową przeciwko krajom zachodnim, badacze wykrywają kolejne dowody prób manipulowania nastrojami wyborców poprzez internetowe serwisy społecznościowe. Brytyjska prasa wynosi na pierwsze strony informacje o tym, że Rosja próbowała sprzyjać tym siłom, które agitowały za wyjściem z Unii Europejskiej podczas referendum w czerwcu 2016 roku.

Rosyjski parlament jednogłośnie przegłosował ustawę o uznaniu zagranicznych środków masowego przekazu na terenach Federacji Rosyjskiej „zagranicznymi agentami”

Źródło: УНИАН (Agencja informacyjna UNIAN) Zgodnie z przyjętą ustawą, jako „agenci obcych państw” mogą być uznane „osoby prawne, zarejestrowane w obcym państwie”, oraz „struktury z obcego państwa bez utworzonej osoby prawnej”. Rosyjski parlament (Duma Państwowa) w trzecim, końcowym czytaniu przyjął poprawkę, która pozwala rosyjskiemu Ministerstwu Sprawiedliwości uznawać za agentów obcych państw zagraniczne środki masowego przekazu. Nie obejmie ona korespondentów ani placówek zagranicznych mediów akredytowanych przy MSZ Rosji. Jak podaje korespondent

Rosja rozpowszechnia przekłamane informacje na temat katastrofy lotu MH17 – MSW Holandii

Zdjęcie: Minister spraw wewnętrznych Holandii – Kajsa Ollongren (flickr.com-comune_milano). Źródło: РБК-Украина (RBK-Ukraina) Rosyjskie służby specjalne czynią próby wpływu na opinię społeczną w Holandii. Służby Specjalne Federacji Rosyjskiej po katastrofie lotniczej samolotu MH17 na Donbasie latem 2014 roku próbują wpłynąć na opinię społeczną poprzez rozpowszechnianie informacji fejkowych w Holandii. Jak podaje holenderskie wydanie Dutch News – poinformowała o tym minister spraw wewnętrznych Holandii – Kajsa Ollorgen. „Holandia jest inwigilowana przez rosyjskie

Ministerstwo sprawiedliwości Rosji ostrzega „Głos Ameryki”

Źródło: Медиазона (Mediastrefa) Rosyjskie ministerstwo sprawiedliwości skierowało do rozgłośni radiowej „Głos Ameryki” zawiadomienie o poprawkach dotyczących „agentów obcych państw” przyjętych do ustawy o środkach masowej informacji i poinformowało, że mogą dotyczyć również rozgłośni – taką informację przekazało agencji prasowej „Interfax” źródło z resortu. W skierowanym do kierownictwa rozgłośni liście napisano: „ponieważ w działalności „Głosu Ameryki” obecne są oznaki wykonywania funkcji agenta obcego państwa, rozgłośnię mogą objąć ograniczenia przewidywane przez ustawodawstwo

Reuters: Kreml poprosił duże firmy, by tworzyły „pozytywne informacje”

Źródło: Украинская правда  (Ukraińska prawda) Rosyjskie władze poprosiły duże firmy, by podawały mediom informacje, które mogłyby mieć „pozytywny wpływ na sytuację w kraju”. Napisano o tym w 17-stronicowym dokumencie – liście wysłanym do firm – pisze Reuters. W dokumencie zaznaczono, że warto poświęcić więcej uwagi nowym miejscom pracy, osiągnięciom naukowym, nowej infrastrukturze. Wskazano również, jak należy takie historie pisać. W ubiegłym miesiącu Ministerstwo energetyki skierowało instrukcje do 45 firm z

Stacja telewizyjna RT zarejestrowała się jako agent obcego państwa w USA

Źródło: Открытая Россия (Otwarta Rosja) Redaktor naczelna stacji telewizyjnej RT Margarita Simonjan oznajmiła, że RT America wykonała wymóg Ministerstwa Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych i zarejestrowała się, jako agent obcego państwa. „Mając wybór pomiędzy sprawą karną, a zarejestrowaniem się wybraliśmy to drugie. Tym samym gratuluję amerykańskiej wolności słowa i wszystkim, którzy w nią jeszcze wierzą”, – powiedziala Simonjan. 9 listopada Ministerstwo Sprawiedliwości USA zażądało od stacji telewizyjnej RT America zarejestrowania się do

Przedstawiciele Adidasa w Federacji Rosyjskiej usunęli ze swej strony internetowej wszelkie informacje o sklepach firmowych na Krymie

Źródło: КрымSOS  (KrymSOS) Przedstawiciele Adidasa – znanej także w Federacji Rosyjskiej marki artykułów sportowych, usunęli ze swej strony internetowej wszystkie dane dotyczące sklepów firmowych na terenach okupowanego przez Rosję Krymu. Wcześniej adresy sklepów znajdujących się w miastach: Sewastopol, Symferopol i Jałta były zamieszczone na liście miast FR. Poinformował o tym na swoim profilu Facebookowym wolontariusz – Jurij Mysiagin. „Nie ma miejsc, lokalizacji i brak adresów sklepów, w których wcześniej firma podawała,

RT twierdzi, że USA wymaga od niej zarejestrowania się jako „agent obcego państwa”

Źródło: Радио Свобода (Radio Swoboda) Finansowana przez władze rosyjskie stacja telewizyjna RT (znana również jako Russia Today) oznajmiła, że Ministerstwo Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych domaga się od amerykańskiego oddziału Russia Today – RT Amreica – zarejestrowania się – do poniedziałku 13 listopada, jako „agent obcego państwa”. W amerykańskim ministerstwie oświadczenia RT nie skomentowano. Problemy stacji wynikły w trakcie śledztwa prowadzonego w sprawie ingerowania Rosji w wybory prezydenckie w USA w roku 2016.

„Rosja atakuje praktycznie każdy z krajów Zachodu” – Praska Deklaracja 7 pilnych do wykonania kroków, które powinny powstrzymać Putina

Źródło: Głos Ameryki Znajdujące się w Pradze centrum analityczne „Wartości europejskie” (European values) opublikowało „Deklarację praską” – odezwę do zachodnich liderów, w której wyłożono 7 kroków niezbędnych i pilnych, zdaniem autorów, do realizacji w celu powstrzymania rosyjskiej agresji. Deklarację podpisało „ponad 65 europejskich i amerykańskich ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem oraz parlamentarzystów z 21 kraju”. Wśród nich są też: wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, były szef rozgłośni „Radio Swoboda”, liderzy czołowych ośrodków analitycznych.

The Washington Times: „Rosja wykorzystuje serwisy społecznościowe w celu rozpowszechniania fejków na temat Ukrainy”

Źródło: Tatjana Sawczuk, Крым.Реалии (Krym.Realia) Na łamach The Washington Times zastępca szefa administracji prezydenta Ukrainy – Dmytro Szymkiw wyjaśnia, w jaki sposób Ukraina została ekspertem do spraw zwalczania dezinformacji. W artykule autor powołuje się na Oksfordzki Instytut Internetu (OII – Oxford Internet Institute), który w swoim raporcie oświadczył, że Ukraina została jednym z pierwszych krajów, które stanęły twarzą w twarz z „poważnym kryzysem dezinformacyjnym”. „Od czasu, gdy Ukraińcy w roku

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.