Opis sytuacji

Materiały w dziale „Opis sytuacji” nie są fejkami. Publikujemy je w celu informowania Czytelników o wydarzeniach i tendencjach wojny informacyjnej, którą prowadzą władze Rosji.

Fake Pierwszego Programu telewizji rosyjskiej: siły proeuropejskie tracą kontrolę nad Parlamentem Europejskim

Źródło: Jurij Bierszydskij dla The Insider W popołudniowej edycji bloku informacyjnego Programu Pierwszego rosyjskiej telewizji («Первый канал» – „Pierwyj kanał”)  ukazał się duży materiał korespondenta Iwana Błagogo na temat wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego. Korespondent ocenił je następująco: „Stary świat podsumowuje wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego. Według najnowszych danych, Centroprawica i Socjaliści będą w stanie sformować dwie największe frakcje parlamentarne, ale nie będą teraz mieć większości. Miejsca w parlamencie zdobywają

Wybory do Parlamentu Europejskiego: Żniwa wcześniej zasianych plonów

Źródło: EU vs Disinfo 26 maja obywatele UE udali się do lokali wyborczych, aby zagłosować w dziewiątych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Wybranych 751 deputowanych do PE, będzie reprezentować interesy ponad 512 milionów obywateli z 28 państw członkowskich UE, co spowoduje ich znaczący wpływ na kształtowanie polityki europejskiej w ciągu najbliższych pięciu lat. Dzisiejsza publikacja Przeglądu Dezinformacji jest kontynuacją pierwszej poświęconej wyborom edycji: Wiadomości o wyborach do Parlamentu Europejskiego: gra z

„Trolling” europejskich wyborów w latach 2014 – 2019.

Źródło: EU vs Disinfo Z badań prowadzonych przez Instytut Studiów Przestępczości i Bezpieczeństwa Uniwersytetu w Cardiff wynika, że próby Kremla ingerowania w wybory europejskie miały początek jeszcze w 2014 roku. Pod koniec maja 2014 roku, w obliczu trwającego kryzysu finansowego w Grecji, państwa członkowskie UE przygotowywały się do wyborów do Parlamentu Europejskiego; kremlowskie trolle również szykowały się do pierwszych znanych ogółowi prób ingerencji w wybory w Europie. Greckie odrodzenie (wywiadowcze)

Partnerstwo Wschodnie = sojusz przeciw Rosji. Fake’i o współpracy Ukrainy z UE

Przyjaźń przeciwko Rosji, organizacja rusofobiczna, zawoalowana koloniacja Ukrainy i innych państw – to tylko kilka z epitetów, którymi rosyjskie media określają program UE Partnerstwa Wschodniego. StopFake prezentuje główne linie narracyjne rosyjskiej propagandy na temat współpracy UE z jej sześcioma wschodnimi partnerami – Ukrainą, Azerbejdżanem, Armenią, Białorusią, Gruzją i Mołdawią. Partnerstwo Wschodnie zapewnia dostęp do strategii handlowej i ekonomicznej, a także służy budowaniu wspólnej przestrzeni współdzielonej demokracji, dobrobytu, stabilności i wzmożonej

South Front ukrywa metadane, które go obciążają

Źródło: EU vs Disinfo Wydanie internetowe EUvsDisinfo.eu opublikowało materiał na temat strony internetowej South Front, w którym stwierdzono, że ma ona swoją bazę i siedzibę w Rosji, że zawartość strony jest tworzona w Rosji i że pieniądze ofiarowane na tę stronę trafiają na konto w Rosji. Ponieważ wspomniane wydanie uważnie śledzi i bada wszystkie narracje dotyczące rosyjskiej polityki zagranicznej, jest to poważny argument. South Front to rosyjska strona internetowa. Wszystko to

Wybory do Parlamentu Europejskiego i wypieranie się po kremlowsku

Źródło: EU vs Disinfo Jest to prawie tradycja: jak tylko zbliża się termin wyborów, zwłaszcza w krajach zachodnich, zaczynają krążyć plotki o zagrożeniu rosyjskimi wpływami. W przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego sytuacja jest podobna – czytamy w artykule niemieckojęzycznej edycji rosyjskiego wydania „Sputnik”. Nie jest to tradycja. To uzasadniona obawa, wynikająca z faktu, że Kreml ma w zanadrzu długą listę skutecznie przeprowadzonych ingerencji w liczne procesy wyborcze na całym świecie.

W trakcie trwania kampanii wyborczej na Ukrainie SBU zablokowała 400 kont użytkowników z fake’ami wyprodukowanymi w Federacji Rosyjskiej

Źródło: Ukrinform (Укрінформ) Podczas trwania prezydenckiej kampanii wyborczej Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) zidentyfikowała 400 kont użytkowników, przez które planowano rozpowszechnianie fałszywych informacji. Poinformował o tym na konferencji „Monitorowanie ingerencji zewnętrznej w ukraińskie wybory prezydenckie 2019 roku” zastępca szefa SBU, Oleg Frołow – donosi korespondent agencji prasowej Ukrinform. „SBU ujawniła około 400 kont, które miały być wykorzystane podczas prezydenckiej kampanii wyborczej, w serwisach społecznościowych Twitter, Facebook i Google. Informacje te zostały

Półprawda, odrobina prawdy i dużo wszystkiego, prócz prawdy

Źródło: EU vs Disinfo Czasami dezinformacją mogą stać się fakty. Cytat, liczba, numer, stwierdzenie lub zdjęcie wyrwane z kontekstu mogą być zwodnicze, chociaż same w sobie będą prawdziwe. Kłamstwo działa skuteczniej, gdy jest częściowo oparte na faktach. Dobrym przykładem takiej sytuacji jest zdjęcie opublikowane przez prokremlowską agencję dezinformacyjną  „Sputnik”: dwóch uśmiechniętych młodych ludzi na tle płonącej katedry Notre-Dame de Paris. Samo zdjęcie stało się przedmiotem dyskusji: czy jest to fotomontaż,

Wybory do Europarlamentu a rosyjska dezinformacja – raport SafeGuard Cyber

Raport amerykańskiej firmy SafeGuard Cyber, zajmującej się bezpieczeństwem cybernetycznym jest wynikiem badań nad wpływem rosyjskiej dezinformacji na wybory do Europarlamentu prowadzonych od listopada 2018 do marca 2019, chociaż obejmuje dane jedynie z 1-10 marca – według zapewnień autorów są one reprezentatywne dla całego badanego okresu. W raporcie wyróżniono kilka głównych kategorii narracyjnych, z określonymi celami i głównymi tematami w tych kategoriach. Są to między innymi takie kwestie jak sianie podziałów

Rosyjski robot wojskowy okazał się w rzeczywistości koreańskim

Źródło: EU vs Disinfo „Rosyjskie roboty wojskowe przeprowadziły przed Putinem rozgrzewkę” – poinformowała 23 kwietnia rosyjska agencja informacyjna RIA Nowosti na swym profilu na Twitterze. W reportażu opowiadającym o wizycie prezydenta Putina w Petersburskiej Suworowskiej Szkole Wojskowej, rosyjska agencja „RIA Nowosti” poinformowała, że jeden z kadetów „wydał skonstruowanemu przez siebie robotowi rozkaz »padnij«, później kazał mu zrobić trzy pompki, po czym stanąć na rękach”. Problem polega na tym, że robot

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.