Мовлення олігархів. Новий телеканал для Криму покаже Зеленського

Володимир Зеленський

Джерело: Олександра Вагнер, для Радіо Свобода

Україна має намір розпочати телемовлення на неконтрольовані Києвом території країни на Донбасі, а також у Криму. З цією метою створений російськомовний телеканал «Дім/Дом», на якому можна буде почути й українську мову. Це буде не інформаційне, а  переважно розважальне мовлення. Для ефіру держава закуповуватиме передачі у медійних груп, що належать кільком українським олігархам, а також президенту України Володимиру Зеленському.

Телеканал «Дім», про появу якого було оголошено днями, вже мовить у тестовому режимі на сайті закритого телеканалу UATV, який до недавнього часу був єдиним каналом іномовлення України. «Головна наша мета – донести основний наш меседж, що Україна – це наш спільний дім, і «ми» – це головне наше слово, де б ми не жили, в якій частині нашої єдиної країни – на сході чи на заході – ми єдині і це наша єдина правда», – сказала виконуюча обов’язки генерального директора телеканалу UATV Юлія Островська під час прес-конференції з нагоди початку мовлення.

Логотип телеканала "Дім/Дом"
Логотип телеканалу «Дім /Дом»

У перші два роки глядачам нового телеканалу в Криму і на Донбасі запропонують новинні випуски, а також серіали і розважальні шоу. За винятком випусків новин, які можна буде подивитися і в інтернеті, це не буде оригінальна продукція. Передачі для мовлення нададуть великі медіахолдинги України, що належать чотирьом українським олігархам: «1 + 1 media» Ігоря Коломойського, StarLight Media Віктора Пінчука, Inter Media Group Дмитра Фірташа, «Медіа Група України» Ріната Ахметова. За словами Юлії Островської, програми для телеканалу передаються «майже безкоштовно», однак вона не повідомила, який дохід отримуватимуть від держави афілійовані з найбагатшими людьми України компанії. Відомо, що нинішній міністр культури, молоді та спорту Володимир Бородянський, який курирує створення телеканалу «Дім»,  14 років пропрацював у медіахолдингу StarLight Media, який наразі бере участь у продажу контенту для «Дому».

15 відсотків телеефіру буде надано студією «Квартал 95», з якою тісно пов’язаний президент України Володимир Зеленський. Формально він зараз не володіє частками в своєму бізнесі і передав його іншим власникам після того, як обійняв посаду глави держави, проте навіть самі учасники цього процесу заявляли, що це було зроблено номінально, а після закінчення президентського терміну Зеленському будуть повернуті усі його частки в бізнесі. Іншими словами, Зеленський як керівник держави може все-таки – нехай і неформально – продовжувати отримувати прибуток від трансляції шоу за його участі на державному каналі, заснованому його Офісом і його підлеглими. Отримувати такий прибуток він зможе і після відходу з державної посади, коли поверне контроль над компанією «Квартал 95».

«Я могла б підтримати створення такого телеканалу, якби він створювався під громадським контролем, а не ось так, досить закрито, як це робиться. Ось у чому основна проблема, – каже київський медіаексперт Наталія Лігачова. – Ми не бачимо, не розуміємо логіку цього процесу. Усе акумулювало міністерство, Офіс президента, і практично немає виходу якоїсь інформації про те, яким буде канал».

Великим питанням залишається доступність мовлення в Росії, яка контролює анексований Крим, а також на частині територій Донбасу. Непевність в цьому присутня і у безпосередніх творців телеканалу.

«Ми готові, що проти нас буде вестися радіоелектронна боротьба, – заявив заступник глави комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Верховної ради Микита Потураєв. – Атомної бомби, щоб жбурнути її на Москву, у нас поки немає, а це найбільш ефективний спосіб, щоб вирішити проблему раз і назавжди».

Екстравагантність такої радикальної заяви можна списати на ту обставину, що вона була зроблена в публіцистичному запалі. За словами Потураєва, про те, що відбувається на Донбасі і в Криму журналісти «Дома» розповідатимуть словами, відповідними міжнародній термінології. Але ще зовсім недавно в Криму було ініційовано кримінальну справу проти кримського журналіста Миколи Семени на підставі нібито закликів до порушення територіальної цілісності: про анексію Криму він писав, що було порушено міжнародне право.

Мені складно сказати, який вплив матиме цей телеканал і чи будуть його дивитися

– Багато хто вважає, що далі Джанкоя в Криму і досить обмеженої кількості населених пунктів у Донбасі сигнал доставити буде неможливо. Тобто потрібен супутник, – каже Наталя Лігачова. – З іншого боку, ми не зовсім розуміємо, чи буде Росія протидіяти мовленню. Якщо вона не протидіятиме, то тоді виникає запитання: а з яких причин Москва буде закривати на це очі? Юристи телеканалу «Дім», коли отримували ліцензію, раптом повідомили, що мовлення буде присутнє у кабельній мережі на непідконтрольних територіях Донбасу. Що це означає? У кабельних мережах терористичних організацій? Або це була помилка, або вони не обізнані, або вони мимоволі видали те, що вищі офіційні особи заперечують. Тобто поки мені складно сказати, який вплив здійснюватиме цей телеканал і чи будуть його взагалі дивитися. Говорити про те, чи буде він впливати на точку зору жителів окупованих територій Донбасу і Криму, можна буде тільки тоді, коли ми зрозуміємо, чи дивляться його там, скільки людей його дивиться, чи доступний він там.

Основний зміст каналу – це розважальні передачі. Поки оригінальним контентом будуть тільки новини. Чи здатний такий формат впоратися із завданням надати глядачеві альтернативну точку зору, а не ту, яка транслюється по російському телебаченню?

– Новини, якщо вони об’єктивні і без чорнухи, якщо дотримуються плюралізму, звичайно, здатні на це. Але їх поки буде в ефірі дуже мало, тільки година мовлення. Ми поки не розуміємо, що буде в ефірі, громадськості не показали сітку мовлення, але в принципі, якщо люди будуть дивитися український контент, – це все-таки крок вперед.

Є думка, що мешканці Донбасу і Криму розуміють українську мову, тому, якщо вони хочуть дізнатися альтернативну точку зору або що відбувається в Україні, могли б дивитися українські канали, і двомовний канал не потрібен. Ви з ним згодні?

– Безумовно, жителі Донбасу знають українську мову, але інша справа – Крим. Там, навіть коли він був українським, багато хто не хотів дивитися передачі українською мовою. Саме тому, що це була українська мова, люди переключалися на російські телеканали. На Донбасі, я думаю, реакція не така, але варто врахувати, що він вже шість років живе під російською окупацією. Я думаю, що російськомовний канал може бути, але я впевнена, що цей проект з’явився не тільки заради цього. Я думаю, є якесь політичне підґрунтя, адже партія влади може прагнути поширювати позитив про свої успіхи, успіхи України … Ми запитували: чому, раз є можливість вести мовлення на непідконтрольні Києву території, просто не запустити на них усі українські телеканали? Ми розуміємо чому. На інших каналах зазвичай багато критики, чорнухи заради рейтингів, заради інтересів власників, багато критики влади.

Чи здатний подібний канал скласти конкуренцію російському телебаченню, навіть якщо мовлення глушити НЕ будуть? Адже відомо, що мешканці і Донбасу, і Криму дивляться російське телебачення, а у нього, очевидно, більше коштів на створення яскравого телевізійного контенту.

– Це теж двояка ситуація. Я впевнена, що якщо вони покажуть серіал «Слуга народу», то його будуть дивитися. З іншого боку, ми ж розуміємо, що «Слуга народу» – це агітація за Зеленського. Кажуть, що 15 відсотків ефіру займає продукт студії «Квартал 95». Його будуть дивитися, є ймовірність, що заради нього можуть переключитися і з російських телеканалів. Більш того, у багатьох є родинні зв’язки з Україною, що теж може каналові допомогти. Але чи складе він повноцінну конкуренцію? Звичайно ні, російських телеканалів навіть просто кількісно є там більше. Але люди, у яких потенційно зберігається інтерес до України, або які просто забажають подивитися «Слугу народу», можуть переключитися на цей телеканал. І завдання його творців – зробити так, щоб після розважального контенту вони подивилися новини. Іншими словами, мені здається, що у «Дому» можуть бути глядачі, якщо буде нормальне технічне покриття. Але питанням залишається, який вплив буде здійснювати канал, яку мету переслідують його творці, чи в ім’я громадських інтересів, чи перш за все партійних інтересів вони почали цей проект, – вважає Наталя Лігачова.

Телеканал «Дім» – не перша спроба створити канал громадського телебачення для аудиторії або за межами України, або на неконтрольованих територіях. Поки очевидно, що кожен раз зі зміною влади в Києві виникає нова концепція, котра кардинально змінює все, що відбувалося у цій сфері до того.

Незабаром після обрання президентом Петро Порошенко заявив про необхідність початку мовлення англійською мовою, щоб доносити аудиторії за кордоном альтернативну російській пропаганді інформацію про конфлікт в Україні. Спочатку говорилося, що новий телеканал буде називатися Ukraine Tomorrow, але в підсумку його назвали UATV. До січня цього року він мовив англійською, арабською, кримськотатарською, російською та українською мовами.

Після приходу до влади Володимира Зеленського було ухвалено рішення закрити канал, залишивши на його базі тільки мовлення двома мовами, російською та українською, помінявши назву на «Дім». У фейсбуці і на сайті UATV можна знайти заклики до керівництва країни не закривати єдиний телеканал українського іномовлення. «За чотири роки існування UATV став доступним у 400 кабельних мережах, на п’яти супутниках, в 30 країнах Європи, Північної Америки, Азії, Африки і на Близькому Сході», – йдеться в розміщеному на сайті зверненні журналістів із проханням не припиняти мовлення. На відміну від нового телеканалу «Дім», на якому власне виробництво неінформаційних програм планується почати тільки через два роки, UATV на момент припинення роботи виробляв 30 власних телепередач.

Мовлення англійською мовою намагався налагодити і олігарх Ігор Коломойський, проте його проект Ukraine Today був закритий через відсутність державної підтримки. Коломойський фінансував канал самостійно з серпня 2014 року до кінця 2016 року, він проіснував лише 2,5 року. Спочатку було припинено мовлення через супутник, а потім – і в інтернеті.

Студия телеканала ATR
Студія телеканалу ATR

Під загрозою закриття досі знаходиться телеканал ATR, який до анексії Криму був одним із найбільших на півострові, а під час захоплення його Росією був мало не єдиним, хто розповідав про те, що відбувається, без цензури. У березні 2015 року телеканалу не продовжили ліцензію на мовлення в Криму, і члени редакції перебралися до Києва, де здійснювали мовлення кримськотатарською, російською та українською мовами. У січні цього року керівництво ATR змушене було звільнити 40 журналістів через припинення державного фінансування. Президент Володимир Зеленський в кінці лютого пообіцяв, що фінансування в 2020 році буде відновлено, проте на початку лютого на сайті телеканалу з’явилося повідомлення журналіста і співробітника ATR Айдера Муждабаева: на рахунок каналу досі не надійшли державні кошти, мовлення не відновлено.

Джерело: Олександра Вагнер, для Радіо Свобода