Много руски, украински и сепаратистки СМИ написаха, позовавайки се на разследване на авторитетната организация Bellingcat, че два дена преди свалянето на малайския Боинг MH17 в района на Донецк е имало украински зенитно-ракетен комплекс „Бук“. Това бе добре дошло за пропагандистите, които подадоха информацията като потвърждение на версията, че самолетът е бил уцелен от украинска ракета.

Скрийншот на сайта „Русская весна“

Но радостта им не продължи дълго, защото лъжата бе опровергана веднага от журналиста от Bellingcat Арик Толер, който обърна внимание, че смисълът на разследването е бил напълно изопачен. В статията на разследващата група ясно се казва, че снимките на украинския „Бук“ са били направени в Миргород, Полтавска област, тоест на стотици (около 500 – бел.ред.) километра от Донецк. Затова той няма нищо общо с убийството на хората, пътуващи с малайския самолет.

Скрийншот на разследването на Bellingcat

Става въпрос за снимки на ЗРК „Бук“, направени на 15 юли 2014 г. и разпространени от капелана Михайло Гредил. Свещеникът тогава казва, че те уж били направени в района на Донецк, но в статията на Bellingcat, публикувана на 4 април 2017 г. се посочва, че капеланът умишлено е посочил неправилна геолокация и едва след три години разследването установява, че снимките са направени край град Миргород в Полтавска област.

Авторът на снимките още през август 2014 г. обяснява в социалните мрежи, че те са направени „на стотици километри от Донецк“, но така и не посочва точното място, а обяснява: „да, нашите ВСУ (Въоръжените сили на Украйна) имат букове и то няколко. Тези на снимката и останалите стоят по целия периметър, и пазят Киев и други важни обекти, но не от терористите, а от т.нар. „миротворци от РФ“, за да не им дойдат някакви глупости на ум. Няма смисъл да държим украински БУК-ове в зоната на АТО“.

Публикацията о. Михайло Гредил

Журналистът от Bellingcat Арик Толер обръща внимание на фразата от разследването, която е била неправилно интерпретирана и подхваната от руските и прокремълски СМИ: „Сега можем да потвърдим, че ЗРК „Бук“ не се е намирал в източна Украйна. А на територията на Централна Украйна, в Полтавска област “ (We can now say that this Buk missile launcher was not located in eastern Ukraine, but instead in the Poltava Oblast in central Ukraine.).

Арик Толер „поздрави“ украинските издания „Апостроф“ и „Корреспондент“, че са помогнали на сепаратисткия ресурс „Русская весна“ да напише манипулативната си статия и попита в Twitter тези издания дали изобщо са чели първия параграф на разследването.

Тиутът на Арик Толер

В подчертания текст: „Снимките на Михаила всъщност не са направени в Източна Украйна, а на военно-въздушната база в Миргород, Полтавска област“.

Арик Толер е поразен от факта, че статията с погрешната информация в „Корреспондент“ е била прегледана над 74000 пъти, а оригиналната статия на Bellingcat, на която се позовават – едва 5000 пъти.


Политическият наблюдател и блогер Алексей Минаков написа на страницата си във Facebook: „Украинските СМИ отразиха разследването в съответствие с руските опорни точки… „.

Сред изданията, които публикуваха неправдивата информация, освен редовните, разпространяващи фейкове, като канал „Звезда“, „Русская весна„, Антифашист,  се наредиха такива украински ресурси като „Фокус„, УНИАН, „Корреспондент„, „Апостроф„, телевизионният канал „ICTV“ и други.

След опровержението на информацията някои украински издания коригираха материалите се, но пропагандистките медии продължават да разпространяват лъжата за „украински „Бук“, който се намирал в района на Донецк“.

 

В България информацията за това, че в контролираната от Киев територия в района на Донецк в момента на трагедията с полет МН17 през 2014 година уж е имало украински „Бук“ бе разпространена от „Блиц„, onovini, kjnews.info, pan.bg Bultimes.com и други.

Скрийншот на сайта onovini.com