Руските държавни медии RT France и Sputnik France, които Еманюел Макрон нарече „органи на пропагандата“, публикуваха материали за посещението на председателя на Върховната рада на Украйна Андрий Парубий в Париж на 11 юни, в които украинският висш чиновник е определян като „неонацист“ и „антисемит“. Двете издания разпространиха и информацията, че уж посещението „възмутило депутатите“ от Националното събрание на Франция.

Скрийншот на материала на Sputnik France

Скрийншот на материала на RT France

RT France публикува две статии със заглавия „„Неонацист“ в Националното събрание на Франция: де Руже е готов да се срещне със съучредителя на Свобода“ и „Партията на неонацистите и антисемитите: посещението на Андрый Парубий възмути депутатите„, а материалът на Sputnik France бе озаглавен „Какво прави този неонацист от Киев в Националното събрание на Франция? Френските депутати биха искали да знаят„.

Скрийншот на материала на RT France

Сред първите, които обръщат внимание на „скандалното посещение“, е основателят на сайта Les Crises Оливие Беруйе. Господин Беруйе още от самото начало на войната в Украйна открито и методично подкрепяше версиите на събитията, предлагани от Москва. Два дена преди пристигането на Андрий Парубий във Франция на сайта на Les Crises бе публикувана статия със заглавие „Скандално: учредителят на украинската фашистка партия Свобода ще бъде приет в Асамблеята и Сената!

Скрийншот на материала на Les Crises

В материала на Беруйе са изложени различни факти от биографията на украинския висш чиновник и скрийншотове на статии, и снимки на вестникарски изрезки, които трябва да послужат като доказателство, че уж председателят на украинския парламент е „фашист“, „неонацист“ и „антисемит“. Едно от „доказателствата“ е, че през 1991 Андрий Парубий бил сред учредителите на украинската „Социал-национална партия на Украйна“, която през 2004 е преименувана във „Всеукраинско обединение „Свобода“ . Интересното е, че на сайта на Sputnik France няколко дена преди посещението без никакъв информационен повод се появява статия за „радикалите“ от партия Свобода.

Скрийншот на материала на Sputnik France

В следващите си материали RT France и Sputnik France цитират Les Crises, за да илюстрират предполагаемия „нацизъм“ и „антисемитизъм“ на председателя на украинската Върховна рада. Но изданията не споменават нито една фраза, изречена от Парубий, която да потвърди тези обвинения.

Скрийншот на статията на RT France

Скрийншот на материала на Sputnik France

Във френските медии като Slate.fr или Libération вече са се появявали статии, в които се опровергават разпространяваните от Кремъл митове за украинците като расисти, ксенофоби, антисемити и т.н., но  руските и други пропагандни ресурси продължават да описват Украйна като заплаха за европейската стабилност и като страна, която се ръководи от „фашисти“.

Какви са реалните факти? През 1991 г. Андрий Парубий и Олег Тягнибок създават Социал-националната партия на Украйна, която по-късно е преименувана във ВО „Свобода“. Това е украинска дясна националистична консервативна партия, която бъдещият председател на Върховната рада напуска през 2005 година (след Оранжевата революция) и става председател на партията „Народен съюз „Украинци““. През следващите години Андрий Парубий сменя няколко партии – през 2007 година той става народен депутат от блока „Наша Украйна-Народна самоотбрана“.  През 2012 излиза от „Наша Украйна“ и става член на партията на Арсений Яценюк „Фронт на промените“. От 2012 до 2014 е народен депутат от партията на Юлия Тимошенко „Отечество“. По време на Революцията на достойнството Андрий Парубий е комендант на палатковия лагер на Майдана, а след бягството на украинския президент Виктор Янукович и победата на Евромайдана той е назначен за секретар на Съвета за национална сигурност и отбрана. От 2016 е председател на украинския парламент.

Що се отнася до ВО „Свобода“, то през септември 2016 г. лидерът на партията Олег Тягнибок съобщи, че е спечелил съда срещу редактора на Suddeutsche Zeitung Фредерик Йоганес. През май 2014 германският популярен вестник публикува клеветническа статия, в която се казва, че украинският политик пропагандирал фашистки лозунги. Редакторът на вестника подава апелация, но съдът в Мюнхен окончателно обявява статията за клеветническа и присъжда парична глоба от 3000 евро, които по настояване на Олег Тягнибок са преведени в помощ на украинците, пострадали от войната в Източна Украйна. Адвокатът на Олег Тягнибок Улрих Буш заявява, че ВО Свобода е била избрана в качеството на „жертвено агне, за да се покаже, че в Украйна имало фашистки и ксенофобски настроения“. „Кремъл направи всичко възможно, за да представи лидера на „Свобода“ като фашист, но Тягнибок доказа, че е възможно да се преодолее руската пропаганда“, – допълва адвокатът.