Řada ruských online médií na začátku listopadu přišla s děsivými titulky: „Kasárna pro děti: západní média na vlastní oči viděla ukrajinský nacismus“ a „Stovky tisíc dětí na Ukrajině absolvují školu nenávisti a války“. Články mluví o dětských vlasteneckých táborech na Ukrajině a informují o údajných stovkách tisíc dětí, které procházejí vojenským výcvikem a učí se střílet z pumpovacích brokovnic. StopFake si promluvil s ředitelem jednoho z těchto táborů a zjistil, že taková informace neodpovídá skutečnosti, stejně jako množství dalších tvrzení, která se v podobných článcích objevují.

Manipulativní články s křiklavými titulky zveřejnila tato ruská média: Fondsk.ruFaktru.com a Politobzor.net.

 

Snímek z webu fondsk.ru: „El Confidencial: Stovky tisíc dětí na Ukrajině absolvují školu nenávisti a války“

Snímek z webu politobzor.net: „Kasárna pro děti: západní média na vlastní oči uviděla ukrajinský nacismus“

 

Zmíněné články jsou doslovným překladem nebo parafrází článku španělského listu El Confidencial, který 30. října zveřejnil článek „Železné děti: cesta do táborů, kde militarizují mladistvé Ukrajince“.

 

Snímek z webu El Confidencial: „Železné děti: cesta do táborů, kde militarizují mladistvé Ukrajince“

 

Článek popisuje jeden den v dětském táboře „Leader“ v obci Pušča-Vodycja nedaleko Kyjeva. StopFake se telefonicky spojil s ředitelem tábora Ivanem Hranatkinem, aby si ověřil pravdivost tvrzení popsaných ve španělském článku či jeho ruských přetiscích.

V úvodu španělského článku autorka Ethel Bonetová píše, že tábor „Leader“ nemá oficiální webovou stránku a propagaci uskutečňuje přes Facebook nebo provádí nábory dětí ústně. To však není pravda, protože web tábora Lider.in.ua lze snadno najít ve vyhledávání a obsahuje všechny kontaktní údaje organizátorů, program, fotografie, doklady a další informace. Kromě toho, Ivan Hranatkin tvrdí, že žádné nábory dětí neprovádí.

 

Snímek z webu tábora lider.in.ua

 

Španělský článek dále uvádí, že „děti absolvují sparťanský vojenský výcvik“. Podle ředitele tábora „Leader“ jsou vojenským sportům věnovány 3-4 hodiny denně.

„Španělská novinářka k nám přijela doslova na jednu hodinu, nepožádala o doklady, nesprávně uvedla můj věk a vůbec napsala nesmysly… Pozornost věnovala hlavně tetování, která mám na ruce,“ říká Ivan Hranatkin.

Upozorňuje také na způsob, jakým byl tento článek převzat ruskými médii, která napsala, že děti učí používat pumpovací brokovnice.

„Nemáme pumpovací brokovnice, máme jen vzduchovky ještě sovětské výroby,“ vysvětlil Hranatkin StopFaku.

Titulky ruských médií mluví o „stovkách tisíc“ dětí, v samotném španělském článku jsou pak v podtitulku uvedeny „tisíce“.

„Tábor přijímá až 200 dětí na turnus, tj. 800–1000 za celé léto,“ reaguje ředitel na daná čísla prokremelských médií.

Hranatkin ujišťuje, že v táboře není žádný vojenský dril ani děti neučí pochodovat, jak píší španělské noviny, a prvky sebeobrany jsou vyučovány formou workshopů.

Španělská novinářka také tvrdí, že „tisíce dětí dostávají vojenský výcvik bez vzdělávacích kritérií a vzdělávacích standardů“. Na to Ivan Hranatkin podotýká, že se ho na toto vůbec neptala. Nicméně, jak je uvedeno na internetových stránkách „Leaderu“, program kempu vychází z Koncepce národně-vlastenecké výchovy dětí a mládeže schválené Ministerstvem školství a vědy Ukrajiny v roce 2015.

 

Snímek z webu zakon.rada.gov.ua

 

Zvlášť Ivan Hranatkin vyzdvihuje frázi ve španělském článku o táborovém pozdravu: „vztyčené ruce s rozevřenou dlaní“, který je spojován s nacistickým hajlováním.

„To je naprostá lež. Nic takového u nás nemáme. K nacismu máme negativní postoj, učíme děti, aby tyto pohyby nedělaly, a také vysvětlujeme jejich význam. U nás je hajlování naprosto zakázané. Jediná věc, kterou si novinářka mohla špatně interpretovat, je pěst na srdci během zpívání ukrajinské hymny,“ dodává ředitel tábora „Leader“.

Není to poprvé, kdy španělský list El Confidencial v článcích o válce proti Ukrajině mlčí o skutečnosti ruské agrese a okupace a pouze říká, že „děti učí bojovým technikám pro válku proti proruským separatistům“. Avšak i přes tento jednostranný a manipulativní pohled, španělský článek nezmiňuje „nenávist“, „stovky tisíc dětí“ a „kasárna pro děti“, jak celou věc podali neseriózní ruští novináři.

StopFake již dříve vyvracel článek stejné autorky věnovaný Ukrajině, kde novinářka mj. opakovala staré dezinformace o tom, že ukrajinská armáda používá fosforové a kazetové pumy. StopFake také několikrát zaznamenal manipulaci a přebírání prokremelských narativů novin  El Confidencial  v jejich článcích o Ukrajině.

StopFake již psal rovněž o vlasteneckých táborech a o tom, jak je ruské sdělovací prostředky popisují.