Прокремлівські ЗМІ про вибори у США: Хороший Трамп і поганий Байден

Джерело: EU vs Disinfo

Російські федеральні ЗМІ та пов’язані з ними структури демонструють явну і нав’язливу упередженість на користь Дональда Трампа, а не Джо Байдена.

У період із 2 по 15 жовтня основна концепція прокремлівських ЗМІ полягала в тому, що другий президентський термін Трампа матиме сприятливий вплив як на Сполучені Штати, так і на американо-російські відносини, в той час як прихід до влади адміністрації Байдена матиме катастрофічні наслідки для того й іншого.

Ця теза найбільш очевидна на прикладі матеріалів англомовного підрозділу RT, який здійснює мовлення на глобальну англомовну аудиторію. У перші два тижні жовтня в матеріалах RT практично не було новинних повідомлень із прямою критикою Трампа, і лише кілька новинних повідомлень містили непряму критику його дій. Навпаки, проросійські коментатори атакували Байдена з безлічі питань, часто використовуючи вже спростовані і конспірологічні звинувачення, які відображають як тези республіканців, так і наративи Кремля. Велика кількість сторонніх коментарів містили припущення про те, що за виборами в США слідуватимуть сплеск насильства і громадянська війна.

Нижче ми представляємо список заголовків або домінуючих тем у прокремлівських ЗМІ в період з 2 по 15 жовтня 2020 року, згрупований за настроями і кандидатами.

Позитивна інформація про Трампа

Критика Трампа

  • Проблема Трампа полягає в тому, що глави військових відомств і органів держбезпеки відкрито кидають виклик обраному президенту, але у нього немає політичної сили, щоб звільнити причетних до цього людей. Англомовний матеріал телеканалу RT, 5 жовтня.

Негативна інформація про Байдена

Прокремлівські сюжети в іспаномовних ЗМІ

Основна оповідна лінія прокремлівських ЗМІ іспанською мовою, як правило, націлена на ліву аудиторію з числа іспаномовного населення. Подібний настрій відбивається в рішучій підтримці лівих латиноамериканських урядів і контрастує з серйозною критикою правих урядів, неоліберальної політики і глобальних економічних інститутів, такими як МВФ чи Світовий банк.

Тому вихваляння Дональда Трампа, як це часто роблять в англомовних версіях RT і Спутника, – не найкращий варіант для їхніх іспаномовних версій. В результаті стратегія, що застосовується в іспаномовних ЗМІ, спрямована на те, щоб викликати недовіру до Джо Байдена і вселити песимізм щодо ситуації у США і можливості її відновлення в надії на те, що виборці-латиноамериканці залишаться вдома і не проголосують за Демократичну партію.

На малюнку нижче показані повідомлення, які були неодноразово повторені в матеріалах іспаномовних версій RT і Супутника,  Geopolitica,  NewsFront   і Katehon, зібрані в період з 2 по 15 жовтня 2020 року.

Одна стаття  на сайті RT критикує Трампа ), прямо називаючи його «великим шахраєм з багатомільйонними боргами і довгим списком фінансових втрат, надмірних витрат і неуспішних підприємств», а також «аферистом», який «не сприяє розвитку суспільства, і є паразитом, який висмоктує стільки, скільки може у інших, а коли висмоктувати вже нічого, шукає наступне джерело».

Однак інші статті більш позитивно налаштовані щодо до Трампа і зображують його як сильного політика. Згідно з матеріалами сайту Супутник, Трамп  лідирував на дебатах проти Байдена, а після зараження Covid-19 став  сильним лідером (на відміну від старого Байдена), який переміг вірус. Повернення у Білий дім також  вплинуло на думку виборців на користь Трампа .

Інформація про Байдена однозначно подавалася в більш негативному ключі. У різних новинних повідомленнях містилися заяви про те, що він є корумпованим ), що його перемога на виборах може  викликати економічний хаос, і що він  не хоче засуджувати вуличне насильство.

Ланки дезінформаційного ланцюга

Як і слід було очікувати, маргінальні веб-сайти (які зареєстровані поза межами Росії і публікують матеріали щодо досить широкого кола питань, але при цьому  підтримують прокремлівські ідеологічні стереотипи ), такі як Global Research, Duran і Zero Hedge, наполегливо транслювали сюжети на підтримку Трампа. Серед них були й історії, котрі до певного часу перебували в режимі очікування, про те, що  розслідування відносно зв’язків з Росією було спонсороване Клінтон обманом , що  опитування громадської думки, які свідчать про недовіру до Трампа, сфальсифіковані , а  демократи готують переворот проти Трампа .

Деякі прокремлівські іспаномовні ЗМІ, такі як RT, Супутник, News Front і особливо іспаномовні версії правих видань Geopolitica.ru і Katehon.ru, зіграли роль ланок в дезінформаційному ланцюжку, надаючи повідомленням, які виходять від Кремля, локального відтінку або, принаймні, збільшуючи ступінь охоплення ними аудиторії. Як приклади можна навести  пропаганду руху противників вакцинації   і  пропаганду поглядів противників 5G, сюжети, які демонізують Білла Гейтса , та історії про так звану  «глибинну державу» , яка таємно організовує змову  проти президента Трампа   та проти інших держав, включно із Росією, Китаєм або Іраном.

Однак важко визначити, чи дійшла дезінформація до місцевої аудиторії через англомовні або іспаномовні ЗМІ, з огляду на той факт, що іспаномовне населення в США, як правило, добре володіє обома мовами. Також складно визначити те, як поширення подібної дезінформації вплинуло на виборців. Деякі зі згаданих ідей могли вже давно циркулювати в цих спільнотах і, отже, просто використовувалися прокремлівськими ЗМІ.

У деяких випадках прокремлівські дезінформаційні повідомлення проникали в сферу публічного обговорення і приймалися місцевими іспаномовними ЗМІ. Як характерні приклади можна навести такі сюжети:

Засудження Джорджа Сороса як організатора протестів руху Black Lives Matter («Життя чорношкірих мають значення»), руху за расову справедливість, і протестів проти Трампа у США, або як організатора низки спроб державного перевороту проти Трампа під керівництвом демократів; і спроби представити звинувачення Росії у втручанні в президентські вибори 2016 року в США (т. зв. «Рашагейт») як обман демократів, в той час як Росія насправді не є ворогом.

Боротьба з фейками іспанською мовою

За  даними Лабораторії журналістики Німана, опублікованими в середині вересня, на відміну від дезінформації англійською мовою, контроль за недостовірною інформацією і дезінформацією іспанською мовою в США практично не здійснюється, що вже сприяло виникненню теорій змови, спотворенню інформації або появі небезпечних політичних матеріалів в середовищі виборців латиноамериканського походження. Цей феномен також був  документально підтверджений   в матеріалі телеканалу NBC News у таких місцях, як Флорида, яка є критично важливим штатом з великою кількістю виборців, котрі ще не зробили остаточний вибір.

Це посилюється тим фактом, що платформи соціальних мереж не мають можливості переглядати проблемний  неангломовний контент  і вживати заходів щодо нього, а наявність довідкової інформації і надійних джерел даних цими мовами суттєво обмежена, особливо на YouTube і Twitter.

У вересні 2020 року Інститут Пойнтера  оголосив  про створення FactChat, спільного проекту з найбільшими іспаномовними виданнями і базованими в Майамі телеканалами Univision і Telemundo по боротьбі із пов’язаною з виборами  дезінформацією іспанською мовою.

Це вкрай необхідна ініціатива для іспаномовних виборців у США в той час, коли офіційні установи все ще шукають способи протидії кампаніям впливу іспанською мовою.

Джерело: EU vs Disinfo