У Франції RT ніхто не любить

Матеріали в рубриці «Контекст» не є фейками. Ми публікуємо їх, щоб повідомляти вам про події й тенденції інформаційної війни, яку веде керівництво Росії.

Джерело: EU vs Disinfo

Минуло трохи більше шести місяців з того моменту, коли RT – канал з неоднозначною репутацією, фінансований Кремлем –  розпочав трансляції французькою мовою зі стильною студії в зелено-білих кольорах на околиці Парижа.

Попри те, що на думку головного редактора RT Маргарити Сімоньян, серед французів  «існує великий попит» на альтернативну точку зору, не можна сказати, що запуск RT у Франції минув легко і успішно.

Амбітні плани російського телеканалу у Франції доводиться переглядати: RT вже отримав  офіційне попередження  від французької служби контролю за теле- і радіомовленням, а парламент ухвалив закон, що встановлює відповідальність за поширення дезінформації.

«Недостатня чесність»

Французькі законодавці  прийняли проект закону  ввечері 4 липня після восьмигодинних дебатів. За кілька тижнів до того перше гаряче обговорення цього закону закінчилося далеко після опівночі. Голосування відклали, а значна кількість спостерігачів висловила стурбованість через те, що ухвалення такого закону зазіхне на свободу вираження поглядів.

Ухвалений закон дозволяє суддям видаляти або блокувати інформацію, яку вони вважатимуть за «фейкову», в період за п’ять тижнів до виборів.

Відповідно до цього закону, соціальним мережам на зразок Facebook і Twitter доведеться також розкривати джерело фінансування рекламних матеріалів. Ця вимога пов’язана з намаганням протидії «спробам дестабілізації ситуації» організаціями з іноземним фінансуванням.

Пропозицію було представлено у січні президентом Франції Емманюелем Макроном, котрий, як відомо,  звинуватив компанії RT і Sputnik  у поширенні пропаганди. Цю заяву він зробив під час спільної прес-конференції з Володимиром Путіним минулого року. Уряд Макрона зазвичай відмовляє двом офіційним російським ЗМІ в акредитації на висвітлення офіційних заходів.

Законопроект може бути розглянутий Конституційною радою Франції.

Цей законопроект був затверджений в парламенті всього через кілька днів після того, як Вища рада Франції зі спостереження за телерадіомовленням (CSA) попередила RT про неприпустимість фальсифікації інформації в сюжеті, в якому заперечується факт застосування хімічної зброї проти цивільних осіб у Сирії.

У матеріалі, показаному в квітні, переклад слів сирійських цивільних осіб відрізнявся за змістом від того, що було ними фактично сказано. Ця тактика широко застосовується на російському федеральному телебаченні.

У сюжеті також прозвучало кілька спотворених фактів.

У заяві від  28 червня  Вища рада Франції зі спостереження за телерадіомовленням звинуватила RT у «недостатній чесності, відсутності прагнення до активного пошуку і подання альтернативних точок зору». CSA поки не накладала на RT ніяких санкцій, хоча має право виписувати штрафи і припиняти дію ліцензії на мовлення.

Французький підрозділ RT повідомив, що неправильний переклад був пов’язаний з технічною помилкою і що компанія не визнає факту порушень.

Через день після винесення попередження CSA, Роскомнадзор  звинуватив французький канал France 24  у порушенні російського законодавства щодо іноземної присутності в ЗМІ і пригрозив відібрати у каналу ліцензію на мовлення.

Дії у відповідь проти RT

Закон про захист від дезінформації і попередження, видане RT французькою CSA, ілюструють важливу дилему, що стоїть перед урядами країн Заходу: як їм протидіяти потоку дезінформації з російських федеральних ЗМІ, які зневажливо ставляться до установ і цінностей західного світу та поширюють перекручену і неправдиву інформацію.

Франція – далеко не єдина країна, якій доводиться вирішувати питання щодо того, чи слід протидіяти російської дезінформації, і якщо так, то яким чином це робити.

У той час як RT і Sputnik прагнуть зміцнити свою присутність в Європі і США, деякі західні країни розриваються між бажанням боротися з дезінформацією і потребою в захисті свободи слова.

Попри критичні зауваження і перестороги, що впровадження таких заходів може призвести до цензури,  минулого року в Німеччині було ухвалено новий закон, спрямований на боротьбу з «фейковими» новинами, розпалюванням ворожнечі і погрозами в соціальних мережах, у яких російські боти і тролі намагаються впливати на декілька передвиборчих кампаній в країнах Європи.

RT потрапила до непростої ситуації у Великобританії, де місцевий регулятор у сфері телерадіомовлення  проводить розслідування діяльності каналу  через порушення вимог до об’єктивності висвітлення подій після березневого отруєння у Великобританії  колишнього російського розвідника Сергія Скрипаля. Регулятор ініціював одинадцять розслідувань щодо RT, але поки не ухвалив рішення про заборону мовлення каналу на території Великобританії.

У США RT довелося  зареєструватися як агент російського уряду  після того, як американська розвідка звинуватила компанію в поширенні антиамериканської пропаганди. У компанії також відібрали ліцензію на діяльність у Конгресі США.

Холодний прийом

Ще до першого випуску у Франції в грудні 2017 року, RT запустила з Москви сайт французькою мовою.

У Франції, яка заслужено пишається багаторічними традиціями незалежної журналістики, російський федеральний канал зустріли зі  скептицизмом.

Ще одна причина такого скептицизму полягає в тому, що президент Франції розпочав активну боротьбу з прокремлівською дезінформацією.

Ще до того, як він назвав RT і Sputnik брехунами і «провідниками дезінформації», Макрон не допустив обидва російських ЗМІ до роботи в штаб-квартирі своєї передвиборчої кампанії 2017 року. RT і Sputnik були звинувачені в розповсюдженні брехливих заяв щодо Макрона, включно зі звинуваченнями його в подружній зраді з чоловіком.

З цієї причини дебют RT у французькому ефірі був сприйнятий досить прохолодно.

Незважаючи на цілком щедре фінансування – бюджет проекту становить 20 мільйонів євро – і намір найняти на роботу 150 чоловік, включаючи 50 журналістів, за повідомленнями французьких ЗМІ RT  не вдалося залучити до роботи  будь-кого з відомих французьких журналістів.

За кілька місяців до запуску програми RT France кілька французьких журналістів і низка громадських діячів висловили заклопотаність з приводу приходу RT в їхню країну.

Одне з найсерйозніших критичних зауважень прозвучало від Крістофа Делуара, генерального секретаря організації «Репортери без кордонів», який  назвав RT і Sputnik «ворогами журналістики».

Коментар Делуара викликав особливо ядучу відповідь глави RT Маргарити Сімоньян, яка опублікувала відкритого листа до «Репортерів без кордонів», закликавши організацію  «по-тихому» розпуститися.

Тим часом група французьких експертів щодо Росії опублікувала свого власного  відкритого листа, в якому закликала CSA відмовити RT в наданні мовної ліцензії, оскільки, на їхню думку, одним із завдань RT є «посіяти хаос і підірвати демократичні засади».

Ретельне розслідування

Відповідно до французького законодавства, RT France зобов’язана утворити «комітет з етики» з п’яти чоловік і відслідковувати зміст своїх програм, повідомляючи про всі випадки порушення журналістської етики в CSA.

До складу комітету увійшли колишній дипломат Анна Газо-Секре, журналісти Жак-Марі Бурже і Маджед Нехме, екс-президент Radio France Жан-Люк Хейс та колишній сенатор Тьєррі Маріанні – палкий шанувальник Володимира Путіна, котрий встиг відвідати Крим у 2015 році після його незаконної анексії Росією.

Глава CSA Олів’є Шрамек також заявив, що його агентство уважно стежитиме за діяльністю RT і «негайно реагуватиме на будь-які аномалії».

Схоже на те, що усвідомлюючи ступінь громадського контролю за своєю діяльністю, RT France поки намагається уникати використання у своїх програмах відвертої дезінформації, як зазвичай це робить в інших країнах. Канал здійснює трансляції також англійською, іспанською та арабською мовами, а нещодавно оголосив про наміри  відкрити німецькомовний канал.

Франкомовні програми RT переважно складаються зі  звичайної суміші  суб’єктивних репортажів про війну в Сирії, сенсаційних матеріалів про кризу в ЄС і російських новин, в яких до небес звеличуються чесноти Володимира Путіна.

Попри пильну увагу CSA, лише за чотири місяці RT France знову допустила промах і отримала попередження.

RT не цурається суперечливих тем; навпаки, саме такий зміст становить основу її програм.

У Франції, як і в інших країнах, в яких ця компанія здійснює своє мовлення, RT постійно  грає роль жертви  і відмахується від критики. Представники каналу заявляють, що проти RT розв’язана кампанія цькування.

Але після ухвалення закону про протидію дезінформації і перебуваючи під пильною увагою CSA, що ретельно переглядає всі передачі каналу, RT може стикнутися у Франції з набагато більшими неприємностями.

Директор RT France Ксенія Федорова, схоже, готується до гіршого.

«Я відповідаю за співробітників, яких наймала, я хочу захистити їх»,  – скаржиться Федорова  в нещодавньому інтерв’ю.

Федорова також говорить, що перш ніж RT реалізує на практиці свої амбітні плани перейти на цілодобове мовлення до кінця 2018 року, «Франція повинна подбати про те, щоб канал до того часу взагалі не закрився».

Джерело: EU vs Disinfo

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.