На 23 април автомобил на мисията на ОССЕ в Украйна, патрулиращ район в Луганска област, който не е под контрола на украинските власти, се натъква на мина. Експлозията убива един човек и ранява друг.

По темата за инцидента в Луганска област българският сайт „Блиц“ предложи на читателите си истински тюрлюгювеч от факти, фейкове, манипулации, копирани от различни СМИ, като твърденията в единия абзац противоречат на заявленията в следващите.

Скрийншот на сайта blitz.bg

Например: в първия абзац се казва, че външният министър на Австрия и сегашен председател на ОССЕ Себастиан Курц бил заявил, че „един човек загина, а трима са ранени“, а в третия абзац, отново позовавайки се на същия Себастиан Курц, се съобщава за „един загинал и един ранен служител от мисията“. Всъщност Себастиан Курц съобщава в своя Twitter акаунт за един загинал и един ранен.

Загиналият е гражданинът на САЩ Джоузеф Стоун, а ранената – гражданката на ФРГ Ива Гнелин.

В четвъртия абзац четем „По предварителни данни на министерството взривното устройство е заложено от украински диверсанти, влезли в района, контролиран от сепаратистите, на 10 април“. Не е ясно за кое министерство става въпрос – за ведомството на Курц (което естествено не е заявявало подобно нещо) или за някое друго. Всъщност информацията за украинската ДРГ се разпространява от т.нар. „Министерство на държавната сигурност“ на „ЛНР“.

Скрийншот на сайта lug-info.com

По време на брифинг представителят на Министерството на отбраната на Украйна по въпросите на АТО полковник Александър Мотузяник заяви, че „цялата отговорност за тази трагедия лежи върху терористите, тъй като споменатият район се контролира напълно от бандитските формирования на т.нар. „ЛНР“ още от лятото на 2014 година. Пункт 6 от Меморандума от 20 септември 2014 година предписва териториите непосредствено до фронта да бъдат разминирани  и следователно този трагически инцидент за пореден път свидетелства, че противникът не изпълнява Минските споразумения“.

Публикацията на „Блиц“ „Трагедия в Украйна с патрул на ОССЕ, има загинал американец“ е снабдена със снимка на БТР със символиката на украинските въоръжени сили, докато повечето публикации по темата в СМИ са съпроводени с фотографии на автомобили на ОССЕ, което повече съответства на разпространяваната информация. Снимката с украинския БТР съпровожда и материалите на „Черно море“ и dnes.bg, като „Черно море“ посочва като източник на новината dnes.bg, а dnes.bg посочва БТА, въпреки че просто препечатва статията на „Блиц“.

Споменатите издания също не разбират за какво министерство става дума в четвъртия абзац на статията на „Блиц“ и затова просто приписват твърденията за мината, поставена от диверсанти, на „Киев“.

Скрийншот на сайта на dnes.bg

Скрийншот на сайта на „Черно море“