Новините в рубриката “Контекст” не са фейкове. Ние ги публикуваме, за да ви информираме за събитията, които касаят информационната война между Украйна и Руската федерация

На 26 октомври, една седмица след появата на фейка с измисления цитат на полския президент за готовността да бъдат върнати земите в Западна Украйна, едно от най-уважаваните списания в Полша Newsweek публикува статия с измислена новина. Авторката на материала по грешка приписва създаването на фейка на украинските СМИ.

В статията се казва: «I choć przytaczane słowa z ust prezydenta Dudy nigdy nie padły, a w polskiej telewizji nigdy nie ukazał się przytaczany materiał, to spreparowany news zaczął w ubiegłym tygodniu żyć własnym życiem i błyskawicznie rozszedł się po ukraińskich mediach. Zacytował go choćby poważny serwis unian.net.”

Превод: «И въпреки че тези думи никога не са звучали от устата на президента Дуда, а този материал никога не е бил показван по полската телевизия, тази новина цяла седмица живя своя собствен живот и моментално бе разпространена по украинските СМИ. Тя беше процитирана дори от уважавания ресурс УНИАН.net”.

Скриншот на сайта Newsweek

Скриншот на сайта Newsweek

Скриншот на сайта Newsweek

Скриншот на сайта Newsweek

Скриншот на сайта Newsweek

Скриншот на сайта Newsweek

StopFake вече разобличи този фейк и съобщи, че не агенцията УНИАН е източник на информацията. Полският сайт, който цитира измисленото заявление на Дуда и утвърждава, че агенцията е свързана с украинското МВнР, не е достоверен източник. Освен това този фейк не е бил разпространен по украинските  СМИ.

След писмено обръщение авторката на статията в Newsweek се извини, а самото издание внесе изменения в текста на материала и публикува опровержение.

Скриншот на сайта Newsweek

Скриншот на сайта Newsweek