Fake: Sorosovy fondy varovaly Ukrajinu před možným zrušením bezvízového režimu s EU

Ohledně bezvízového styku mezi Ukrajinou a EU se v ruských médiích objevují neustále nové spekulace. Tentokrát ruské provládní médium RT (Russia Today) zveřejnilo fake o tom, že fondy amerického miliardáře George Sorose  varovaly Ukrajinu, že Evropská unie může zrušit přijatý bezvízový režim.

Tuto manipulativní informaci zveřejnila Ukraina.ru, RIA Novosti Ukraina, Novostnoje agentstvo Charkov, Lenta.ru a další média.

 

Snímek z webu Ukraina.ru
Snímek z webu Lenta.ru
Snímek z webu Novostnoje agentstvo Charkov

 

Všechna tato média odkazují na zprávu od RT (Russia Today). „Špatný bezvízový režim: Sorosovy fondy upozorňují Kyjev na možné zrušení svobodného režimu mezi EU a Ukrajinou.“

Článek uvádí, že výzkum údajně prováděly mezinárodní organizace: Fond finanční podpory analytických center a mezinárodní fond „Vzkříšení“, které spadají pod Open Society Foundations amerického miliardáře a filantropa George Sorose, a údajně také ukrajinská nevládní organizace Evropa bez bariér, nicméně neuvádí žádný odkaz ani konkrétní název dokumentu.

Ve skutečnosti se ovšem jedná o studii „Neregulovaná a nucená migrace z Ukrajiny před zavedením bezvízového režimu“, jejímiž autory jsou Kateryna Kulčycka a Irina Suško z ukrajinské nevládní organizace Evropa bez bariér.

„Sorosovy fondy zmiňované v textu RT nemají s autorstvím studie nic společného, a nemohly tedy nikoho upozorňovat či k čemukoli vyzývat“, říká Evropa bez bariér ve svém prohlášení, ve kterém poukazuje na nepravdivost a manipulativnost článku od RT.

Autoři článku RT navíc selektivně uvádí fakta vytržená z kontextu dané studie. Například zdůrazňují, že kvůli politické krizi na Ukrajině roste od roku 2014 množství nelegálních migrantů a těch, jimž bylo odepřeno vízum.

 

 

Autorky studie nicméně uvádí, že podle statistik Eurostatu a Evropské komise bylo „v roce 2016 objeveno kolem 27 000 ukrajinských občanů pobývajících v EU nelegálně, což je méně než počet osob, které cestovaly legálním způsobem“. Počet víz udělených Ukrajincům v roce 2016 činil více než jeden milion. Podle Frontexu byla navíc většina zadržených Ukrajinců s neplatným vízem na cestě zpátky na Ukrajinu.

Tento podstatný detail ale novináři RT nezmiňují. Zrovna tak nezmiňují ani to, že v roce 2016, poprvé od vypuknutí ozbrojeného konfliktu, se nárůst ukrajinských žadatelů o azyl v EU snížil – zaregistrováno bylo kolem 12 475 žádostí, což je o 43 % méně než v roce 2015.

 

 

 

Evropa bez bariér zároveň poukazuje ještě na jeden hrubý omyl: RT zmiňuje čtyři státy – Švýcarsko, Island, Norsko a Lichtenštejnsko – jako ty, do nichž pro Ukrajince nebude možné cestovat bez víz. Tyto státy jsou ale součástí schengenské zóny a Ukrajinci do nich podle nového režimu mohou cestovat bez víza na dobu nepřesahující 90 dní.

Výkonný ředitel organizace Evropa bez bariér Iryna Suško komentovala článek RT takto: „Tento článek je agonií ruské propagandy, která v otázce bezvízového režimu již vyčerpala dokonce všechny své obvyklé metody lži a překrucování faktů, a nyní se zoufale snaží najít alespoň nějakou záminku k dehonestaci důležitého zahraničně politického úspěchu Ukrajiny“.