Na temat ustanowienia ruchu bezwizowego z UE dla obywateli Ukrainy rosyjskie media spekulują praktycznie przez cały czas. Teraz RT upubliczniło nowy fake o tym, że w sprawie odwołania bezwizowego ruchu do Unii Europejskiej dla obywateli Ukrainy rzekomo ostrzegają „fundacje” miliardera ze Stanów Zjednoczonych Georga Sorosa.
Tę zmanipulowaną informację opublikowały Украина.ру , РИА Новости Украина, Новостное агентство Харьков, Lenta.ru oraz inne.

Zrzut ekranu ze strony Ukraina.ru

Zrzut ekranu ze strony «Новостное агентство Харьков»

Zrzut ekranu ze strony «Новостное агентство Харьков»

 

Wszystkie mass media wykorzystują artykuł z RT (media, znane wcześniej, jako Russia Today) „Ruch bezwizowy pełen błędów: fundacje Sorosa ostrzegają Kijów o możliwym wycofaniu ruchu bezwizowego z UE”.

Artykuł bazuje na badaniach, których treści ani źródeł nie przytacza.
W materiale podano, że badania zostały przeprowadzone przez organizacje międzynarodowe – Fundacja Wsparcia Finansowego Centrów Analitycznych oraz Międzynarodową Fundację „Odrodzenie” wchodzącą do grupy Open Society Foudations miliardera Georga Sorosa, oraz fundację „Europa bez barier”.
W rzeczywistości mowa o badaniu „Niekontrolowana i wymuszona migracja z Ukrainy do UE w przeddzień wprowadzenia ruchu bezwizowego”, autorstwa Katarzyny Kulczyckiej oraz Iryny Suszko z organizacji społecznej „Europa bez granic”.

„Fundacje Sorosa” o których mowa w tekście RT, nie są autorami tekstu, więc nie mogły „ostrzegać” oraz „nawoływać” do czegoś – odpowiadają w „Europie bez barier”.
Mało tego – autorzy artykułu w RT wybiórczo podchodzą do faktów, wyrywając je z kontekstu wspomnianych badań. Miedzy innymi wspominają oni o tym, że z powodu kryzysu na Ukrainie od roku 2014 wzrosła ilość emigrantów, oraz osób, którym odmówiono wydania wizy.
Lecz zgodnie ze statystyką „w roku 2016 ujawniono około 27 000 obywateli Ukrainy, którzy mają nieuregulowany pobyt, co w porównaniu z legalnymi pobytami stanowi mniejszy odsetek osób.”. Mało tego – sporą ilość obywateli Ukrainy zatrzymano dopiero w trakcie ich dobrowolnego powrotu na Ukrainę z UE.

 

O tym milczą dziennikarze z RT. Milczą, jak i nie wspominają o pewnym fakcie: w 2016 roku po raz pierwszy od początku konfliktu zmniejszył się wzrost ilości obywateli Ukrainy poszukujących schronienia w UE. Zarejestrowano 12 475 podań, czyli o 43% mniej niż w roku 2015.

Przedstawiciele „Europy bez barier” wskazują również na jeszcze jeden poważny błąd w podanej informacji – wskazano cztery kraje strefy Schengen, które nie otworzą swych granic dla ruchu bezwizowego (Szwajcaria, Islandia, Norwegia, Lichtensztein).
Dyrektor wykonawczy organizacji „Europa bez barier” Iryna Suszko skomentowała artykuł z RT w taki sposób: „ Ten artykuł jest agonią propagandy rosyjskiej, która w kwestii ruchu bezwizowego pomiędzy Ukrainą i UE wyczerpała już nawet wszystkie swoje stałe metody i narzędzia kłamstw i przeinaczeń, i w tej chwili desperacko stara się znaleźć jakikolwiek pretekst dla zmarginalizowania i pozbawienia wartości tak ważnego osiągnięcia Ukrainy w polityce międzynarodowej”.