Przedstawiciele samozwańczej „Ługańskiej Republiki Ludowej” wprowadzili do obiegu informację o tym, że kompania żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy w pełnym składzie odmówiła wyjścia na pozycje bojowe. Wiadomość szybko została podchwycona przez propagandowe środki masowego przekazu. W centrum prasowym Operacji Połączonych Sił (OPS) zaprzeczono tej fałszywej wiadomości.

Zrzut ekranu ze strony RT

Zrzut ekranu ze strony tvzvezda.ru

Wydanie „Moskiewski Komsomolec” («Московский комсомолец») podaje, że „kompania żołnierzy ukraińskich w pełnym składzie odmówiła strzelania na terenie Donbasu”.  A „Komsomolskaja Prawda” («Комсомольская правда») pisze: „żołnierze armii ukraińskiej są już zmęczeni siedzeniem w okopach i prowadzeniem bezsensownej krwawej wojny, dlatego odmówili udziału w działaniach bojowych i domagają się natychmiastowego powrotu do domów”.

W materiale wydania internetowego Ukraina.ru (Украина.ру) zacytowano „eksperta wojskowego”, który mówi, że „w wojskach wiernych Kijowowi dawno już dojrzał konflikt pomiędzy Siłami Zbrojnymi Ukrainy (SZU), «nazistowskimi batalionami» a przedstawicielami prywatnych firm wojskowych, ponieważ nijak nie mogą zdecydować, kto z nich jako pierwszy powinien angażować się do walki”. Później środki masowego przekazu zaczęły rozpowszechniać informację, z której wynika, iż Kijów „wycofuje z Donbasu brygadę SZU, z której składu kompania odmówiła udziału w walkach”.

Takie informacje podał szereg rosyjskich mediów: Rosyjska agencja prasowa Nowosti (РИА Новости), RT.com, Stacja televizyjna „Zwiezda” (ТРК «Звезда»)„Komsomolskaja Prawda” («Комсомольская правда»)„Argumenty i fakty”(«Аргументы и факты»)„Russkaja wiesna” («Русская весна») „Politnawigator” («Политнавигатор»)Ukraina.ru (Украина.ру), „Moskowskij Komsomolec” («Московский комсомолец») „Izwiestija” («Известия»)  oraz wiele innych.

    

Zrzut ekranu ze strony ukr.media

Zrzut ekranu z profilu @Oleksandr Surkow

W służbie prasowej Operacji Połączonych Sił (OPS) odpowiadając na pytanie StopFake, oświadczono, że wspomniana informacja to „fake rosyjskich propagandystów”. „Wszystkie oddziały i jednostki Połączonych Sił z honorem wykonują powierzone im zadania” – odpowiedziano w Centrum Prasowym OPS.

Oprócz tego pisarz i bloger Oleksandr Surkow (Олександр Сурков) zauważył, że propagandyści wskazali, iż kompania, która rzekomo odmówiła udziału w walkach, była rozlokowana nieopodal wioski Łobaczewo. „Faktem jest, że na obszarze Ługańszczyzny istnieją dwie wioski o nazwie Łobaczewo. Obie znajdują się na tymczasowo okupowanych terenach” – podkreślił Surkow. „Rozumiecie? Kompania piechoty zmotoryzowanej SZU, znajdując się na tyłach wroga, rozlokowała i umocniła się tam, odmówiła powrotu na swe pozycje, a następnie jako wsparcie przybył tam batalion czołgów” – ironizuje.