Szereg rosyjskich i prokremlowskich środków masowego przekazu rozpowszechniło informację o tym, że Stany Zjednoczone Ameryki zaakceptowały zatrzymanie w dniu 25 lipca w porcie Izmaił rosyjskiego tankowca NEYMA, przeprowadzone przez Służbę Bezpieczeństwa Ukrainy we współdziałaniu z Prokuraturą Wojskową tego kraju. Portale informacyjne RenTV, „RBC”(«РБК»), Daily Storm i niektóre inne wydania powołują się na oficjalną stronę ambasady Stanów Zjednoczonych w Kijowie w serwisie społecznościowym Twitter.

Zrzut ekranu ze strony RBC

Zrzut ekranu ze strony RenTV

Zrzut ekranu ze strony Daily Storm

26 lipca w serwisie społecznościowym Twitter rzeczywiście ukazała się wiadomość ambasady Stanów Zjednoczonych w Kijowie, w której dyplomaci opublikowali swoją ocenę wydarzeń z poprzedniego dnia. Jednak rosyjskie media zmanipulowały opublikowaną informację, twierdząc, że Stany „zaakceptowały przejęcie”. W rzeczywistości ambasada jedynie „pozytywnie oceniła sposób zachowania się Ukrainy w trakcie incydentu”.

„Sposób, w jaki Ukraina zachowała się podczas wczorajszego incydentu z tankowcem, pokazuje, że nowy rząd zamierza chronić interesy kraju nie tylko w sposób stanowczy, ale również w sposób humanitarny i zgodnie z międzynarodowymi standardami. Jest to dobry precedens dla pokojowego rozstrzygnięcia sporów” – oświadczono w ambasadzie.

Zrzut ekranu z profilu @USEmbassyKyiv

„Zachowanie” nie oznacza zajęcia rosyjskiego tankowca NEYMA, lecz decyzję Służby Bezpieczeństwa Ukrainy o zwolnieniu załogi zatrzymanego tankowca, „ponieważ załoga nie naruszyła norm prawa morskiego i norm prawnych Ukrainy”.

Jednak rosyjskie media interpretowały oświadczenie ambasady Stanów Zjednoczonych w Kijowie jako „akceptację zajęcia”, milcząc na temat działań Kijowa wobec członków załogi tankowca.