Фейк: Україна отримала від США несправні комплекси Javelin

Джерело: Іва Цой, для The Insider

6 липня в «Живому журналі» прокремлівського блогера Бориса Рожина під ніком Colonel Cassad з’явилася замітка ««Святі Джевеліни» виявилися з дефектами». Там було опубліковано лист нібито за підписом керівника українського оборонного конструкторського бюро «Луч» Олега Коростельова, в якому він скаржиться голові Ради національної безпеки і оборони (РНБО) України Олександру Турчинову на неналежну якість протитанкових комплексів Javelin, переданих США Україні. Проблеми нібито були викликані тим, що «заводський термін експлуатації маршових двигунів протитанкових комплексів закінчився, проте був продовжений у США спеціальним рішенням перед відправкою в Україну». Через три години такий самий лист опублікував телеграм-канал 338 з підписом «Хохли скаржаться на Джавеліни (насправді просто виявився дуже ХОДОВИЙ ТОВАР) ;)».

Після цього лист почали активно розповсюджувати російські ЗМІ: Lenta.ru, «Российская газета», «Газета.Ru», РЕН ТВ, «РИА Новости», НТВ, URA.Ru, «Вести.Ru», RT, «Говорит Москва», Life, «Московский Комсомолец» та інші. Частина з них при цьому посилалась на користувача твіттера з ніком Ivan O’Gilvi, якого читають 87 людей.

В РНБО практично відразу випустили спростування, назвавши лист «фейковий документом, сфабрикованими спецслужбами РФ». «Прес-служба РНБО заявляє, що лист такого змісту ніколи не надходив у апарат РНБО і ніколи не підписувалася генеральним конструктором ДП «Державне Київське конструкторське бюро «Луч»». Цей лист –0 демонстрація спроби російських спецслужб зірвати співпрацю України зі стратегічними партнерами в питаннях військово-технічного співробітництва», – заявили у відомстві, пов’язавши появу листа з майбутньою зустріччю російського президента Володимира Путіна із президентом США Дональдом Трампом.

Цікаво, що і у Colonel Cassad, і в багатьох російських ЗМІ є спростування РНБО, однак наводиться воно в самому кінці й з неабиякою часткою скептицизму. Зокрема, «Газета.Ru» пише без посилань на джерела, що «в Києві визнали доводи бюро розумними, але згодом заявили, що лист нібито було «сфабриковано спецслужбами РФ»». Телеканал «Звезда» присвятив спростуванню РНБО окрему новину, назвавши її «На Украине нашли причину проблем с Javelin: во всем виновата Россия».

Цікаво, що російські ЗМІ більше довіряють джерелам, які вже не раз публікували відверті фейки. Зокрема, Colonel Cassad, який називає себе «Рупором тоталітарної пропаганди», в лютому минулого року виклав у себе відфотошоплену фотографію американського посла Джона Теффта, який нібито взяв участь в марші пам’яті Бориса Нємцова з плакатом «Він боровся за наше майбутнє». Рожину також належить фейк про те, що українська армія втратила 80% гаубиць.

Що стосується телеграм-каналу 338, то він позиціонує себе як такий, що належить «силовикам». Однак «ексклюзивні документи», які там публікуються, найчастіше не витримують навіть елементарної перевірки. Наприклад, 12 квітня там з’явився знімок «офіційного листа» керівництва МВС по Краснодарському краю, який забороняє співробітникам відомства з 1 червня відвідувати заклади громадського харчування, посміхатися, сидіти в автобусах, носити футболки і зраджувати подружжя. У підписі було вказано прізвище Веневський, тоді як справжнє прізвище начальника краснодарського відомства – Віневський. Крім того, автори документа посилались на частину 4 статті 82 ФЗ про службу в органах внутрішніх справ, що втратила чинність з 1 січня 2015 року.

Джерело: Іва Цой, для The Insider