Інтер – улюбленець російьких пропагандистів? – StopFake.org

У новому випуску Stop Fake Digest ми розкажемо як пропагандисти замовчують рішення Європейського суду, який визнав вину Росії у справі вбивства Анни Політковської. Розвінчаємо традиційні маніпуляції щодо українсько-натівських навчань та уважно розглянемо, як російські пропагандисти допомагають каналу Інтер.

Доброго дня!

Ви дивитеся програму “СтопФейк”, в якій ми розповідаємо про дезінформацію у мас медіа, аналізуємо хто і навіщо намагається обманути вас в засобах масової інформації і як від цього уберегтися. Мене звуть Катерина Крук.

Сьогодні ми будемо говорити про рішення Європейського суду у справі вбивства Анни Політковської, про те, чому росіянам не сподобалися україно-натівські навчання та про те, як російські пропагандисти допомагають каналу Інтер.

Історія із рішенням європейського суду з прав людини щодо вбивства російської журналістки є яскравим і водночас шокуючим прикладом роботи російських пропагандистів. Адже за їхніми твердженнями Росія не винна у вбивстві журналістки «Нової газети», правозахисниці та активістки Анни Політковської, відомої своїми антипутінськими поглядами і сенсаційними викривальними розслідуваннями проти російського керівництва. А насправді це зовсім не так. Російські пропагандисти не просто зманіпулювали, а повністю перекрутили зміст рішення суду, подавши інформацію, яка існує хіба що у паралельній реальності.

Отож, 17 липня прокремлівські засоби масової інформації Лайф.ру, Рамблер, РЕН.тв і РИА новости, розтиражували заяву Міністерства юстиції Росії про те, що Європейський суд з прав людини нібито дійшов висновку про непричетність керівництва країни до вбивства Політковської у 2006 році. У міністерстві юстиції заявили, що суд не погодився з аргументами заявників щодо необхідності покладання на Російську Федерацію відповідальності за позбавлення життя Політковської Анни Степанівни і визнав скаргу в цій частині неприйнятною».

Публікації пропагандистських ЗМІ і повідомлення прес-служби самого Міністерства юстиції Росії – відверта брехня. У вівторок, 17 липня, на офіційному сайті Європейського суду з прав людини з’явився текст рішення, згідно з яким уряд Росії звинувачується у порушенні Європейської конвенції про захист прав людини і основних свобод, а саме другої статті, яка гарантує право на життя. Також російське керівництво звинуватили у неефективному розслідуванні вбивства журналістки. Суд підкреслив, що слідство хоч і знайшло п’ятьох людей, причетних до вбивства, але точно не визначило замовника.

«Суд підкреслює, що розслідування у цій справі принесло відчутні результати, оскільки воно призвело до засудження п’яти осіб, які несуть пряму відповідальність за вбивство. У той же час Суд вважає, що розслідування вбивства за контрактом не може вважатися адекватним через відсутність справжніх і серйозних слідчих дій, вжитих з метою визначення інтелектуального автора злочину, тобто людини або людей, які замовили вбивство», – йдеться у рішенні суду.

У рішенні суду підкреслюється, що російська влада під час слідства не враховувала можливість убивства з політичних мотивів – через професійну діяльність Анни Політковської. Крім того, суд постановив, що Росія не звернула увагу на можливу причетність до злочину глави Чечні Рамзана Кадирова.

Як запевняють близькі та колеги, Анну Політковську застрелили за дві години до того, як вона повинна була надіслати у друк результати сенсаційного розслідування щодо застосування тортур у Чечні. Буквально за два дні до трагедії Політковська в інтерв’ю Радіо Свобода розповідала, що готує такий матеріал і фактично «тримає в руках фотографії». Ця історія досі вважається одним із найяскравіших прикладів політичного вбивства путінських критиків.

Росія досі не може змиритися з тим, що Україна вибрала інший шлях розвитку- інтеграцію з Європейським Союзом та НАТО. Україна «грається з вогнем», проводячи на своїй території військові навчання з країнами НАТО «Sea Breeze-2018». Принаймні так в Росії відреагували на спільні українсько-американські тренування, що проходять на території України.(відео 0.32-1.14)

12 липня офіційний представник Міністерства закордонних справ Росії Марія Захарова звинуватила країни-учасниці змагань у «спробі дестабілізувати» ситуацію на сході України і у Чорноморському регіоні загалом. Слова Захарової підхопили найбільші російські пропагандисти: Интерфакс, RT на русском, ТАСС. Цікаво, що Захарова і словом не обмовилася про роль своєї країни у справжній, а не вигаданій дестабілізації України.

Захарова також у своєму виступі перетворила Сполучені Штати на такого собі хлопчиська-шибеника, який втягує безвольну Україну до «небезпечних ігор з вогнем» – саме так представник МЗС Росії назвала військові навчання з країнами НАТО.

«Відповідальність за можливі негативні наслідки несуть ті країни, котрі втягують Україну у небезпечні ігри з вогнем і постійно звинувачують Росію в тому, що вона загрожує регіональній стабільності», – заявила Захарова. Пані Захарова певно забула, що Україна ось уже 27 років є суверенною державою, яка сама обирає з ким проводити навчання і з ким співпрацювати.

Військові навчання «Sea Breeze-2018» офіційно відкрилися в Одесі дев’ятого липня, а за два дні перейшли в активну фазу. Окрім військових України та США, у тренуваннях беруть участь військові 17 країн світу, серед яких Великобританія, Данія, Індія, Італія, Канада, Норвегія, Швеція. За інформацією прес-штабу Командування Військово-морських сил України, навчання проходять в Одеській і Миколаївській областях, а також на певних морських полігонах Північно-Західної частини Чорного моря.

Навчання проходять в Україні вже понад 20 років, а до анексії Криму «Sea Breeze» частково проводився в акваторії півострова. Цього року змагання присвячені темі протистояння російській агресії у Чорноморському регіоні. Командувач українських Військово-морських сил Ігор Воронченко під час церемонії відкриття навчань заявив, що Росія і далі продовжує ігнорувати норми міжнародного права і підкреслив, що здійснюється «повзуча» анексія виключної морської економічної зони України. Саме Росія після анексії українського Криму і початку агресії на Донбасі дестабілізувала становище у Чорному і Азовському морях, а аж ніяк не навпаки, – підкреслив Воронченко.

Дуже цікаво, що російські пропагандистські змі дуже люблять заступатися за телеканал Інтер та й взагалі намагаються вмовити усім, що це головний канал України.  Пропагандистська Ukraina.ru навіть заявила,  що «українська влада намагалася спалити і заглушити» Інтер. Заяви про знищення є брехнею і маніпуляцією – наприклад, нещодавно «Інтеру» продовжили цифрову ліцензію на 7 років. Крім того, в статті стверджується, що «Інтер» – один з «двох традиційно головних телеканалів» країни, що, згідно з рейтингами різних організацій, також не відповідає дійсності. Ми розібралися з цією маніпуляцією, адже це не єдиний приклад підтримки російськими пропагандистами деяких українських змі та їхніх наративів.

Автори маніпулятивній публікації «Ukraina.ru» розмірковують, яке ж «місце «Інтер» посідає у сучасній Україні». Використовуючи анонімне джерело – коментарі нібито працівника новиннєвого відділу – сайт заявляє, що «влада все зробила для того, аби життя працівникам «Інтера»  не здавалося медом». Наприклад, пропагандисти стверджують, що протягом 2014 року канал глушили у різних місцевостях, і робила це саме українська влада. «А у 2016 році телеканал спалили», – говорить джерело ukraina.ru, продовжуючи: «загальновідомо, що за підпалами стояв міністр внутрішніх справ України Аваков». Заявляється й про те, що «канал буде на цих виборах рухати і «проросійського» Юрія Бойка, і «проросійський» «Опозиційний блок», а «нинішній українській владі дуже важливо отримати контроль над «Інтером» під час виборів президента і парламенту».

Разом з тим, Нацрада з питань ТБ і радіомовлення України продовжила цифрову ліцензію  «Інтера» на 7 років. У той же час Нацрада постановила, що інтер має виплатити 4 мільйони гривень штрафу за розпалювання ворожнечі в ефірі концерту, присвяченому 9 травня. (А саме поширення закликів до розв’язування агресивної війни або її пропаганди і розпалювання національної, расової та релігійної ворожнечі і ненависті).

Заяви про підпал каналу за наказом міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова також не мають жодних доказів, окрім версій самих представників каналу. Арсен Аваков в ефірі програми «ТСН Тиждень» заявив, що йому відомо про організаторів пікету, котрими були «колишні військовослужбовці 30-ї бригади Збройних сил. Наразі результатів досудового розслідування у цій справі немає. Що ж до заглушення каналу, то у 2014 році проблеми із сигналом мали і інші українські канали, 1+1 та Україна, і повідомляв про це сам Інтер.

Не відповідає дійсності й заява про те, що «Інтер» є «головним телеканалом країни». Насправді ж, за різними рейтингами «Інтер» не входить навіть до топ-3 за переглядами серед українців. Наприклад, у травні 2018 року серед аудиторії 18-54 Інтер був на 6 місці за популярністю. Серед аудиторії 25-45 років лідирують ТРК «Україна», СТБ, ICTV. Складається навіть враження, що рейтинги і публічність каналу намагаються підвищити постійними скандалами. А ось що точно викликає занепокоєння, це те, що російські медіа активно допомагають творити образ начебто найбільш успішного українського каналу та відкрито підтримують позицію Інтера.

На сьогодні це все. А ми продовжимо слідкувати за пропагандистами та їхніми намаганнями маніпулювати вашою точкою зору. Якщо ви побачили інформацію, правдивість якої викликає ваші сумніви, поділіться з нами і ми її перевіримо. Висилайте новини на перевірку на нашу поштову адресу, або через форму “Повідомити про фейк” на сторінці стопфейк. орг. На цьому ж сайті ви знайдете більше аналітики та розвінчаних фейків. До зустрічі через тиждень!