Манипулация: Украйна доставя оръжие на Китай „зад гърба на САЩ“

Украйна си сътрудничи с Китай във военната сфера, заобикаляйки интересите на стратегичния си партньор САЩ. Материал с такова съдържание публикува на 15 август американското издание The Washington Times. В статията се разказва за доставката на 20 двигатели от украинското предприятие „Мотор Січ“ за 12 китайски учебни бойни самолети JL-10. Авторът на статията цитира мнението на „критиците“, които заявяват, че Вашингтон трябва да притисне Киев, за да бъдат прекратени доставките на двигатели за „съперника на САЩ“ – Китай.

Скрийншот на материала на The Washington Times

Авторът на статията Бил Гертц, позовавайки се на източници в правителството на Китай, пише, че учебните бойни самолети JL-10 ще бъдат използвани като тренажори за отработването на кацането върху самолетоносач. Журналистът твърди, че „самолетните реактивни двигатели бяха основната слабост за самолетната промишленост на Китай през последните няколко десетилетия. За да реши този проблем, Китай закупи както украински, така и руски реактивни двигатели, за да задейства бойните си самолети, докато безуспешно се опитва да изготви самостоятелно копия на двигателите“.

Скрийншот на материала на The Washington Times

Според Гертц Китай е сключил сделката на сума 380 милиона долара с украинската компания „Мотор Січ“ през 2016 година, тогава са били изпратени и първите двигатели. Журналистът твърди, че трябва да бъдат доставени общо 250 двигатели. В статията на Гертц няма нито един коментар от украинските власти, експерти или поне от фирмата-доставчик „Мотор Січ“.

Руските медии веднага започнаха да разпространяват статията на американското издание, при това в характерния им пропаганден стил сделката беше наречена „украински нож в гърба на САЩ„.

Скрийншот на материала на Вести.ру
Скрийншот на материала на Sputnik France

Всъщност компанията „Мотор Січ“ не отрича, че има такава сделка и потвърди, че доставят украинско оборудване в Китай. При това този „сензационен“ факт никога не е бил тайна. В официалния отговор на предприятието, публикуван от запорижското издание 061.ua, се казва, че американското издание с този материал лобира за интересите на Руската федерация, тъй като тя планира да изтласка от китайския пазар своя главен конкурент – Украйна. „Мотор Січ“ обвиниха The Washington Times в „манипулация и натиск в полза на военно-промишления комплекс на РФ“.

„Ако бъде прекратен договорът с „Мотор Січ“, на същите тези самолетоносачи ще бъдат доставени аналогични руски двигатели АИ-222, а руснаците ще заемат освободената ниша на китайския авиопазар и ще бъдат изключително доволни от това. Само слепците не могат да видят, че зад сегашната шумотевица се крие лобиране за интересите на руските производители“, – се казва в изявлението на предприятието.

Скрийншот на материала на 061.ua

В коментарите си към статията на The Washington Times руските медии също заявиха, че Украйна уж не за пръв път е замесена в подобни истории – доставка на въоръжение на противниците на САЩ.

Пропагандистите припомниха фейка от 2017 година, когато в медиите се появи информацията, че „днепропетровският „Южмаш“ уж има отношение към предаването на КНДР на документацията на някои компоненти и технологии за ракетните двигатели РД-250″. Тогава секретарят на Съвета за национална сигурност и отбрана Александър Турчинов категорично опроверга информацията за предаването на ракетни технологии на Северна Корея от украинския „Южмаш“и заяви, че за това няма никакви доказателства, а разпространената информация най-вероятно е инспирирана от руските специални служби за прикриването на собствените им престъпления.

Руските медии често публикуват материали, в които свързват Украйна с „вероятната доставка на въоръжения“ за Сирия или други страни, върху които е наложено ембарго. Командата на StopFake неведнъж е опровергавала подобни безпочвени фейкове.