Одеските регионални онлайн-издания разпространиха фалшив отчет на Специалната мониторингова мисия на ОССЕ в Украйна. Фейковият документ бе представен във вид на скриншот на отчета, уж взет от официалния сайт на ОССЕ. В него се казва, че представителите на мисията осъждат поведението на „активистите от проукраинските сили“, които на 13 април със своите действия прекъснали заседанието на депутатите в Одеса, посветено на създаването на свободна икономическа зона в региона и по този начин нарушили нормите на международното хуманитарно право.

«Неизвестните лица, които попречиха на съвместното заседание на депутатите от Одеския градски, Одеския областен съвет и на учените, се представиха за «активисти от проукраинските сили»… Този случай попълни и без това огромното количество примери за грубо нарушаване на правата на човека, принципа за върховенство на правото и на международното хуманитарно право от страна на украинските власти, които, според оценката на международните организации, доведоха до съхраняването на катастрофичната хуманитарна и правозащитна ситуация в Украйна като цяло и конкретно в Одеса», — уж се казва в отчета на ОССЕ.

Фалшивият отчет на СММ на ОССЕ

Фалшивият отчет на СММ на ОССЕ

В прес-службата на СММ ОССЕ опровергаха съществуването на подобен отчет. На въпрос на StopFake относно фейка в Мисията ни отговориха, че на споменатото заседание на депутатските групи действително са присъствали членове на СММ на ОССЕ, но те не са предоставяли отчет. И действително на сайта на СММ на ОССЕ никъде не намираме информация за инцидента на 13 април в Одеса.

«СММ съобщава официално, че заявлението относно неотдавнашните събития в Одеса, публикувано уж от името на Мисията, е сфабрикувано… Мисията съобщава за фактите обективно и непревзето, като дава на читателите възможност да направят самостоятелно изводи и оценки. СММ призовават СМИ да проверяват фактите преди публикация», — се казва в съобщение на Мисията, публикувано на страницата й във Facebook.

Първо публикува фалшивия документ изданието „Одесские Ведомости„. По-късно фейкът бе препечатан от сайта на Сергей Кивалов, „Общественно-политическая газета Слово„, „Первый одесский портал„, „Информационный центр„, „Репортер„.

Скриншот на сайта kivalov.com.ua

Скриншот на сайта kivalov.com.ua

Скриншот на сайта  odessa1.com

Скриншот на сайта odessa1.com