Het tv-kanaal Zvezda van het Russische ministerie van Defensie publiceerde onlangs een item dat Oekraïne zijn vriendschappelijke relaties met Turkije heroverweegt en overweegt zijn samenwerking met de Krim-Tataarse vertegenwoordigende raad, de Medzjlis, op te zeggen.

Screenshot tvzvezda.ru

Screenshot tvzvezda.ru

Zvezda citeert geen specifieke bron voor de bewering en verwijst alleen naar algemene Oekraïense en Europese media.

Het verhaal lijkt echter van een dubieuze Oekraïense site te komen, uac-info.com, terwijl de Europese mediabron een artikel van Chris Saarländer was op een alternatieve Duitse website genaamd Contra Magazin.

StopFake heeft al eerder een bewering in Contra Magazin ontkracht.

Saarländer beweert dat Turkije de Medzjlis financiert en als bewijs levert hij scans van meerdere pagina’s met lijsten en cijfers.

fake propagande russe

Screenshot uac-info.com

De documenten dateren van 2006 en zijn ontworpen door vertegenwoordigers van een organisatie die het Turks Agentschap voor Samenwerking en Ontwikkeling heet. Het agentschap gaf financiële steun aan de integratie van Krim-Tataren in de Oekraïense maatschappij.

De fondsen waarvan het Contra Magazine beweert dat ze Turkse officiële steun zijn voor de Medzjlis, zijn in feite een toelage voor het QHA Krim-Tataarse Nieuwsagentschap om de huur van het kantoor en de salarissen van de correspondent te betalen.

Contra Magazin-journalist Chris Saarländer wordt ook veelvuldig opgevoerd door de website Russia Insider. Zijn verhalen dragen koppen als Ongeëvenaarde sympathie voor president Poetin in Syrië en ‘Mensenrechtengroepen zijn propagandafronten’. Russia Insider, dat in Moskou is gevestigd, moet een alternatieve blik op Rusland geven tegenover de gangbare media.

De site wordt bekritiseerd om zijn pro-Russische standpunten en wordt in brede kringen in dezelfde categorie als andere officiële Russische media als RT en Sputnik ingedeeld.