След завършването на референдума във Великобритания руските СМИ всячески се опитваха да представят резултатите му като собствена победа и „загуба“ за Украйна. Най-често изданията прибягваха до използването на фейкове и изопачаване на фактите в заглавията.

Скриншот на сайта на РИА Новости

Скриншот на сайта на РИА Новости

Например РИА Новости веднага си спомни за Украйна и публикува материал със заглавие „Ще ни прецакат: как в Киев посрещнаха новината за Brexit“. В статията са събрани мненията на украински политици, които преценяват последиците за Украйна от референдума във Великобритания. Но нито един от тях не заявява, че Brexit ще „прецака“ Украйна. Всъщност в единия от приведените цитати на политици губернаторът на Одеска област Михаил Саакашвили казва, че ако Украйна не побърза с реформите, то тогава „ще ни прецакат и ръката няма да им трепне“.  А мнението на лидера на луганските екстремисти Плотницкий, който „експертно“ заявява: „Победата на британските патриоти ще „отрезви Украйна““, е толкова ценно, че за него е отделен специален материал.

Скриншот на сайта на РИА Новости

Скриншот на сайта на РИА Новости

Агенцията на Дмитрий Кисельов цитира мнението и на друг известен „експерт“ – президента на Боливия Ево Моралес, който свързва резултатите от референдума с „военните разходи на НАТО и САЩ“. При това нито Моралес, нито РИА Новости не споменават, че на референдума британците не са изказвали мнението си за участието на Великобритания във военно-политическия алианс.

Скриншот на сайта на РИА Новости

Скриншот на сайта на РИА Новости

Популярното в РФ издание Лента.ру си послужи с манипулация в заглавието на материал, посветен на референдума във Великобритания. В новината със заглавие „Brexit подтикна Финландия да излезе от ЕС“ всъщност се разказва, че в скандинавската страна се е появила петиция относно участието на Финландия в ЕС. Но от заглавието се създава впечатление, че в страната вече тече процес на напускане.

Скриншот на сайта Lenta.ru

Скриншот на сайта Lenta.ru

Много издания цитират думите на бившия посланик на САЩ в РФ Майкъл Макфол, който заяви, че резултатите на британския референдум са „победа за Путин“. Но например „Московский Комсомолец„, за разлика от други издания, използва в заглавието си думите на дипломата без кавички, в резултат на което се ражда гръмкото заявление: „Brexit: как Путин победи Америка и ЕС“.

Скриншот на сайта MK.ru

Скриншот на сайта MK.ru

Вести.ру също цитира изказването за  „победата на Путин“ и допълва, че това е „страшният сън на Европа“. Държавната теле- и радиокомпания на РФ предрича, че Великобритания ще се разпадне на няколко части, тоест островната страна я очаква бъдеще, подобно на това, което руските СМИ редовно отреждат за Украйна.

Cкриншот на сайта Вести.ру

Cкриншот на сайта Вести.ру

Скриншот на сайта Вести.ру

Скриншот на сайта Вести.ру

Не толкова популярни руски СМИ като „АН Харьков“ (въпреки че в названието присъства името на украинския град Харков, тази агенция в действителност е руска) и РИА Новости Украйна също побързаха да „погребат“ перспективите на Украйна в ЕС. Единият от ресурсите безапелационно отразя: „След Brexit Евросъюзът ще забрави за Украйна“, а другият – „Експерти считат, че Brexit е удар по Украйна“.

Скриншот на сайта на "АН Харьков

Скриншот на сайта на „АН Харьков

Скриншот на сайта на РИА Новости Украина

Скриншот на сайта на РИА Новости Украина