Пропагандистките медии разпространиха новината, че британците уж разкритикували думите на министъра на външните работи Борис Джонсън, че използването на нервнопаралитично вещество на улиците на Великобритания е решение на „путински Кремъл“. В материалите си журналистите използват избирателно коментарите под публикация в Twitter на посолството на Руската федерация в Лондон, като подминават с мълчание постовете на британците, които обвиняват Русия за случилото си.

Скрийншот на материала на РИА Новости

Скрийншот на материала на vz.ru

„Голословното изказване на Борис Джонсън не се хареса на всички британци“, британците „изразиха своето остро негативно отношение към думите на шефа на британското МВнР“ – руските журналисти правят тези и други подобни изводи въз основа на коментари под пост в Twitter. На сайта на „Аргумены недели“ заглавието на материала по тази тема дори гласи следното: „британците молят руснаците за прошка заради изявленията на Джонсън за Русия“. „По думите на британците, правителството не трябва да си позволява подобни възмутителни и голословни обвинения“, – пък твърди РИА Новости.

Подобни фейкове разпространиха много руски медии: Life.ru, ТРК „Звезда“, руският „5 канал„, „Взгляд„, inforeactor.ru, „Федеральное агентство новостей“, „Русская весна„, NewsFront и други.

Скрийншот на @RussianEmbassy

Всъщност единственото извинение, което фигурира под поста на руското посолство, е публикувано от акаунта @Stef_Coburn. Проверката на профайла с помощта на Trendsmap показва, че потребителят действително пише от Великобритания. Той е регистрирал акаунта си през 2013 и публикува постове на най-различни теми.

Скрийншот на @RussianEmbassy

Но анализът на публикациите на @Stef_Coburn свидетелства, че авторът им изпитва силни проруски симпатии: той споделя статии на RT.com и Sputnik, изявления на Министерството на отбраната на Руската федерация, цитати на Путин, а също така постове за „украинската хунта“, която „нарушава правата на руснаците, като не им дава да гласуват в Украйна“.

Другите акаунти, чийто коментари се цитират от руските медии, са също с „интересни“ профайли и увлечения. За отбелязване е фактът, че практически всички споменати акаунти регулярно споделят публикациите на посолството на РФ в Лондон (@jodyhazelgrove, @freethinker3447, @mrxxpity и други) и статии на прокремълски медии.

Скрийншот на trendsmap.com

Скрийншот на trendsmap.com

Но повечето коментатори изобщо не се намират на територията на Великобритания. Например акаунтът @Freethinker3447, който използва в коментара си обичайната руска риторика („Великобритания, както и САЩ, винаги обвинява Русия, но никога не представя доказателства“), пише на испански език и най-често споделя статии на пропагандисткия Sputnik. Сайтът Trendsmap определи, че потребителят се намира в часовата зона на Любляна (Словения). Друг акаунт, който медиите споменават – @FrankDacota – се намира в САЩ. От името на „жителите на Великобритания“, според статиите на руските журналисти, се е изказала и холандката @wschrover.

Пропагандистките медии не само че не споменаха критиките срещу Русия под поста на руското посолство в Лондон, но и представиха като мнение на британците коментарите на няколко потребители на Twitter, а това си е явен фейк и манипулация.