На 1 октомври журналистът на BBC Джон Симпсон публикува в раздела за пътешествия на британското издание The Telegraph статията «John Simpson: Crimea’s charms uncovered». В нея той призовава британците да посетят окупирания от Руската федерация украински Крим, нарушавайки украинското законодателство. При това Симпсон пише, че Крим винаги е принадлежал на Русия и че сега можете да попаднете на полуострова уж само откъм руска територия.

Скриншот на telegraph.co.uk

Скриншот на telegraph.co.uk

Във втория абзац на първоначалния вариант на статията на Симпсон се казва, че съветският лидер Никита Хрущов е предал на Украйна Крим, който уж винаги е бил руски («he handed over Crimea, which had always been Russian»). Но по-късно редакцията на The Telegraph е поправила тази част в статията и е уточнила през кой исторически период полуостровът е влязъл в състава на Русия.

В третия абзац британският журналист утвърждава, че в Крим може да се влезе само през Русия. Това не е истина, тъй като пътят по суша между континенталната част на Украйна и Крим не е затворен за транспорт и пешеходци.

Скриншот на telegraph.co.uk

Скриншот на telegraph.co.uk

Освен това официалните власти в Киев считат, че влизането на територията на Крим, заобикаляйки Украйна, е сериозно нарушение на закона, което може да доведе до въвеждане на персонални санкции: забрана за влизане в Украйна, забрана за установяване на бизнес контакти, спиране на финансови операции и т.н.

Чуждите граждани трябва да получат специално разрешение от Държавната миграционна служба на Украйна, за да влязат на територията на Крим. Можете да се запознаете с официалния документ за реда за влизане на временно окупираната територия на Украйна тук.

Симпсон прави още една фактологическа грешка, когато пише, че Никита Хрущев е предал Крим на Украйна. Всъщност Кримската област става част от УССР с указ на Президиума на Върховния Съвет на СССР от 19 февруари 1954 година и Закона на СССР от 26 април същата година.

И, най-накрая, в статията неправилно е написана думата «Симферопол» (англ. Simferopol).

Скриншот на telegraph.co.uk

Скриншот на telegraph.co.uk

Статията на Джон Симпсон предизвика критика от страна на Харковската правозащитна група, Асоциацията на украинците във Великобритания и редактора на изданието The Economist Едуард Лукас.

UPD: През 2014 година след катастрофата с малайския самолет MH-17 в Донецка област британското издание Daily Telegraph  беше разкритикувано за публикацията на поръчкови проруски материали, в които се отричаше участието на Руската федерация в трагедията. Изданието получава £900,000 на година за публикуването на материали в приложението „Russia Beyond the Headlines“ — издание, което се финансира от държавния „Руски вестник“.