5. srpna 2018 web Sputnik France zveřejnil článek, že protiruské sankce, které zavedly západní státy, údajně posílily ruskou ekonomiku. Jako zdroj pro tuto informaci posloužil rozhovor bývalého ukrajinského poslance Jevhena Filindaše pro ukrajinský televizní kanál NewsOne (31.07.2018), který je znám svými sympatiemi k Moskvě.

 

Snímek z webu Sputnik France

 

Této falešné zprávy se chytla mnohá ruská média jako například Eurasia Daily (EADaily), REN TV, Vesti.ru, RT Russie, Riafan.ru, RBC.ru, Infox.ru, Versiya.info nebo Tsargrad.tv.

 

Snímek z webu Eurasia Daily

Snímek z webu RT Russian

 

Bývalý poslanec ukrajinského parlamentu, socialista Jevhen Filindaš 31. července 2018 skutečně vyjádřil svůj názor ohledně sankcí v pořadu Velykyj večir (Soirée importante) na programu NewsOne. Před nedávnem se projednávaly nové sankce EU proti šesti ruským společnostem, které se podílely na výstavbě mostu z Ruska přes Kerčský průliv na Krym. Sankce začaly platit od 31. července. Moderátoři pořadu dokonce položili otázku tak, aby to vyznělo, že se na projektu podílely i západní firmy („na stavbě mostu se přece podílely západní společnosti, jak je to možné?“, na videu od 33:40 min.), avšak žádné západní firmy se na výstavbě samozřejmě nepodílely.

Jevhen Filindaš řekl, že „za čtyři roky je nad slunce jasné, že sankce jsou už taková obehraná písnička, která akorát Rusko posiluje jako stát,“ (34:10). Dále řekl, že „tyto sankce přes snahy šiřitelů propagandy paradoxně způsobily, že se Rusko jako stát upevnilo“ (37:00).

 

 

Tento „paradox“ Jevhen Filindaš vysvětlil jako důsledek omezení importu a rozvojem celé řady sektorů, které se Kreml rozhodl místo toho podpořit. Podle něj se sankce dotkly zájmů pouze pár jedinců a oligarchů, kteří mají finanční aktiva na Západě.

Stojí za zmínku, že Jevhen Filindaš byl prezentován jako politolog, i když jím ve skutečnosti není. Filindaš má diplom z pedagogické fakulty z oboru učitelství historie a práva a o jeho znalostech z oblasti ekonomiky či geopolitiky není známo zhola nic. Jako poslanec se zabýval problematikou rodinné politiky a sportu. V rozhovoru Jevhen Filindaš mluvil jen v obecných frázích, aniž by předložil konkrétní čísla či seriózní argumenty.

Program NewsOne, který je spojován se zájmy proruského poslance Jevhena Murajeva, jenž má velmi blízko k sesazenému Viktoru Janukovyčovi, použil metodu „názor falešného odborníka“. Nejedná se samozřejmě o nic nového pod sluncem, taková metoda umožňuje manipulovat s publikem a pro ostatní média může být zdrojem pro další citace. Ruská média se již dříve pokusila například pojišťovacího agenta představit jako známého geografického politologa, o čemž  StopFake informoval.

StopFake již nejednou uváděl na pravou míru bezpočet falešných zpráv ohledně neefektivnosti sankcí proti Rusku. Na příklad: Fake: Sankce proti Rusku nejsou účinné, uznal Bílý dům nebo Fake: Americký senátor uznal, že sankce USA nefungují. Tentokrát ruská média využila služeb formálně ukrajinského kanálu, který ovšem nezřídka obhajuje zájmy Moskvy. Takto vznikl zdroj, na nějž se odkazovala propagandistická média při dalším šíření výše popsané zprávy.

Od začátku války Sputnik France prezentuje ruský vpád na Donbas jako „občanskou válku na Ukrajině“ a anexi Krymu jako „připojení“. Toto médium záměrně ignoruje důkazy o přítomnosti ruské armády a ruských zbraní na Donbase, které ve formě odpovídajících zpráv a výpovědí očitých svědků předložilo mnoho mezinárodních organizací.

 

Snímek z webu Sputnik France