На 5 август 2018 сайтът Sputnik France публикува статия, в която се твърди, че антируските санкции, въведени от западните страни, уж довели до укрепването на руската икономика. Източник на информацията е интервюто на бившия украински депутат Евгений Филиндаш за украинския телевизионен канал NewsOne (31.07.2018), известен със своите прокремълски симпатии.

Скрийншот на материала на Sputnik France

Новината за „полезните“ за Руската федерация санкции бе разпространена от изданията Eurasia Daily (EADaily), REN TV, Vesti.ru, RT, Riafan.ru, RBC.ru, Infox.ru, Versiya.info, tsargrad.tv.

Скрийншот на материала на Eurasia Daily

Скрийншот на материала на RT

На 31 юли 2018 Евгений Филиндаш даде интервю за украинския канал NewsOne. Политологът е бивш украински депутат от Социалистическата партия на Украйна, по време на двата си мандата като депутат работи в комисията за семейна политика и спорт. В програмата „Великий вечір“ бяха обсъдени новите санкции на Европейския съюз, насочени срещу 6 руски компании, участвали в строителството на т.нар. „Керченски“ мост. Този пакет от санкции влезе в сила на 31 юли.

В ефира на програмата Евгений Филиндаш съобщи, че „за четири години стана ясно, че тези досадни санкции водят единствено до укрепването на Русия като държава“ (34:10) и че „тези санкции по парадоксален начин работят за укрепването на Русия като държава и за инициаторите и за пропагандистите“ (37:00).

Евгений Филиндаш обяснява този „парадокс“ с политиката на заместване на вноса с продукция, произведена в РФ и развитието на редица сектори, които Кремъл поощрява. Според политолога санкциите са засегнали интересите само на няколко лица и олигарси, които притежават активи на Запад. По време на интервюто бившият депутат говори с общи фрази без да посочва конкретни цифри и сериозни аргументи.

В случая каналът NewsOne, който е свързан с интересите на проруския украински депутат Евгений Мураев, използва широко разпространен метод на пропагандата, а именно „мнение на фалшив експерт“. Този метод се използва за манипулиране на аудиторията. От друга страна дава възможност на пропагандните медии да цитират в материалите си изгодни за тях мнения, изказани в друга медия. Както вече писа StopFake, преди руските медии се опитаха да представят за известен геополитик застрахователен агент.

StopFake вече е опровергавал многобройните фейкове за „неефективността“ на санкциите срещу РФ, например, че това било признато от Белия дом или че американски сенатор заявил, че санкциите не работят. Този път руските медии се възползваха от услугите на украинска медия, която всъщност служи на руските интереси. По този начин бе създаден информационен повод, от който веднага се възползваха пропагандните СМИ.

Още от самото начало на руската агресия срещу Донбас Sputnik France я представяше като „гражданска война в Украйна“, а анексията на Крим като „присъединяване“. Тази медия напълно игнорира доказателствата за присъствието на руска армия и руско оръжие в Донбас, задокументирани от редица международни организации и показания на очевидци.

Скрийншот на материала на Sputnik France