5 серпня 2018 р. сайт Sputnik France опублікував статтю про те, що антиросійські санкції, запроваджені західними країнами, нібито призвели до зміцнення російської економіки. Джерелом інформації стало інтерв’ю колишнього українського депутата Євгена Філіндаша українському телеканалу NewsOne (31.07.2018), відомому своїми промосковськими симпатіями.

Скріншот Sputnik France

Цей фейк підхопили багато російських ЗМІ, серед яких Eurasia Daily (EADaily)REN TVVesti.ruRT RussieRiafan.ruRBC.ruInfox.ruVersiya.infotsargrad.tv.

Скріншот Eurasia Daily

Скріншот RT Russie

Дійсно, 31 липня 2018 колишній депутат українського парламенту соціаліст Євген Філіндаш висловив свою думку щодо санкцій у передачі «Великий вечір» («Velikiy vechir, «Soirée importante») телеканалу NewsOne. Зокрема, обговорювалися нові санкції ЄС, спрямовані проти 6 російських компаній, які брали участь у будівництві моста з Росії до Керчі. Ці санкції почали діяти 31 липня. Ведучі спробували припустити участь західних компаній у проекті («адже це західні компанії приймали участь у будівництві – як так?») (з 33:40 хв. відео), тоді як насправді жодна західна фірма не була задіяна в цьому будівництві.

Євген Філіндаш повідомив, що «за чотири роки стало зрозуміло, що тяганина з санкціями призводить лише до зміцнення Росії як держави» (34:10). Також він сказав, що «ці санкції парадоксальним чином для ініціаторів і пропагандистів спрацювали на зміцнення Росії як держави» (37:00).

Цей «парадокс» Євген Філіндаш пояснив політикою імпортозаміщення і розвитком ряду секторів, які взявся заохочувати Кремль. За його словами, санкції зачепили інтереси лише кількох осіб і олігархів, у яких є комерційні активи на Заході.

Варто зазначити, що Євген Філіндаш був представлений як політолог, тоді як насправді це не відповідає дійсності. Філіндаш має дипломом педінституту за спеціальністю вчителя історії та права і стосовно його особливих знань у галузі економіки і геополітики нічого не відомо. За часів свого депутатства Філіндаш займався справами сімейної політики та спорту. Під час інтерв’ю Євген Філіндаш говорив лише загальними фразами, без згадки конкретних цифр або серйозних аргументів.

Канал NewsOne, пов’язаний з інтересами проросійського депутата Євгена Мураєва з найближчого оточення поваленого Віктора Януковича, скористався прийомом «думка фальшивого експерта». Цей прийом не є новим, він дозволяє маніпулювати аудиторією і дає можливість іншим ресурсам цитувати передачу. У минулому російські ЗМІ вже намагалися презентувати страхового агента як відомого геополітика, про що повідомляв StopFake.

StopFake також не раз спростовував численні фейки на тему неефективності санкцій проти Росії. Наприклад, «Фейк: У Білому домі визнали неефективність санкцій проти Росії» або «Фейк: американський сенатор визнав, що санкції США проти Росії не працюють». Цього разу російські ЗМІ скористалися послугами формально українського медіа, яке насправді нерідко просуває інтереси Москви. Таким чином, було створено джерело інформації для поширення повідомлень іншими пропагандистськими ЗМІ.

З самого початку війни Sputnik France представляє російське вторгнення на Донбас як «громадянську війну в Україні» та анексію Криму як «приєднання». Це медіа навмисно ігнорує свідоцтва присутності російської армії і російської зброї на Донбасі, підтверджені численними міжнародними організаціями, відповідними доповідями і свідченнями очевидців.

Скріншот Sputnik France