5 sierpnia 2018 r. strona internetowa Sputnik France opublikowała artykuł o tym, że antyrosyjskie sankcje, zastosowane przez kraje zachodnie, rzekomo doprowadziły do ​​umocnienia rosyjskiej gospodarki. Źródłem informacji był wywiad byłego ukraińskiego posła Jewgienija Filindasza dla ukraińskiej telewizji NewsOne (31 lipca 2018 r.), który jest znany ze swojej sympatii do Moskwy.

Zrzut ekranu ze strony Sputnik France

Ten fake został podchwycony przez wiele rosyjskich mediów, na przykład, Eurasia Daily (EADaily), REN TV, Vesti.ru, RT Russie, Riafan.ru, RBC.ru, Infox.ru, Versiya.info, tsargrad.tv.

Zrzut ekranu ze strony Eurasia Daily

Zrzut ekranu ze strony RT Russie

Rzeczywiście, 31 lipca 2018 r. były poseł do parlamentu ukraińskiego, socjalista Jewgienij Filindasz, wyraził swoją opinię na temat sankcji w programie „Wełykyj Weczir” („Wielki Wieczór,” Soirée importante”) stacji NewsOne. W szczególności omawiano nowe sankcje UE wobec 6 rosyjskich firm, które uczestniczyły w budowie mostu z Rosji do Kercza. Sankcje weszły w życie 31 lipca. Prezenterzy próbowali omawiać udział zachodnich firm w projekcie („Przecież to firmy zachodnie brały udział w budowie, jak to jest możliwe?”)  (wideo od 33:40 min.), podczas gdy w rzeczywistości żadna z zachodnich firm nie była w projekt zaangażowana.

Jewgienij Filindasz poinformował, że „w ciągu czterech lat stało się jasne, że szamotanie się z sankcjami prowadzi tylko do wzmocnienia Rosji jako państwa” (wideo – 34:10 min.).

„Paradoks” (wideo – 37:00 min.) Jewgienij Filindasz wyjaśnił przez politykę zastępowania importu i rozwój wielu sektorów, którą zaczął prowadzić Kreml. Według niego, sankcje wpłynęły na interesy tylko kilku osób i oligarchów, którzy posiadają aktywa handlowe na Zachodzie.

Warto sprecyzować, że Jewgienij Filindasz został przedstawiony jako politolog, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest. Ma dyplom ukończenia Instytutu Pedagogicznego na specjalności nauczyciela historii i prawa, nie wiadomo nic o jego wiedzy z zakresu ekonomii i geopolityki. Jako poseł Filindasz był zaangażowany w sprawy polityki rodzinnej i sportu. Podczas wywiadu wypowiadał się ogólnie, nie przytaczając konkretnych liczb lub poważnych argumentów.

Program NewsOne związany jest z interesami prorosyjskiego posła Jewgienija Murajewa, znajdującego się w kręgu Wiktora Janukowycza. Wykorzystanie „fałszywego eksperta” to chwyt, który pozwala manipulować publicznością i umożliwia innym mediom cytowanie materiału. W przeszłości rosyjskie media już próbowały przedstawić agenta ubezpieczeniowego jako znanego geopolityka, o czym informował StopFake.

StopFake niejednokrotnie obalał fake’i na temat nieskuteczności sankcji wobec Rosji. Na przykład „Fake: Biały Dom uznał nieskuteczność sankcji wobec Rosji” lub „Fake: amerykański senator przyznał, że amerykańskie sankcje przeciwko Rosji nie działają„. Tym razem rosyjskie media skorzystały z usług formalnie ukraińskich mediów, które w rzeczywistości często promują interesy Moskwy. W ten sposób stworzono źródło informacji, aby rozpowszechniać wiadomości przez inne propagandowe media.

Od samego początku wojny Sputnik France prezentuje rosyjską inwazję Donbasu jako „wojnę domową na Ukrainie”, a aneksję Krymu jako „przyłączenie”. Celowo ignoruje dowody obecności armii rosyjskiej i rosyjskiej broni w Donbasie, potwierdzone przez liczne organizacje międzynarodowe, odpowiednie raporty i zeznania świadków.

Zrzut ekranu ze strony Sputnik France