Trująca mikstura dezinformacji

Trująca mikstura dezinformacji

Źródło: EU vs Disinfo …Kiedym raz po południu jak zwykle w ogrodzie bezpiecznie zasnął, wkradł się stryj twój z flaszką zawierającą blekotowe krople i wlał mi w ucho ten zabójczy rozczyn, którego siła tak jest nieprzyjazna ludzkiej naturze… William Shakespeare; „Hamlet”, Akt I, Scena V (tłum. Józef Paszkowski) Prokremlowskie media dezinformacyjne twierdzą, że Siergiej Skripal zmarł pół roku temu oraz że Brytyjczycy przywołują ducha ofiary ataku w Salisbury wtedy, kiedy

Fake: Ukraina wprowadziła dla „zachodnich lobbystów” podwójne obywatelstwo

„Na Ukrainie zezwolono na posiadanie podwójnego obywatelstwa” – stwierdziło rosyjskie wydanie propagandowe Ukraina.ru (Украина.ру). 27 lutego rosyjska tuba propagandowa oświadczyła, że minister spraw zagranicznych Ukrainy, Pawło Klimkin, zademonstrował „stosowanie podwójnych standardów przy rewidowaniu krajowego ustawodawstwa, dotyczącego obywatelstwa” i stwierdził, że na Ukrainie zostało wprowadzone podwójne obywatelstwo. Dotyczy to jednak wyłącznie tych Ukraińców, którzy sympatyzują z Zachodem. „Twierdzi on (szef MSZ Pawło Klimkin – przyp.red.), że zezwolenie na podwójne obywatelstwo pozwoli

StopFake na konferencji „Wolność (słowa) kocham i rozumiem”

28 lutego w Warszawie w ramach międzynarodowej konferencji „Wolność (słowa) kocham i rozumiem” organizowanej przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich odbył się panel „Manipulacja i dezinformacja”. O dezinformacji i fake newsach dyskutowali: Ricardo Gutiérrez – Sekretarz Generalny Europejskiej Federacji Dziennikarzy (EJF), Belgia, Paweł Bobołowicz – StopFake PL, Polska, Ieva Pałasz – Akademia Sztuki Wojennej, Polska i Erping Zhang – Global International Studies, USA.

Washington Post: Stany Zjednoczone w czasie wyborów do Kongresu odłączyły od Internetu amerykański departament „fabryki trolli”

Źródło: Iwa Coj dla The Insider Amerykańscy wojskowi w trakcie wyborów uzupełniających do Kongresu zablokowali dostęp do Internetu Agencji Badań Internetowych, bardziej znanej jako „fabryka trolli”. Poinformowały o tym Washington Post, NBC oraz BBC. Urzędnicy amerykańscy opowiedzieli Washington Post o tym, że problemy z dostępem do Internetu pracownicy Agencji mieli w dniu wyborów, oraz „w dniu następnym”, w czasie liczenia głosów. Pracownicy skarżyli się administratorom systemu. Według gazety jest to pierwsza operacja

Fake rosyjskich mediów: Stany Zjednoczone mogą odłączyć Rosję od Internetu

Źródło: Jurij Bierszydskij dla The Insider W różnego rodzaju rosyjskich środkach masowego przekazu ukazały się doniesienia dotyczące komentarzy rzecznika prasowego prezydenta Federacji Rosyjskiej Dmitrija Pieskowa na temat artykułu w wydaniu The Washington Post o tym, jak amerykańscy wojskowi w trakcie ubiegłorocznych wyborów zablokowali rosyjskiej „fabryce trolli” dostęp do Internetu. RT na swoim profilu w Telegram-Channel podaje: „Pieskow: USA może odłączyć Rosję od Internetu”. Podobne nagłówki ukazały się w wydaniach Lenta.ru,

Fake: Na Ukrainie sprzeciw wobec NATO i UE jest teraz nielegalny

Przeciwstawienie się politycznemu dążeniu Ukrainy do Unii Europejskiej oraz NATO „będzie teraz działaniem wbrew prawu”, nawet przemyślenia na temat antyeuropejskiego ukierunkowania kraju będą uważane za „antykonstytucyjne” – w ten sposób rosyjskie środki masowego przekazu zareagowały na podpisanie przez prezydenta Ukrainy Petra Poroszenkę zmian w Konstytucji kraju. Poprawki te uprawomocniają orientację polityki zagranicznej Ukrainy w kierunku integracji z UE oraz Sojuszem Północnoatlantyckim. „Na Ukrainie sprzeciw wobec tego kursu oznaczać będzie naruszenie

Fake programu „60 minut”: rodzice zatrutej „Nowiczokiem” Brytyjki nie wierzą w wersję oficjalną i są gotowi procesować się z rządem brytyjskim

Źródło: Jurij Bierszydskij dla The Insider W programie „60 minut” rosyjskie stacji telewizyjnej „Rossija 1”, w trakcie którego omawiano incydent z wywieszeniem na fasadzie katedry w Salisbury rosyjskiej flagi, uczestniczył pisarz i dziennikarz, były funkcjonariusz KGB oraz autor dwóch książek o wywiadzie sowieckim – Aleksander Wasiliew, który od połowy lat 90. mieszka w Wielkiej Brytanii. Jedno z jego stwierdzeń wydało się stacji na tyle ważne, że dedykowano mu nawet oddzielny

Fake: W Donbasie ukraińscy żołnierze ostrzelali kolejkę oczekujących w punkcie kontrolnym

Rosyjskie i prokremlowskie środki masowego przekazu rozpowszechniły informację o rzekomym rozstrzelaniu przez żołnierzy ukraińskich kolejki oczekujących na punkcie kontrolnym „Majorśk”. Takie witryny informacyjne jak: „Ukraina.ru” («Украина.Ру»),  „Doniecka Republika Ludowa”(«Донецкая народная республика»), „Gorłówska Mozaika” («Горловская мозаика»), „Gorłówska PrawDa” («Горловкая правДА»), „Noworos.info” («Новоросс.info»), „Uwagi” („Primieczanija” – «Примечания»), oraz szereg innych wydań internetowych powołują się na służbę prasową komendy tzw. „milicji ludowej” organizacji terrorystycznej „DRL”. Według informacji rozpowszechnianej przez organizację terrorystyczną – ukraińscy wojskowi przeprowadzili ostrzał 15 lutego.

„Nie media, a propaganda”. Partia Macrona nie udzieli akredytacji RT i Sputnikowi

Źródło: Radio Swoboda (Радио Свобода) Francuska prezydencka partia większościowa „En Marche!” (La République en Marche/LREM – Republika Naprzód!) nie udzieli akredytacji (w celu obserwacji wyborów do Parlamentu Europejskiego) współpracownikom rosyjskich państwowych środków masowego przekazu RT oraz Sputnik. Takie oświadczenie, według informacji Radio France Internationale (RFI), wygłosił w piątek 15 lutego dyrektor partyjnej kampanii wyborczej Stéphane Séjourne. „Nie udzielamy akredytacji ani Russia Today, ani Sputnikowi” ponieważ „nie są to organy prasowe,

Fake pierwszego programu telewizji rosyjskiej: w Wielkiej Brytanii są niszczone dowody w sprawie otrucia Skripalów

Źródło: Iwa Coj dla The Insider 5 lutego „Pierwyj Kanał” (Первый канал – program pierwszy telewizji rosyjskiej) poinformował, że w Salisbury wojskowi rozpoczęli demontaż dachu domu, w którym mieszkał były półkownik rosyjskiego wywiadu wojskowego GRU Siergiej Skripal, otruty w ubiegłym roku razem z córką Julią środkiem trującym „Nowiczok”. „Działania te są przeprowadzane rzekomo po to, by usunąć resztki substancji, którą otruto Skripala i jego córkę Julię. Czy przy tym będą

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.