StopFakeNews #128 [ENG] with Romeo Kokriatski

StopFakeNews #128 [ENG] with Romeo Kokriatski

The latest edition of StopFake News with Jim Kovpak. This week’s fakes include claims of a nuclear explosion in Ukraine, President Poroshenko alleged disappointment in the country’s armed forces, fake austerity measures and an accusation of genocide.

Fake: Poroshenko Recognizes Superiority of European Armies

Russian propagandist site Life.ru published an article claiming that Ukraine’s President Petro Poroshenko admitted that European armies were superior to Ukraine’s armed forces. Poroshenko allegedly made this announcement in a speech to Britain’s Royal Institute of International Affairs, commonly known as Chatham House. RIA Novosti took Life’s claims even further and declared that President Poroshenko is disappointed in Ukraine’s armed forces. Russia’s disinformation arsenal usual suspects quickly followed suit: Lenta.ru,

Fake: Ukrainian Сolonel Proposes to Raze Donbas and Crimea

Russian propagandist media (REN TV, Vesti) disseminated a fake this week claiming that a lieutenant in the Ukrainian armed forces was advocating razing Crimea and the Donbas in order to return these occupied territories to Ukraine. The source for this distorted claim is an interview that Lieutenant Vsevolod Stebliuk gave to the information portal Online.ua , where he does use the word raze, however, in a context that is completely

Kremlin Watch Monitor. April 19, 2017

Invitation: How Europe sees Putin’s Russia On April 24, we will present a new major study in the European Parliament, which evaluates policies of individual EU28 countries towards Russia. It is our pleasure to invite you to the public hearing (www.europeanvalues.net/putin/). New publication: How Kremlin controls major Russian media We would like to introduce a new Kremlin Watch Report, authored by Ilyas Sharibzhanov, Analyst of the Kremlin Watch Programme. Mass

Small time propagandists

Written by Inga Spriņģe, Re:Baltica Who is polluting the Baltic internet in Russian? U.S. President Donald Trump has decided to end financing for the Baltic states. This screaming headline was published in March 2017 by the website rubaltic.ru which resembles a news portal and operates under the auspices of the Immanuel Kant Baltic Federal University in Kaliningrad, Russia. The task was to create the impression that the U.S., which is

Fake: Energy Austerity Measures in Ukraine

The former Soviet newspaper of record, today Russia’s biggest daily broadsheet Izvestia announced this week that energy consumption and demand for oil products in Ukraine have fallen sharply because of political and economic crises plaguing the country. Russian Defense Ministry television station Zvezda quickly followed suit declaring that Ukraine was introducing austerity measures driven by its economic crisis. Other Russian media that eagerly disseminated this latest fake were Utro.ru, egorlovka.com.ua, Belrynok, Novosti Nizhnogo Novgoroda

Revealed: Confessions of a Kremlin Troll

Being paid by the Russian government to troll the internet just isn’t what it used to be. By Katie Davies, for The Moscow Times Russia’s paid government trolls have been blamed for everything from the fall of Hillary Clinton to the conflict in Ukraine — They have dominated headlines and sparked political intrigue. But is clocking in as a professional troll really everything it seems? Following in the footsteps of other

Warfare in a Post-Truth World: Lessons from Ukraine

Author: Yuri Zhukov, for PONARS Policy Memo PDF (PONARS Policy Memo) The U.S. intelligence community’s January 6 report about Russian meddling in the 2016 U.S. presidential election highlighted the role of Russian media organizations in spreading fake news and amplifying leaked materials in an attempt to manipulate public opinion. While few Americans receive their news directly from Russian sources, it is hard to dispute that a major consequence is that U.S.

The Khan Sheikhoun Chemical Attack — Who Bombed What and When?

By Christiaan Triebert, for Bellingcat Last week, we published a survey of open source evidence concerning the alleged chemical attack at Khan Sheikhoun in Syria’s Idlib province. This article builds upon the information presented in that article by comparing the claims made by a variety of actors and sources, including the Pentagon, the Syrian Foreign Ministry, and aircraft spotters on the ground. All times mentioned in this article are in the

Meet Russia’s Warrior-Writer and Bloodthirsty Priest

By Nikolay Syrov, for Global Voices In addition to being a prominent contemporary writer in Russia, Zakhar Prilepin is a vocal political ideologue. A member of the National Bolshevik Party, he hosts a talk show on the nationalist, ultra-conservative Tsargrad TV network. Prilepin is also the chief editor of Svobodnaya Pressa, another pro-Kremlin media outlet that focuses on politics, the military, and economics. On March 13, Prilepin appeared in a

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.