Jak media rosyjskie wymyśliły „rekordowe” liczby turystów na Krymie – SFN #233

W niemieckim Bundesrat o fake news oraz operacjach wpływu

Kilka dni temu w niemieckim Bundesrat odbył się panel na temat wprowadzenia zmian legislacyjnych ułatwiających walkę z fake news oraz operacjami wpływu. Jednym z uczestników panelu był Kamil Basaj z Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń. W ramach Trójkąta Weimarskiego, przy udziale senatorów z Polski, Niemiec i Francji odbywa się cykl spotkań, na których mają być wypracowane tezy pod debaty związane z wprowadzeniem zmian legislacyjnych ułatwiających walkę ze zjawiskiem fake news. Zjawisko to

Fake: Większość mieszkańców Ukrainy uważa konflikt w Donbasie za wojnę domową

Prorosyjski portal informacyjny Ukraina.ru na swój sposób zinterpretował słowa analityka europejskiego ogłaszając, że „większość mieszkańców Ukrainy nie wierzy w bajki opowiadane przez władze (ukraińskie) na temat »rosyjskiej agresji« na południowym wschodzie kraju. W rzeczywistości ekspert ds. współpracy i bezpieczeństwa z Fundacji im. Friedricha Eberta – Simon Wise nie wygłosił podobnych oświadczeń, mówił tylko o tym, że większość Ukraińców chciałaby widzieć regionalne, a nie międzynarodowe z wykorzystaniem sił pokojowych, podejście przy

W programie stacji telewizyjnej „Rosja-1” przeprowadzono wywiad z dziewczyną, która zginęła w trakcie strzelaniny w Kerczu

Źródło: Ukraińska prawda Rosyjscy dziennikarze przyłapali na kolejnym kłamstwie prowadzącą program „60 minut”, który emitowany jest przez stację telewizyjną „Rosja-1”. Przeprowadziła ona „rozmowę na żywo” z dziewczyną, której imię i nazwisko znajduje się na liście osób zamordowanych w trakcie strzelaniny w szkole w mieście Kercz. Sytuację omawiano w programie „Fake News” rosyjskiej stacji telewizyjnej „Dożd’” «„Dożd’” („Deszcz”/ «Дождь») . Jak poinformowali dziennikarze – ze względu na tragedię, która miała miejsce

Fake: Ukraińska wiceminister chce odzyskać Krym przy pomocy armii

Pierwsza wiceminister w Ministerstwie Polityki Informacyjnej Ukrainy, Emine Dżeppar rzekomo chce odzyskać anektowany przez Rosję Krymu siłą, wykorzystując do tego armię. Takie rosyjskie środki masowego przekazu jak „Ukraina.ru («Украина.ру»), „Rambler” («Рамблер») oraz portal „Times.com.ua” zinterpretowały słowa Dżeppar, wypowiedziane w trakcie konferencji prasowej w Kijowie 22 października. Emine Dżeppar rzeczywiście wypowiadała opinie na temat wznowienia kontroli ukraińskiej nad terenem półwyspu. Jednak w jej wystąpieniu nie było mowy o tym, aby odzyskiwać Krym

Kurs rubla w Rosji wzmocnił się dzięki przeinaczeniu wypowiedzi doradcy Trumpa

Źródło: Radio Swoboda (Радио Свобода) W środę kurs rubla w stosunku do dolara oraz euro znacząco wzrósł z powodu zniekształcenia przez rosyjskie agencje informacyjne cytatu z wypowiedzi doradcy Donalda Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego – Johna Boltona. Według interpretacji rosyjskich agencji prasowych powiedział on, że Stany Zjednoczone nie rozpatrują nowych sankcji względem Rosji. Chociaż w rzeczywistości nic takiego nie powiedział. Na wzrost notowań i jego powody zwrócili uwagę analityk banku Credit

Rosja a wybory samorządowe w Polsce

Zakończyła się pierwsza tura wyborów samorządowych. Przed nami – w niektórych miastach i gminach – dogrywka w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów. O tym, czy wybory samorządowe 2018 mogły leżeć w zainteresowaniu Rosji i czy mogły pojawić się w nich elementy rosyjskiej propagandy specjalnie dla StopFake mówi Wojciech Mucha, kierownik redakcji publicystyki Gazety Polskiej. W kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi nie zaobserwowano natężenia takich działań ze strony rozsadników rosyjskiej propagandy,

Badanie: 50% Rosjan nie ufa większości środków masowego przekazu

  Źródło: Radio Swoboda Podstawowym źródłem informacji dla Rosjan pozostaje telewizja. Ogląda ją codziennie 69% respondentów. Na drugim miejscu znalazł się Internet, z którego korzysta 60% Rosjan. Jedna trzecia słucha radia, zaś 11% czyta gazety w wydaniu papierowym. Są to wyniki badania, przeprowadzonego przez Komitet Inicjatyw Obywatelskich, Fundację „Mediastandart” oraz zespół badawczy „Cyrkon”. W tym samym czasie państwowe stacje telewizyjne przez 63% Rosjan są uważane za wiarygodne źródło informacji. Portalom

Co rosyjskie media pisały o zabójstwach w Kerczu – SFN #232

W tym odcinku sprawdzamy, jakie wersje na temat zabójstw w Kerczu miały media rosyjskie i urzędnicy, a także jak usiłowano znaleźć w tragedii ślad ukraiński. Analizujemy też manipulację o tym, że „Turecki Kościół Prawosławny” wymaga sądu nad Patriarchą Konstantynopola za autokefalię dla Kościoła ukraińskiego. Analizujemy także zniekształcone przedstawienie w mediach propagandowych wyników badania socjologicznego Ukraińców na temat obchodów Dnia Obrońcy Ukrainy 14 października.  

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.