Informacje

Fake: Ukraina wyznała, że odzyskanie Krymu jest niemożliwe

Zaraz po ukazaniu się fake’a o tym, że prezydent Ukrainy Petro Poroszenko zamierza pozbawić ukraińskiego obywatelstwa wszystkich którzy zostali zmuszeni do uzyskania rosyjskiego paszportu na Krymie, propaganda rosyjska znalazła kolejny dowód „zaakceptowania” przez Ukrainę bezprawnych działań Federacji Rosyjskiej na półwyspie. Tym razem Ukraina rzekomo przyznała, że „nie ma możliwości” odzyskania Krymu. Tę „nowinę” rozpowszechniły takie portale informacyjne jak: Lenta.ru, Ukraina.ru, НТВ, Moskowskij Komsomolec (Московский комсомолец), Аrgumienty i fakty (Aргументы и факты). Zrzut ekranu ze

Niemcy chcą osłabienia sankcji przeciwko Rosji? – SFN #206

W nieniejszym odcinku porozmawiamy o manipulacji propagandowych mediów o tym, że Niemcy rzekomo proszą USA zwolnić je od wszystkich sankcji przeciwko Rosji, a ukraińscy żeglarze grożą Poroszence przyjęciem rosyjskiego obywatelstwa. Także omówimy fake od ministra spraw zagranicznych Rosji Siergieja Ławrowa o tym, że szwajcarskie laboratorium rzekomo uznała za przyczynę zatrucia byłego rosyjskiego szpiega Skripala substancję BZ, z której korzysta USA, Wielka Brytania oraz inne kraje NATO.  

Fake: Centralny Port Komunikacyjny powstaje, by ułatwić szybki przerzut wojsk USA

Rosyjska Agencja Informacyjna „Sputnik” lansuje tezę, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to projekt, który ułatwiałby szybki przerzut wojsk USA i przyczyniłby się do zwiększenia amerykańskich zdolności logistycznych. Na poparcie tej tezy „Sputnik” podaje informację, że w dniu gdy Sejm Rzeczypospolitej przyjął ustawę w sprawie budowy CPK – w Warszawie „bawił” były dowódca wojsk lądowych USA w Europie, Ben Hodges. Agencja stawia pytanie – komu ma służyć ten port? Prawda jest

Manipulacja: Niemcy proszą USA o uwolnienie ich kraju od ciężaru sankcji antyrosyjskich

„Niemcy proszą o zdjęcie z nich ciężaru sankcji wymierzonych przeciwko Rosji” – materiały prasowe o takich nagłówkach ukazały się w dniu 19 kwietnia w wiodących rosyjskich wydaniach propagandowych Rosyjska agencja prasowa Nowosti («РИА Новости»),  RT w języku rosyjskim, NTV («НТВ»), później tę informację podchwyciły również inne media.   Zrzut ekranu ze strony RIA Zrzut ekranu ze strony NTV Media rosyjskie powołują się na publikację w amerykańskim wydaniu biznesowym The Wall Street

Czy rzeczywiście nie ustalono pochodzenia trucizny, zastosowanej przeciwko Skripalowi? – SFN #205

W tym tygodniu rozmawiamy o tym, jak media propagandowe rozpowszechniły manipulację, jakoby ukraińskie wojsko nie może opanować amerykańskiej broni, skłamały, że Organizacja ds. zakazu broni chemicznej nie potrafiła ustalić pochodzenia trucizny zastosowanej przeciwko Skripalom, a także dociekamy, czy przepraszał Londyn za kontrolę samolotu „Aeroflot” i w jaki sposób RenTV „walczyła” z tłumaczeniem w reportażu o byłym rosyjskim szpiegu.

Fake: W Londynie przeprosili za inspekcję samolotu Aeroflotu

Rosyjskie media poinformowały, że brytyjskie biuro Międzynaropdowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przeprosiło za inspekcję samolotu rosyjskich linii lotniczych „Aeroflot”. Kontrola została przeprowadzona przez brytyjską straż graniczną 30 marca, przed lotem powrotnym nr SU2583 z Londynu do Moskwy. Rosyjscy dziennikarze w swoich materiałach cytowali rosyjskiego ministra transportu Maksima Sokołowa, który 13 kwietnia przekazał tę informację. Wiadomości o przeprosinach ICAO zostały rozpowszechnione przez: RT, Sputnik, TASS , RIA, Regnum i inne media.

Manipulacja: Ukraińskie wojsko nie potrafi opanować amerykańskiej broni

10 kwietnia wiele rosyjskich mediów rozpowszechniło informację o tym, że Siły Zbrojne Ukrainy nie potrafią opanować dostarczonej ze Stanów Zjednoczonych broni. Rosyjskie portale informacyjne: Rosyjska agencja prasowa Nowosti («РИА Новости»), Moskowskij Komsomolec («Московский Комсомолец»), Wiesti.RU  («Вести.RU»), News Front («Новостной фронт») oraz szereg innych powołuje się na byłego wicepremiera Ukrainy Romana Bezsmertnego, który w trakcie udzielanego dla stacji NewsOne  wywiadu rzekomo wspomniał o nieudolności pod tym względem armii ukraińskiej.   Rosyjskie media wyrwały z

Manipulacja: Ukrainę zalały podróbki z Europy

„Ukrainę zalała fala podróbek produktów z Europy” twierdzi szereg mediów rosyjskich – między innymi portale informacyjne stacji telewizyjnej Zwiezda («ТРК Звезда»), Ukraina.ru, biznesowego wydania „Wzglad” («Деловая газета Взгляд») powołując się na oświadczenie Maksyma Honczara, przewodniczącego zarządu Ogólnoukraińskiego Stowarzyszenia ds. Ochrony Praw Konsumenta «Konsumenckie zaufanie»”. Media podają, że na Ukrainie coraz częstsze są przypadki sprzedaży „niebezpiecznych dla zdrowia konsumenta produktów spożywczych” oraz że Europa po zniesieniu obowiązkowej certyfikacji „dostarcza na Ukrainę falsyfikaty

Fake: Organizacja ds. Zakazu Broni Chemicznej nie potrafiła ustalić miejsca pochodzenia środka, którym otruto Siergieja Skripala i jego córkę

Sprawozdanie Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (ang. Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons, OPCW) w sprawie tzw. „incydentu w brytyjskim Salisbury” wywołało pojawienie się kolejnych fake’ów i manipulacji. Rosyjska agencja prasowa TASS (TACC) oświadczyła, że OPCW nie udało się ustalić pochodzenia substancji paraliżującej system nerwowy, którą otruto byłego rosyjskiego szpiega Siergieja Skripala i jego córkę. Na twitterowym profilu ТАSS w sposób lakoniczny podaje: „OPCW nie udało się rozpoznać pochodzenia

Manipulacja: Ukraina traci Zakarpacie

Rosyjskie media nadal manipulują w temacie stosunków między Ukrainą a Węgrami. 6 kwietnia gazeta „Moskowskij Komsomolec” opublikowała materiał mówiący o tym, że Ukraina traci obwód zakarpacki, a ukraińscy nacjonaliści organizują pogromy w społecznościach węgierskich. Podobne informacje, tylko z bardziej radykalnym tytułem, rozpowszechnił propagandowy kanał telewizyjny NTV 8 kwietnia. Obwód zakarpacki został tu nazwany „drugim Donbasem”.   Rosyjskie media podają nieco przesadzoną liczbę węgierskich mieszkańców Zakarpacia. Według MK jest ich ponad

Сообщить о фейке
StopFake
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
ZGŁOŚ FEJKA
StopFake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Subskrybuj
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.